Wat vooraf ging :
Ik huur sinds twee jaar een app met contract van bepaalde duur, dat deze zomer zou eindigen. De eigenaar verkocht het pand een jaar geleden en de nieuwe eigenaar wil het app bewonen. Hij stuurde mij een opzeg, dewelke ik wilde respecteren maar niet kon omdat ik niet tijdig iets anders vond en hij heeft mij toen voor de rechter gedaagd, dewelke toen beslist heeft dat ik mocht blijven tot einde contract. Ik heb tegen de rechter gezegd dat ik alsnog zo snel mogelijk zou vertrekken, omdat ik de nieuwe eigenaar niks in de weg wilde leggen. De eigenaar heeft mij na de rechtzaak gevraagd of ik iets zou laten weten als ik iets nieuw had, zodat hij zo snel mogelijk het pand kon betrekken. Na die hele zaak heb ik schimmel ontdekt en dit gemeld aan de eigenaar. Hij heeft 30 vierkante cm laten bezetten en de rest zo gelaten, waardoor hij zegt dat hij het probleem opgelost heeft en ik bijna een hele inboedel heb moeten weggooien :
- kleding
- een complete kinderkamer
- een dressoir
- ...
Ik heb ondertussen eindelijk een appartement gevonden en heb dan een opzeg van drie maanden gestuurd. Nu eist de eigenaar een schadevergoeding van 1800 euro omdat ik aan contractbreuk doe en indien ik niet voor eind deze maand betaal, wil hij mij opnieuw voor de rechter dagen. Ik vraag mij nu af wat zijn kansen zijn omdat ik :
1) Enkel en alleen "contractbreuk" doe op zijn vraag + de schimmel die hij weigert op te lossen
2) Ik geen enkel inkomen meer heb behalve kindergeld
Ik heb elke maand de huur volledig betaald, maar soms een paar dagen te laat en dit wil hij tegen mij gebruiken. Hij wil ook mijn waarborg inhouden. Ik heb hem gebeld en gevraagd om een compromis te sluiten, maar voor hem is er geen tussenweg mogelijk. Wat doe ik nu het beste ? Mensen raden mij aan om voor de schimmel naar de rechter te stappen. Ik heb verschillende foto's genomen, sommige al wat duidelijker als andere en heb mails van hem uit verschillende periodes waarin hij beweert dat het zijn taak niet meer is om hiertegen nog iets te doen, maar een rechtzaak vind ik persoonlijk overbodig en wat zou ik ermee kunnen bereiken ?
Hij gaat ook tegen mij gebruiken dat hij zelf een appartement huurt van bepaalde duur en dat hij de woning pas in december kan betrekken, daarom vindt hij dat ik die 1800 euro moet betalen. Dit staat inderdaad in het huurcontract maar is blijkbaar geen wettelijke clausule volgens de vorige verhuurder