Opzeg huur na onrustwekkende verdwijning

El Stavio
Topic Starter

Opzeg huur na onrustwekkende verdwijning

#1 , 25 sep 2011 13:07

Beste forumgenoten,

Bij deze wens ik vooreerst iedereen te bedanken die zich inzet met alle mogelijke raad en daad,naar eigen vermogen en ervaringen,met of zonder enige juridische achtergrond.Ik heb in de familie een ernstig voorval,hetwelk ik hieronder zo goed mogelijk zal beschrijven.Op dinsdag 30 augustus jl.,verdween mijn zus na het bezoeken van een jaarlijkse kermisstoet in onze gemeente.Tot op heden is er zowel van haar als van haar wagen nog geen enkel spoor teruggevonden.Wij weten geen enkel detail over hoe of wat.Waar is ze,leeft ze nog,is ze meegenomen door iemand?Heeft ze zelfmoord gepleegd?Wij weten niets.Ik hoef niet te zeggen dat het voor ons een onbeschrijfelijke onzekerheid met zich meebrengt en dat we met een knagende ongerustheid dag in dag uit moeten doorkomen.De recherche doet wel goed haar werk,maar die mensen hebben geen glazen bol natuurlijk.De politie had ons gevraagd om na ons akkoord, de deur te mogen openbreken,om zekerheid te hebben of ze niet in haar appartement was.Nu bovenop al de problemen en de onzekerheid,acht de huisbaas van mijn zus het blijkbaar nodig om ons nog wat dieper in de grond te duwen dan we al zitten en om nog wat zout in de wonden te komen strooien.Hij heeft mijn moeder gecontacteerd met de melding dat mijn zus reeds twee maand achterstaat met huishuur en dat hij een advocaat zal onder de arm nemen,en het appartement zal laten leeghalen.Nu is mijn zus reeds een maand spoorloos,en kan ze geen betalingen doen natuurlijk.Ik kan dergelijk gedrag allen maar geldbelust,onmenselijk en arrogant noemen.Wij weten nog van niets en hij denkt direct met de zware wapens aan te vallen.Nu heb ik hiervoor niet direct vrees,omdat hij niet zomaar kan binnenkomen en alles laten weghalen.Onze moeder heeft men aangeraden om toch zekerheidshalve een advocaat onder de arm te nemen,hetwelk ze dan ook heeft gedaan.Nu,ieder advies is welkom natuurlijk,vandaar dat ik hier graag in naam van mijzelf en de familie een paar dingen wil vragen aan de forumgenoten.Ik zal ze voor de duidelijkheid hieronder even opsommen.

-kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor de schade toegebracht door de politie?(ik denk van wel,aangezien we getekend hebben voor akkoord hiermee)

-kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele "schade" toegebracht door mijn zus zelf(geen ernstige beschadigingen,enkel bijvoorbeeld vlekken op vloerbekleding of parket,slecht behangen of geverfde muren,...)ik heb wel al vernomen dat er mogelijk iets van "plaatsbeschrijving" kan in het huurcontract zitten,zodat het appartement in dat geval terug in de originele staat zal moeten worden hersteld.

-kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele openstaande schulden van mijn zus?(rekeningen,leningen,...)

-kunnen wij het appartement opzeggen als niet-huurders?Van de termijnen weet ik niet veel,en aangezien we niet binnen kunnen/mogen omdat het appartement is verzegeld door de politie,kunnen wij natuurlijk ook geen huurcontract terugvinden.Maar kan dit mogelijk geen geval van overmacht zijn,zodat de gangbare regels niet hoeven te worden nageleefd?Ik dacht wel te weten dat bijvoorbeeld de borgsom niet meer drie keer het maandelijkse huishuur betreft,maar twee keer,volgens de nieuwe wetgeving.Ook opzegtermijnen zouden blijkbaar niet meer hetzelfde zijn als vroeger,echter nogmaals,over deze materie weten wij bijzonder weinig,en ieder contract is verschillend.

