plichten huurder einde huurcontract?

Foorie
Topic Starter

plichten huurder einde huurcontract?

#1 , 02 nov 2011 11:53

Onlangs net een huis gekocht waar nog een huurcontract aan vast hing. Ondertussen hebben de huurders al laten weten dat ze de woning zouden verlaten per 1 december (er staat nog niets op papier, maar ze verwachten dan ook dat ik dit doe...). In het huurcontract dat opgesteld werd met de vorige eigenaars staat niets vermeld van bepaalde verplichten van huurder of verhuurder specifiek voor het einde van het huurcontract. Na al enige tijd op dit forum en op de rest van het internet gezocht te hebben vind ik meestal gewoon tegenstrijdige informatie. Daarom mijn vragen:

Zijn er bepaalde verplichtingen rond het reinigen van de schoorsteen, onderhoud gasketel, septische put of beerput? Zijn er nog andere verplichtingen of rechten (zowel voor eigenaar als huurder) waar ik rekening moet mee houden?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 02 nov 2011 12:34

hoe is de waarborg geregeld?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Foorie
Topic Starter

#3 , 02 nov 2011 12:56

Het artikel over de waarborg zorgt ook niet echt voor meer duidelijkheid denk ik:

"Als waarborg voor de goede en volledige uitvoering van zijn verplichtingen zal de huurder bij het ondertekening van deze overeenkomst een bedrag van ...." "... deze waarborg dient tot zekerheid dat de huurder de verbintenissen van deze overeenkomst zal nakomen. Deze waarborg zal worden vrijgegeven na afloop van termijn van deze overeenkomst en nadat een goede en volledige nakoming van al zijn verbintenissen zal zijn vastgesteld door de verhuurder".

De enige verbintenissen qua onderhoud en herstellingen die in het contract zijn opgenomen zijn voor tijdens het huurcontract. Bijvoorbeeld, voor de beerput wordt vermeld dat die "regelmatig" moet gereinigd en geruimd worden en dat er minstens éénmaal per jaar een nazicht en onderhoud van de verwarmingsinstallatie dient te gebeuren.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 nov 2011 13:33

Onlangs net een huis gekocht waar nog een huurcontract aan vast hing. Ondertussen hebben de huurders al laten weten dat ze de woning zouden verlaten per 1 december (er staat nog niets op papier, maar ze verwachten dan ook dat ik dit doe...). In het huurcontract dat opgesteld werd met de vorige eigenaars staat niets vermeld van bepaalde verplichten van huurder of verhuurder specifiek voor het einde van het huurcontract. Na al enige tijd op dit forum en op de rest van het internet gezocht te hebben vind ik meestal gewoon tegenstrijdige informatie. Daarom mijn vragen:

Zijn er bepaalde verplichtingen rond het reinigen van de schoorsteen, onderhoud gasketel, septische put of beerput? Zijn er nog andere verplichtingen of rechten (zowel voor eigenaar als huurder) waar ik rekening moet mee houden?

Alvast bedankt!
Wat betreft de waarborg:

Als de waarborg cash aan de verhuurder werd gegeven en deze die niet op een geblokkeerde rekening heeft geplaatst dient u de aankoopakte na te kijken om te verifiëren of u de waarborg mee heeft overgenomen of niet. Indien deze niet mee werd overgenomen dienen de huurders zich hiervoor en voor de geaccumuleerde rente te wenden tot de oude eigenaar.

Schoorsteen en gasketel dienen jaarlijks gereinigd te worden. Vraag de huurders om het bewijs dat dit correct heeft plaatsgevonden en eis bij gebrek hieraan het laten reinigen van beide voor ze het pand verlaten.

Voor de septische put is het wat vervelender, ik zou ze hen gewoon laten ledigen voor ze het pand verlaten.

Fore

#5 , 02 nov 2011 13:36

Als dit in het contract zo opgenomen werd, kan u de huurder vragen hiervan bewijs te leveren.
Waar ik op doelde met de waarborg. Hoe werd dit geregeld tussen u en de verkoper.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Foorie
Topic Starter

#6 , 02 nov 2011 14:25

De waarborg werd op een bankrekening gestort. Via de notaris werd een document opgesteld dat ik bij de beëindiging van het contract mag tekenen in naam van de oorspronkelijke verhuurder. Dus ik moet ook de plaatsbeschrijving gaan opstellen en de nodige attesten/facturen kunnen zien (dacht ik toch).
Schoorsteen en gasketel dienen jaarlijks gereinigd te worden. Vraag de huurders om het bewijs dat dit correct heeft plaatsgevonden en eis bij gebrek hieraan het laten reinigen van beide voor ze het pand verlaten.

Voor de septische put is het wat vervelender, ik zou ze hen gewoon laten ledigen voor ze het pand verlaten.
Als ik het goed begrijp is er dus geen duidelijk regelgeving rond de septische put? Als ik het vraag en zij weigeren is dat ook het einde van het verhaal?

Vandebos

#7 , 02 nov 2011 14:38

ja en neen de wetgeving legt het ruimen van de put wanneer nodig bij de verhuurder tenzij het huurcontract anders stipuleert.
Art. 1756 BW. Het ruimen van putten en van sekreten komt ten laste van de verhuurder, indien niet het tegendeel bedongen is.
Maar noch de wetgeving noch het huurcontract spreken van hoe vaak dit dient te gebeuren. Als de huurders er reeds meerdere jaren verblijven is het veilig te stellen dat, aangezien het legen ervan bij contract hun verantwoordelijkheid is, de aanwezige materie in de put van hen afkomstig is en het verwijderen ervan bij het beëindigen van het huurcontract ook hun verantwoordelijkheid is.

Terug naar “Huren”