verhuren van woning en waarborg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: verhuren van woning en waarborg

#46 , 27 jul 2011 14:10

ook nog formulieren
http://home.scarlet.be/~smelis2/publiek/formulieren.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krissteenhaut
Topic Starter

#47 , 30 aug 2011 21:00

Hallo, 7 september kom ik voor de vrederechter. Ik heb een aantal vragen waarbij u mij hopelijk kan helpen ;
- waar moet ik op letten
- kan ik de vrederechter verzoeken dat de uitkomst direct van kracht zou zijn en dat hij/zij het OCMW de opdracht geeft om mij te betalen
- kan ik de vrederechter verzoeken dat hij/zij het OCMW oplegt om de betaling van de achterstallige huur voorrang te geven (ik weet dat hij overal schulden heeft)
- Ik heb al een aflossingsplan opgesteld aangezien ik weet dat hij niet in 1 keer kan betalen. Moet ik daar iets aan toevoegen ?

Ik heb ook een klacht ingediend bij het ocmw omdat zij mij misleid hebben. In het begin heb ik met een maatschappelijk werker gebeld die begeleidster was en vroeg haar of
het ocmw de huur zouden betalen en zij bevestigde dat zij de betalingen deden. Er zijn een aantal maanden niet betaald (niet achtereenvolgend) en ik heb hen daarop aangesproken maar nu zeggen ze dat zij enkel een begeleidende functie hebben en zij alleen kunnen vragen aan hun client of zij dat mogen betalen. Ik heb er al meerdere malen op gewezen dat dat de afspraak niet was. Maar het dossier is doorgegeven geweest dus de volgende begeleidster deed dan dat zij van niets weet. Hadden ze mij in het begin de volledige informatie gegeven (dat het van goodwill afhangt) dan had ik nooit mijn woning aan hen verhuurd. Kan ik daar iets aan doen ? Zij geven mij altijd hetzelfde antwoord 'wij begeleiden enkel de client'. Maar ik wil het hierbij niet bij laten want als ik heb ook al niet kan vertrouwen dan zijn we echt slecht bezig.
Bedankt

Vandebos

#48 , 30 aug 2011 23:20

1) Heeft u de huurder reeds een stukkenbundel bezorgd die uw eisen boekstaven? Anders dit zo spoedig mogelijk doen. Dit voorkomt mogelijk een nodeloos uitstel.
2) uitvoerbaarheid bij vonnis kan verzocht worden (dient in je verzoekschrift te staan), een Ocmw opdracht geven tot betalen niet, wat u wel kan proberen is hem verzoeken het ocmw bij vonnis opdracht te geven de openstaande huurschuld bij prioriteit op te nemen in het schulden totaal.
3) u bent als verhuurder bevoorrecht schuldeiser deze positie afdwingen is echter een ander verhaal (zal je mijn collectie oninbare huurschulden maar besparen...)
4) Voorzie per schijf van € 5000 24-36 maanden afbetaling, dan kan de schuldenaar onmogelijk rechthouden dat deze onredelijk is.

Reclame

krissteenhaut
Topic Starter

#49 , 02 sep 2011 00:22

Betreft 1) ik heb een verzoekschrift opgestuurd naar het vredegerecht met een exemplaar voor hem. Het OCMW wil mij niet laten weten wat zijn nieuw adres is.

