Huurder wil appartement vroegtijdig verlaten

wcappelle
Topic Starter

Huurder wil appartement vroegtijdig verlaten

#1 , 22 okt 2011 09:44

Beste,

De huurder van ons appartement wil het vroegtijd verlaten, we hebben een 3/6/9 contract afgesloten.
De huurder zit nu in zijn tweede jaar. Volgens het huurcontract moet hij 2 mnd schadevergoeding betalen, waarmee hij ook akkoord gaat.
Volgens hem is er geen enkele schade in het appartement, maar ik ben er in 2 jaar en 9mnd niet meer binenn geweest.

De huurder heeft zijn opzegging nog niet schriftelijk bevestigd.
Daarom heb ik volgende vragen:

1. Welke kosten moet de huurder nog betalen (bv overplaatsen water en elektriciteit,.........)
2. bestaat er een standaardpapier (document) voor het beëindiging van het contract
3. Als we onderling overeenkomen dat hij het appartement verlaat op 1/11/2011 en er is geen schade moeten wij dat toch een expert aanstellen om de waarborg terug te krijgen?
4. Neem aan dat er toch schade is, wie bepaald hoeveel die schade moet kosten en wie moet die expertise betalen
5. zijn er mensen die evt zo een bureau kennen in buurt van Middelkerke

Dit is mijn eerste post op dit forum, ik hoop dat hier voldoende klaarheid kan vinden zodat ik niet hoef te betalen aan een immokantoor

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 okt 2011 11:59

Eerst en vooral een opmerking wat betreft de opzeg. de huur eindigt op de laatste dag van de opzeg, het is die die van tel is om te bepalen hoeveel de wederverhuring bedraagt, niet de dag dat de huurder opzegt.

1. laat de overdracht van water en stroom geregeld worden tussen oude en nieuwe huurder.
2,3 en 4. het klassieke document dat een huur beëindigt is de betekende opzeg van de huurder. Het klassieke document dat vastlegt dat alle verantwoordelijkheden tussen huurder en verhuurder zijn afgehandeld is het document opgesteld bij de sleuteloverdracht. Indien er geen schade is aan het pand wordt dat eveneneens hierin vermeld. Jullie kunnen dan samen naar de bank stappen en de vrijgave documenten voor de waarborg ondertekenen zodat de huurder zijn waarborg terugkrijgt. Indien er wel schade is aan het pand kunnen jullie in onderlinge overeenstemming trachten hier een akkoord over te bereiken. Hou hier wel rekening met sleet en ouderdom en met het feit dat de kostprijs die vergoed dient te worden niet de reparatiekost is doch de waardedaling die de schade vertegenwoordigt. (een kras in een geschilderde muur kost niet het herschilderen van de gehele muur doch het verwijderen van die ene kras.) Hou er rekening mee dat, indien jullie niet onderling tot een overeenkomst komen en één van beide partijen naar de vrederechter stapt, de vrederechter een expert zal aanduiden op de kosten van de eisende partij en deze volgens deze werkwijze de werkelijke kostprijs van de schade zal berekenen, rekening houdend met de ouderdom van het materiaal in kwestie. (muur drie jaar geleden geschilderd, kostprijs toen € 300. wordt afgeschreven op 9 jaar. in derde jaar heeft geschilderde muur nog een restwaarde van 66% of € 200. 4% muur herstelbaar beschadigd. Schade aan muur ten bedrage van € 200/100*4 = €8.) Best is het dus voor de verhuurder zich redelijk op te stellen en dit soort situaties te vermijden.

5. indien er posters zijn die op 5 wensen te antwoorden gelieve dit, de regels van het forum respecterend, per pb te doen.

Reclame

Terug naar “Huren”