verhuurder doet verhoging huur zonder medeweten huurder

y2
Topic Starter
Berichten: 4

verhuurder doet verhoging huur zonder medeweten huurder

#1 , 23 feb 2007 23:10

Ik heb sinds 2/2002 een huurcontract met een huurbedrag dat elk jaar ge?ndexeerd werd. Tot zover alles in orde. Nu is er sinds enkele maanden een vergoeding bijgekomen voor poetsen van de trappenhal. Ook zijn er verfraaiingswerken uitgevoerd. Deze werken zijn allemaal aan de parking (van het bankgebouw waarboven het appartement gelegen is) gebeurd, niets aan het appartement zelf en niets aan de garage. Om deze werken te doen zijn er een aantal grote bomen gekapt die voor een aangename schaduw op ons terras zorgden. Dit heeft tot gevolg dat mijn kinderen niet meer op het terras kunnen spelen als het warm weer is (temperatuur kan oplopen tot bijna 40 graden). Dit jaar is de indexering ook doorgegaan in februari tot een bedrag van 457,51. Voeg daar nog 10 euro poetskosten bij en nog 50 extra voor mazout dan kom ik op 517,61. In een brief krijgen we nu de melding dat het toch normaal zou zijn als, vanwege al die verfraaiingen (die niemand gevraagd had), de huur gewoon naar 500 euro zou gebracht worden + de 50euro extra voor brandstoffen. Dezelfde dag zie ik via homebanking dat mijn bestendige opdracht om de huur te betalen al aangepast is naar 550 euro en dit volledig zonder mijn medeweten. De verhuurder, die trouwens eigenaar is van de bank waar ik mijn rekening heb, heeft dit eigenhandig veranderd. Kan dit allemaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#2 , 25 feb 2007 17:19

Beste,

De huurovereenkomst kan niet ??nzijdig aangepast worden. Buiten de indexering die contractueel (en krachtens de huurwet) voorzien is kan geen enkel andere buitencontractuele verhoging worden toegepast dan behoudens akkoord huurder en verhuurder.

De bankagent heeft daarenboven absoluut geen enkel recht om eigenhandig doorlopende opdrachten aan te passen. Dat is misbruik van zijn positie om een persoonlijk belang te behartigen.

Dien onmiddellijk klacht in bij de hoofdzetel van betrokken bank met een relaas van de feiten.

Meld je verhuurder aangetekend dat je dit eigengereid optreden niet pikt en vraag het teveel betaalde bedrag terug.

Vraag een verzoening aan bij de vrederechtbank van jouw kanton in dit dossier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

y2
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 mar 2007 18:15

Ik heb mij ook laten vertellen dat dit ook aan de politie moet doorgegeven moet worden ivm schriftvervalsing. Is dit waar?

Reclame

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#4 , 04 mar 2007 10:27

Beste,

Je kan dit doorgeven aan de politie, maar ik vrees dat je dan van een mug een olifant maakt. Op dat ogenblik maak je er een strafrechtelijke zaak van en dan zal het moeilijk zijn om nog een minnelijke schikking op korte termijn te realiseren.
Indien je een duidelijke klacht indient bij de bank in kwestie (maar dan uiteraard bij de klachtendienst van betrokken bank) zal de interne audit, noch zijn hi?rarchie daar kunnen mee lachen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#5 , 14 apr 2007 17:02

De huurpijs kan zeker niet ??nzijdig worden gewijzigd omdat "overeenkomsten strekken partijen tot wet".

Inderdaad is er hier tevens sprake van een schriftvervalsing, misschien zelfs diefstal aangezien de praktijk mits argumentering zou kunnen aanzien worden als het "bedrieglijk wegnemen van andermans eigendom".

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#6 , 14 apr 2007 17:02

De huurpijs kan zeker niet ??nzijdig worden gewijzigd omdat "overeenkomsten strekken partijen tot wet".

Inderdaad is er hier tevens sprake van een schriftvervalsing, misschien zelfs diefstal aangezien de praktijk mits argumentering zou kunnen aanzien worden als het "bedrieglijk wegnemen van andermans eigendom".

Terug naar “Huren”