Hij staat nu 5 maanden huur achter aangezien hij niets heeft ondertekend voor het overnemen van de meters en voor de plaatsbeschrijving en heeft eigenlijk ook niet de sleutels overhandigd (hij heeft ze gewoon op de tafel laten liggen maar ik weet natuurlijk niet of hij nog reserve heeft) Is het correct dat de huur dan blijft lopen ? Het huurcontract verliep op 2 mei maar wij hadden mondeling een afspraak dat hij langer bleef omdat hij nog geen andere woning had gevonden.
Er heeft mij ook iemand iets verteld over het feit dat ik buiten de achterstallige maanden ook een wederverhuringsvergoeding kan vragen ? Ik heb het proberen op te zoeken maar het lijkt me dat dat alleen geldt als hij er vroeger zou zijn uitgegaan ?
Het is wel zo dat hij het zo smerig heeft achter gelaten dat het mij belet om het te kunnen verkopen intussentijd. Kan ik daarvoor die wederverhuringsvergoeding vragen of heeft dat een andere naam ?
Hij heeft dat contract toen wel samen met zijn vriendin getekend. Die heb ik niet vermeld in het verzoekschrift omdat ze niet meer bij elkaar waren (zei hij) maar misschien had ik dat wel moeten doen om mijn kosten bij beiden te kunnen vorderen ? Kan ik dat nog aangeven ?
Alvast bedankt

Franciscus

#50 , 03 sep 2011 18:48

Indien beiden het contract hebben getekend dan moet u hen beiden voor de (vrede)rechter dagen.
Eerst in verzoening maar indien niet komen opdagen dadelijk vragen om uitspraak te doen EN uitvoering vragen ook naar vriendin toe.
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

OCMW moet aan u geen enkel adres geven ... u zal naar de gemeente moeten gaan en op grond van uw akte eigenaar woonst zijn/haar adres opvragen ... ( kan tegen betaling zijn).
Normaal voor een procedure verderechter had u dat al moeten doen.

U hebt uw eigen ruiten ingeslagen door hem toestemming te geven te blijven wonen of hebt u dat op papier gezet en is dat getekend.
Nu zal er eerst moeten gekeken worden of personen daar nog mogen wonen .... of er een wettige opzeg is of er schadevergoeding moet betaald worden en door wie enz ...

Zolang iets niet is afgesloten .... staat een contract op die naam (zijn/haar).

Ik zou zelfs zeggen ( maar ik heb te weinig gegevens) gezien er geen einde is gemaakt aan het contract KAN je zelfs niet in de woning zolang de vrederechter hier gene uitspraak heeft over gedaan. Als u ben binnengeweest ZONDER toestemming dan bent u het die daar zo'n vuiligheid van heeft gemaakt .....

krissteenhaut
Topic Starter

#51 , 06 okt 2011 04:09

Hallo,
Ik ben voor de vrederechter gekomen en de huurder is niet komen opdagen dus het vonnis is bij verstek opgemaakt. De schuld is bepaald en ik heb het document van de vrederechter gekregen. Ik heb het ocmw nu gemaild en de een kopie van de vrederechter opgestuurd. Aangezien hij onder budgetbegeleiding is ga ik ervan uit dat zij de betalingen zullen regelen.
Maar ze laten niets meer weten. (zefls niet na herhaalde emails)
Wat moet ik nu doen om mijn geld terug te zien ? Hij moet mij betalen voor de schade en voor wederverhuring plus de achterstallige huur.
Is het aan het ocmw om dit te regelen voor de huurder ? Eij blijven zeggen dat zij een begeleidende functie hebben en dat de klant wat er betaald wordt. Ik las op hun website het volgende ,-;'Voor wie eigen inkomsten heeft, maar met een berg schulden zit of wie deze inkomsten niet kan beheren, biedt de dienst Budgetbeheer van OCMW Antwerpen misschien wel een uitkomst. Budgetbeheer betekent dat wij alle inkomsten beheren en dat de klant een ‘leefgeld’ krijgt'

Ik heb wel iets over het hoofd gezien. Het contract werd getekend door zowel de huurder en zijn vriendin. Maar aangezien hij beweerde dat zij uit elkaar waren heb ik haar naam niet vernoemd in het verzoekschrift. Kan ik alsnog haar ook aanspreken om de schuld af te betalen ? Weer een verzoekschruft sturen naar de vrederechter ?
Welke zijn de stappen die ik best kan ondernemen om mijn geld terug te krijgen ?