Er kan misschien worden gedacht dat we enkel met de geldelijke zorgen van de zaak bezig zijn,maar wij willen ons goed kunnen indekken tegen de huisbaas,die duidelijk niet de beste bedoelingen heeft met ons.
En vanzelfsprekend is het niet de bedoeling dat wij -indien er schulden mochten zijn- hiervoor zouden moeten opdraaien natuurlijk.Wat ik wel al heb vernomen is dat wij eigenlijk niet kunnen worden aansprakelijk gesteld,aangezien mijn zus op eigen benen staat en meerderjarig is.Nogmaals,dit is geen zekerheid,en ook niet of er wel degelijk schulden zijn.Onderzoek zal dit moeten uitwijzen.
Ik had graag afgerond met te zeggen dat ieder advies,iedere verdere vraag,of iedere suggestie zeer welkom is,en dat wij hiervoor ten zeerste dankbaar zijn!

Met vriendelijke groet,
Nog een prettig en zonnig weekend aan allen(het zullen wel eens de laatste zonnige kunnen zijn),

El Stavio

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 25 sep 2011 14:54

Allereerst wens ik jullie veel sterkte en wijsheid in deze moeilijke periode.

Nee, ik kan je vragen niet beantwoorden maar heb de volgende bedenkingen.
Zou het in een situatie als deze niet mogelijk zijn dat iemand van de familie aangesteld wordt als een soort tijdelijk bewindvoerder die dan volmacht krijgt om een aantal zakelijke belangen op te volgen, in het belang van uw zus. Eender van welk scenario men uitgaat is het logisch dat er problemen zullen ontstaan of erger zullen worden indien er niemand ingrijpt. Zo vraag ik me af wat er met haar post gebeurt. Er zullen toch rekeningen binnenkomen die betaald moeten worden?
Misschien eens informeren bij de dienst slachtofferhulp van de politie?

Wat de verhuurder betreft hoop ik dat er iemand komt die kan toelichten hoe een vrederechter op een dergelijke situatie zou reageren.
Wel vind ik dat jullie moeten begrijpen de verhuurder niet onterecht naar zijn huurgeld vraagt. Als ik het goed lees dan was er al een huurachterstand op het moment van verdwijning van uw zus. Zelfs bij een overlijden loopt een huurcontract door en moet de huur verder betaald worden tot de familie een opzeg geeft op de wettelijke voorziene termijn (3 maanden). Het probleem hier is dat niemand weet hoelang het zal duren voor jullie meer zullen weten over zus. Maar als de verhuurder wil ingrijpen dan zal hij dat wel via het vredegerecht moeten doen.

Wat zegt de advocaat van moeder?
Hoe lang wil de politie het appartement verzegeld houden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2011 18:47

Wat artemis zegt is al een goede insteek via dienst Slazo van uw lokale politiezone. Deze dienst zal als contactdienst kunnen gebruikt worden tot er een dossierbeheerder is.
Gezien zus meerderjarig is en jezelf al enkele elementen aandraagt zou er toch wel een tijdslijn en antecedentenonderzoek gebeuren. De cel vermiste personen (Alain Remue) kan daar in helpen. In principe krijgen zij elk verdwijningsdossier op hun bureau.
Wie heeft de aangifte gedaan? Daar is dus een attest van aangifte. U kan u laten registeren als slachtoffer aan dan aan de bevoegde parketmagistraat verdere info vragen.
Hoe en wat juist verwijs ik steeds terug naar dienst Slazo.

Wat de kosten van de deur betreft. In principe zijn die ter uwer laste gezien het op uw vraag was. Langs de andere kant is het een gerechtelijk onderzoek. En heeft een officier daarvoor aan zijn personeel de toestemming gegeven. Zorgen dat de deur terug op slot kan zal wel gebeurd zijn. Wie heeft deze sleutel?
Indien de familie de kosten heeft betaald .... vraag aan dienst Slazo of je deze factuur mag overmaken aan de politie. In sommige gevallen laten parketten of onderzoeksrechter dit toe. Het kan inderdaad zijn dat er een onderzoeksrechter is aangesteld en als ik teruglees is dat zelfs waarschijnlijk.
Heeft uw zus problemen psychische, fysische of financiële. Heeft ze vast werk, heeft ze een GSM een vaste telefoon, is haar adresboekje aangetroffen, heef/had ze een relatie enz enz.
Elk elementje is van belang bankkaart geldgebruik. Voor een aantal onderzoeken is gezien geen heterdaad meer een bevelschrift nodig van een onderzoekrechter.

