binnenkomen in studio zonder dat de huurder het weet

engeltje
Topic Starter

binnenkomen in studio zonder dat de huurder het weet

#1 , 12 apr 2007 08:05

Haai,

ik had een paar vraagjes en ik denk dat jullie mij wel zullen kunnen helpen :wink:

Ik ben trouwens kot-student, en huur samen met mijn vriend een studio in Leuven.

- mag de verhuurder zomaar binnenkomen in de studio als jij er niet bent?
- mogen werklui zomaar binnenkomen in de studio als noch de eigenaar van de studio, noch het immokantoor langswaar je je studio huurt, noch de conci?rge van het gebouw, noch jij er zijn?
- heb je als huurder van een studio niet het recht om lang genoeg vantevoren 'gewaarschuwd' te worden als er 'bezoek' komt?
- etc etc

Van de week zijn er mensen op onze studio geweest om iets met de boiler te doen (was niet eens kapot), en ik ben eigenlijk ?cht wel op mijn tenen getrapt... Van mij mogen ze gerust in mijn badkamer binnen, maar dan wil ik wel weten wanneer ze precies gaan komen en wat ze dan komen doen, zodat ik kan zien dat ik thuis ben. Ze hebben trouwens ne serieuze smeerboel achtergelaten (roestbruine smurrie over heel de badkamer) wat ook niet bepaald fijn is...

What can I do??

Goed, alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 apr 2007 12:23

?Art.439.Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt...hetzij door middel van...valse sleutels.Art.487.Valse sleutels worden genoemd :Alle haken, opstekers, lopers, nagebootste, nagemaakte of vervalste sleutels;Sleutels die door de eigenaar, huurder, logementhouder, of kamerverhuurder niet bestemd zijn voor de sloten, hangsloten of voor welk sluitwerk ook, waartoe de schuldige ze GEBRUIKT...?(Strafwetboek 8 juni 1867).

De sleutels die door u,huurder,niet bestemd zijn voor de sloten van uw studio zijn vals indien de schuldige ze daartoe GEBRUIKT.Het loutere BEZIT van die sleutels is geen misdrijf en kan gebeuren onder verzegelde omslag.

?De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was?(Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986.Noot:Zie Cass., 9 juli 1872,Arr.Cass. 1986-87,188).

U kan de verhuurder in kennis stellen van uw voornemen voortaan klacht neer te leggen bij de procureur des Konings,rechtstreeks of via de politie,bij nieuwe huisvredebreuk.

Reclame

Terug naar “Huren”