Ik heb ook een vermoeden dat hij nog steeds gedomicilieerd is op mijn woning. Waarschijnlijk om deurwaarders of schuldeisers te ontlopen. Moet ik naar de politie gaan om te laten vaststellen dat hij er niet meer woont ? Ik wil niet dat een deurwaarder mijn deur forceert.

alvast bedankt

Vandebos

#52 , 06 okt 2011 10:07

U zal het vonnis moeten laten betekenen.

krissteenhaut
Topic Starter

#53 , 07 okt 2011 01:00

Wat wil dat zeggen ?

Vandebos

#54 , 07 okt 2011 08:49

Door een deurwaarder aan de tegenpartij laten overmaken.

Voor het controleren van de domiciliering begeeft u zich best tot de dienst bevolking van uw gemeente, het is ook daar dat u een procedure tot ambtelijke schrapping kan opstarten.

krissteenhaut
Topic Starter

#55 , 08 okt 2011 01:13

Wat is eigenlijk het verschil tussen een deurwaarder en een gerechtsdeurwaarder ? (in welke situatie gebruik je wie)
Kunnen de kosten die ik dan moet betalen aan de deurwaarder doorgerekend worden aan de huurder ?
mvg

Artis

#56 , 09 okt 2011 16:33

betreft budgetbeheer bij een OCMW. Eerst en vooral is dit een vrijwillige hulpverlening. Als de cliënt het 'beu' is, kan hij hier vrij makkelijk uitstappen. Bovendien is het OCMW ook met handen en voeten gebonden wanneer er geen of onregelmatige inkomsten op de rekening komen. Probeer dan maar eens de huur of wat dan ook te betalen. Huur lijkt mij idd ook prioritair.
En neen, het OCMW zal dit vaak niet uit eigen zak betalen (hetzij uitzonderlijk als terugvorderbare steun voor 1m ofzo).

Begrijp wel je wantrouwen tav het OCMW en de cliënten aldaar als ik je verhaal eens doorneem, de meeste BBH verlopen correct en daar is het BBH een extra garantie tot betaling, maja, niet iedereen is van goede wil natuurlijk.

En het verschil tussen DW en GDW wordt hier fijn uitgelegd ;) http://www.elfri.be/gerechtsdeurwaarder-deurwaarder" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#57 , 09 okt 2011 16:44

Wat is eigenlijk het verschil tussen een deurwaarder en een gerechtsdeurwaarder ? (in welke situatie gebruik je wie)
Kunnen de kosten die ik dan moet betalen aan de deurwaarder doorgerekend worden aan de huurder ?
mvg
Voor het verschil tussen beiden, kijk op http://elfri.be/gerechtsdeurwaarder-deurwaarder" onclick="window.open(this.href);return false;

krissteenhaut
Topic Starter

#58 , 16 okt 2011 00:55

Ik heb de link gelezen wat het verschil is tussen GDW en DW maar ofwel ben ik echt niet goed mee ofwel begrijp ik het dat ik het een gerechtsdeurwaarder moeten laten betekenen en niet een deurwaarder :-)
Alvast bedankt

Vandebos

#59 , 16 okt 2011 01:06

U bent mee.

krissteenhaut
Topic Starter

#60 , 18 okt 2011 01:04

Tja, het duurt soms even voor ik mij door dit alles kan worstelen.
Ik heb ondertussen een gerechtsdeurwaarder gecontacteerd en het komt er eigenlijk op neer dat ik mijn geld niet zal zien.
200 eur voor het betekenen en 500 eur om beslag te laten leggen op zijn loon. En de kans dat ik dat niet zal terug vorderen.
Het kan mij niet schelen dat ik het bv pas allemaal binnen 5 jaar heb ofzo maar ik kan er mij moeilijk bij neerleggen dat hij hier weer zo gemakkelijk tussenuit kan muisen en telkens
opnieuw kan doen zonder gevolgen want iedereen laat het er dan maar bij.
Ik weet ook niet wat het 'nut' van het betekenen is. Ik laat dat door een gerechtswaarder doen en dan ?

Terug naar “Huren”