Geschil met verhuurder

Bijtje
Topic Starter

Geschil met verhuurder

#1 , 29 apr 2011 17:46

Wat vooraf ging :
Ik huur sinds twee jaar een app met contract van bepaalde duur, dat deze zomer zou eindigen. De eigenaar verkocht het pand een jaar geleden en de nieuwe eigenaar wil het app bewonen. Hij stuurde mij een opzeg, dewelke ik wilde respecteren maar niet kon omdat ik niet tijdig iets anders vond en hij heeft mij toen voor de rechter gedaagd, dewelke toen beslist heeft dat ik mocht blijven tot einde contract. Ik heb tegen de rechter gezegd dat ik alsnog zo snel mogelijk zou vertrekken, omdat ik de nieuwe eigenaar niks in de weg wilde leggen. De eigenaar heeft mij na de rechtzaak gevraagd of ik iets zou laten weten als ik iets nieuw had, zodat hij zo snel mogelijk het pand kon betrekken. Na die hele zaak heb ik schimmel ontdekt en dit gemeld aan de eigenaar. Hij heeft 30 vierkante cm laten bezetten en de rest zo gelaten, waardoor hij zegt dat hij het probleem opgelost heeft en ik bijna een hele inboedel heb moeten weggooien :

- kleding
- een complete kinderkamer
- een dressoir
- ...

Ik heb ondertussen eindelijk een appartement gevonden en heb dan een opzeg van drie maanden gestuurd. Nu eist de eigenaar een schadevergoeding van 1800 euro omdat ik aan contractbreuk doe en indien ik niet voor eind deze maand betaal, wil hij mij opnieuw voor de rechter dagen. Ik vraag mij nu af wat zijn kansen zijn omdat ik :

1) Enkel en alleen "contractbreuk" doe op zijn vraag + de schimmel die hij weigert op te lossen
2) Ik geen enkel inkomen meer heb behalve kindergeld

Ik heb elke maand de huur volledig betaald, maar soms een paar dagen te laat en dit wil hij tegen mij gebruiken. Hij wil ook mijn waarborg inhouden. Ik heb hem gebeld en gevraagd om een compromis te sluiten, maar voor hem is er geen tussenweg mogelijk. Wat doe ik nu het beste ? Mensen raden mij aan om voor de schimmel naar de rechter te stappen. Ik heb verschillende foto's genomen, sommige al wat duidelijker als andere en heb mails van hem uit verschillende periodes waarin hij beweert dat het zijn taak niet meer is om hiertegen nog iets te doen, maar een rechtzaak vind ik persoonlijk overbodig en wat zou ik ermee kunnen bereiken ?

Hij gaat ook tegen mij gebruiken dat hij zelf een appartement huurt van bepaalde duur en dat hij de woning pas in december kan betrekken, daarom vindt hij dat ik die 1800 euro moet betalen. Dit staat inderdaad in het huurcontract maar is blijkbaar geen wettelijke clausule volgens de vorige verhuurder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2011 18:27

Maar u hebt een contract bepaalde duur dan eindigt het contract bij het einde en niet vroeger !
regelgeving
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijtje
Topic Starter

#3 , 06 mei 2011 11:42

Akkoord maar hij wilde mij er al die tijd zelf wel uit ...

Reclame

Fore

#4 , 06 mei 2011 12:06

Naar de huisarts gaan en hem laten opschrijven dat schimmel slecht is voor de gezondheid

De woninginspectie misschien eens het huis laten controleren. Mogelijk wordt het huis dan onbewoonbaar verklaard
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Bemabbodd

#5 , 31 okt 2011 20:26

Na bijna 4 jaar éénzelfde huishuur betaald komt de verhuurder plots af met een verhoging van de huishuur met 25eu en een éénmalige storting te doen van 75eu. Sinds aanvang van mijn huurcontract op 1/4/2008 tot heden, niets van aanpassing. Voordien nooit sprake van jaarlijkse aanpassingen van de index consumptieprijzen, gezondsheidsindex. In het begin van het contract stond indexcijfer 108.71 en nu is dat al gestegen naar 119.06 nu in oktober 2011. Sinds vorige week heeft hij een nieuwe gasbrander moeten plaatsen omdat de chauffage defect was. Een paar dagen ndien stuurt hij mij mail huuropslag met liefst 25eu en de éénmalige betaling van 3 maal 25eu totaal 75eu omdat hij een nieuwe gasbrander heeft moeten plaatsen tuurlijk. Als er in het contract staat bij aanvang indexcijfer 108.7 en hij nu plots spreekt van 119.06 is het overduidelijk. Waarom heeft hij de jaarlijkse aanpassingen index consumptieprijzen, gezondheisindex nooit toegepast en nu wel !
Foenie

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 okt 2011 20:31

Wees blij dat hij eerst nu indexeert!!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#7 , 31 okt 2011 20:35

Het is de verhuurder zijn recht deze indexering toe te passen. Tenzij de huur slechts € 245 bedroeg bij de aanvang van het contract is hij zelfs gerechtigd een grotere verhoging door te voeren. de éénmalige betaling van € 75 komt overeen met de drie maand terugwerkende kracht waartoe hij wettelijke gerechtigd is.

Bemabbodd

#8 , 02 nov 2011 11:44

Vandebos ga eens naar de site van de FOD Economie en daar kun je via calculator zelf u huur uitrekenen
met exact indexcijfer. Het is niet moeilijk en duurt 5 seconden en die mensen liegen niet.
Morgen naar 0800/120 33 en we zullen zien of hij een éénmalige storting van 75eu kan krijgen

Fore

#9 , 02 nov 2011 12:32

u moet dit bestand maar eens lezen
https://rapidshare.com/files/374713824/huurwet_0110.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#10 , 02 nov 2011 13:14

Vandebos ga eens naar de site van de FOD Economie en daar kun je via calculator zelf u huur uitrekenen
met exact indexcijfer. Het is niet moeilijk en duurt 5 seconden en die mensen liegen niet.
Morgen naar 0800/120 33 en we zullen zien of hij een éénmalige storting van 75eu kan krijgen
Als u zou stoppen met uw probleem over twee verschillende threads te spreiden had u al veel langer een actueler antwoord gelezen. Bovendien is het nogal moeilijk om een berekening index uit te voeren als u NALAAT het initiële huurbedrag te posten???

Zelfs met de FOD economie module die hier al altijd wordt aangeraden aan gebruikers.

Zorg eerst eens voor volledige informatie en kom dan klagen.

Terug naar “Huren”