Het voorstel om een bewindvoerder lijkt mij niet slecht zeker als het nog wat langer zou duren.
De verhuurder heeft idd het recht om naar de vrederechter te stappen maar gezien de feiten geef ik hem op dit ogenblik heel weinig kans. Zo wie zo loopt deze procedure niet op een twee drie. Indien de verhuurder KAN bewijzen dat hij niet betaald is kan nu vb wel eventjes deze som betaald worden tegen ontvangstbewijs
Bij heterdaad kan een officier van gerechtelijke politie (is bevoegdheid) direct de operatoren vorderen (speciale procedure)

Ik geef in elk geval al een link door
http://www.belgium.be/nl/familie/overli ... _personen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/overli ... _personen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

El Stavio
Topic Starter

#4 , 25 sep 2011 21:30

Geachte Artemis,Franciscus,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie en de waardevolle informatie!Wat betreft iemand tijdelijk aan te stellen als bewindvoerder is misschien een goed idee.Zo krijgen we min of meer een overzicht van de zaken.Echter hebben wij geen enkele weet van hoelang het appartement nog gaat verzegeld blijven.Zoals jullie aanvoeren is de dienst slachtofferhulp van de politie hiervoor waarschijnlijk wel aangewezen.De brievenbus is op slot,doch het mag geen probleem vormen om open te maken,natuurlijk indien wij toestemming krijgen van de onderzoeksrechter.Wij vinden het zelf wel raar dat ook de maand augustus nog niet werd vereffend bij de huisbaas.Nochtans heeft mijn zus een hoofdjob als verpleegkundige in een ziekenhuis,en zelfs een aangegeven bijberoep als thuisverpleegster.Wat ons laat vermoeden dat er toch waarschijnlijk geen geldelijke zorgen zouden mogen zijn,hoewel ik liever niet de rekening van een ander wil maken,alles is mogelijk natuurlijk.Haar job is voor haar alles,en ze zou nooit verzuimen om te werken,of zomaar voor het plezier thuis blijven.Haar werk is nooit verwittigd geweest door haarzelf,en haar laatste GSM signaal is plotseling afgebroken(volgens de politie wil dit zeggen dat hij of in het water is terechtgekomen,of de batterij er is uitgerukt,of ze in een ondergrondse parking is gereden.we hebben er echter het raden naar.Alleszins vormen alle factoren bij elkaar een geheel waaruit ik moeilijk een besluit kan trekken.Ik heb wel al tegen mijn moeder gezegd dat ze zo snel als mogelijk het appartement moet opzeggen via een aangetekend schrijven.Indien mijn zus mocht terechtkomen,kan ze steeds herbeginnen met haar leven,er staan appartementen genoeg te huur,en haar huisraad kunnen wij intussen opbergen in een garage.Wat de advocate betreft:onze moeder heeft een eerste,informeel gesprek gehad met haar.Hierbij is er niet echt veel uitgekomen,wat normaal is.De advocate is begonnen met opzoekwerk en zal waarschijnlijk het dossier opvragen bij de gerechtelijke politie.Momenteel hebben wij nog geen verdere informatie hieromtrent.Ik zal zoveel mogelijk updates brengen rond de zaak.Wat de verhuurder betreft:natuurlijk is het vanzelfsprekend dat die zijn huurgeld wil,maar men kan zo iets op een menswaardige en begripvolle manier laten weten ook volgens mij.Hij heeft meerdere appartementen en eigendommen dus zo snel zal die niet op zwart zaad zitten volgens mij.Enfin,waar hij recht op heeft zal hij krijgen.Wat betreft de huur maand augustus:dit zijn de diensten nog aan het onderzoeken,eveneens de verrichtingen de laatste dagen of weken(hierover kunnen ze enkel kwijt dat er geen buitensporige opnamen van geld zijn gebeurd de laatste tijd)Normaal betaalde mijn zus steeds op tijd de huur naar ons weten.Wat betreft cel vermiste personen:die mensen zijn reeds daags na de aangifte langs geweest omdat er van in den beginnen sprake was van een onrustwekkende verdwijning en dusdoende komen er automatisch agenten van die cel langs.Dus hebben ze het dossier wel al ingekeken.De kosten van een nieuw slot heeft mijn moeder uit eigen zak betaald en de recherche beschikt over de drie sleutels hiervan.Er is geen factuur afgegeven door de slotenmaker(dat is dan 120€ mevrouw aub=3 minuutjes werk)Wij hebben verder geen weet of mijn zus bepaalde problemen heeft/had.Haar collega zegt wel dat ze soms wel eens een sombere bui had,maar echt depressief of zo denken wij niet.Het is een eerder gesloten boek waarbij haar werk op de eerste plaats komt.Aangezien we tot nog toe geen echte details hebben gekregen inzake haar financiële toestand kan ik hierover niet echt iets zeggen.Maar nogmaals,gezien haar twee goedbetaalde jobs zou me dit verwonderen,maar ik zeg nooit nooit,ik kijk nergens meer van op in het leven.Ze had dus zeker een vast werk,zelfs met bijberoep dus.Ook een GSM,geen vaste telefoon.Geen adresboekje aangetroffen volgens mij,of de politie moet dit nog niet hebben verteld aan ons.Ik zal zoals gezegd op regelmatige basis en in de mate van de informatie die we doorkrijgen een update plaatsen hier op het forum.

Nogmaals hartelijke dank!
Nog een prettige avond/dag en tot gauw.
Met vriendelijke groeten,
El Stavio

Franciscus

#5 , 25 sep 2011 23:02

Toch opletten met info doorgeven hier - iedereen kan meelezen-µ
Met het opzeggen van het appartement zou ik toch wel wat wachten trouwens juridisch kan dat niet enkel uw zuster kan dat of via vrederechter maar zo ver zijn we nog niet.
Gezien appartement verzegeld is moet er eerst toelating zijn voor vrijgave. Zolang dat dat niet gebeurd kan de eigenaar niet veel doen. Daarbij hij moet uw zuster eerst in gebreke stellen met een aangetekend schrijven ALVORENS hij naar de vrederechter kan stappen en dan nog is er eerst een verzoeningsprocedure. Dus daar niet te veel mee bezig zijn. Zorg dat uw advocaat goed op de hoogte is en die zal dan wel gepast tussenkomen om dat op te schorten.
Het eerste wat telt is uw zuster

Gerechtelijke politie bestaat niet (meer) Normaal komt de lokale politie en die hebben een recherchedienst. Bij de federale politie heeft men wel een bepaald team en ook de wetenschappelijke politie en labo zijn daar onderdeel van en deze komen uiteraard ook ter plaatse voor sporenonderzoek.
Het hangt ervanaf aan wie de onderzoeksrechter de zaak toevertrouwd.

El Stavio
Topic Starter

#6 , 26 sep 2011 20:27

Hallo Franciscus,

Dank U wel voor de reactie.We kunnen inderdaad niet veel meer doen dan afwachten.Er zijn momenteel geen verdere gegevens gekomen van de diensten.Kan je hier ook met privéberichten werken zodat niet Jan en Alleman kan meekijken?Ik ben niet zo thuis in het gebruik van dit forum.Alhoewel de meeste mensen hier wel van goede inborst zullen zijn,kunnen er inderdaad wel een paar bij zijn met misschien minder goede bedoelingen natuurlijk.

Nogmaals dank en nog een prettige dag/avond
vriendelijke groet,

El Stavio

Vandebos

#7 , 26 sep 2011 21:00

De knop PB staat je toe aan derden een privébericht te zenden.

j.demoor

#8 , 27 sep 2011 10:24

“Art.112.§ 1. Wanneer een persoon sinds meer dan drie maanden niet meer verschijnt in zijn woon- of verblijfplaats en men van hem gedurende ten minste drie maanden geen nieuws heeft ontvangen en daaruit onzekerheid voortvloeit over zijn leven of zijn dood, kan de rechtbank van eerste aanleg, op verzoek van iedere belanghebbende of van de procureur des Konings, het vermoeden van afwezigheid vaststellen...§ 3. Het openbaar ministerie is ermede belast te waken over de belangen van de vermoedelijk afwezigen. Het wordt gehoord over alle rechtsvorderingen die hen aangaan...Art.113.§ 1. Wanneer de rechtbank van eerste aanleg vaststelt dat er een vermoeden van afwezigheid is en de vermoedelijk afwezige geen algemeen gevolmachtigde heeft aangewezen om zijn goederen te beheren, wijst de vrederechter bij een met redenen omklede beschikking een gerechtelijk bewindvoerder aan met inachtneming van de aard en de samenstelling van de te beheren goederen....”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Op dinsdag 30 augustus jl.,verdween mijn zus‘

Laat het vermoeden van afwezigheid zodra mogelijk vaststellen door de rechter en deel dit mee aan de verhuurder.

“Art.1372.Wanneer iemand vrijwillig eens anders zaak waarneemt hetzij met, hetzij buiten weten van de eigenaar, verbindt hij zich stilzwijgend om de door hem begonnen zaakwaarneming voort te zetten en die te voltooien, totdat de eigenaar in staat is zelf daarin te voorzien; hij moet zich eveneens belasten met alles wat bij diezelfde zaak behoort. Hij onderwerpt zich aan alle verplichtingen die zouden ontstaan uit een uitdrukkelijke lastgeving die hij van de eigenaar zou hebben gekregen.”(B.W.).

Inmiddels kan u ook optreden als zaakwaarnemer voor de afwezige.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

El Stavio
Topic Starter

#9 , 29 sep 2011 19:14

Beste mensen,

Onze oprechte dank voor de reacties die we hier hebben ontvangen.Er staat zeker nuttige informatie tussen.Momenteel is er nog steeds geen resultaat,van geen enkele partij.Mocht er iets uit de bus komen zal ik dit zeker posten hier.

Nogmaals dank!
Met vriendelijke groeten,

El Stavio

El Stavio
Topic Starter

#10 , 12 okt 2011 16:02

Beste mensen,

Tot mijn spijt kom ik het overlijden van mijn zus melden.Ze is deze nacht levensloos teruggevonden in de Dender te Aalst.
Mogelijk kom ik terug op dit forum om verdere raad te vragen,in de mate van het mogelijke natuurlijk.
Ik wens er nogmaals de nadruk op te leggen dat wij uitermate dankbaar zijn voor alle advies die ons verleend wordt.

Vriendelijke groet,

El Stavio

Franciscus

#11 , 12 okt 2011 20:18

Mijn oprechte deelneming en sterkte.
Hopelijk kunnen nu een aantal vragen beantwoord worden en kan jij en je familie in vrede afsluiten.
Aarzel niet om dienst SLAZO van uw lokaal korps om bijstand te vragen.

El Stavio
Topic Starter

#12 , 13 okt 2011 21:37

Beste Franciscus en alle andere goede mensen hier,

Nogmaals onze oprechte dank voor het advies en het medeleven!!
Nu begint de langzame lijdensweg van de papierberg,bovenop alle andere miserie.
De dienst SLAZO staat ons betrekkelijk goed bij en verschaft ons veel nuttige info.
Ik zal trachten om af en toe weer te keren om de verdere ontwikkeling mee te delen.

Met vriendelijke groet,

El Stavio

Terug naar “Huren”