Beste forumgenoten,
Bij deze wens ik vooreerst iedereen te bedanken die zich inzet met alle mogelijke raad en daad,naar eigen vermogen en ervaringen,met of zonder enige juridische achtergrond.Ik heb in de familie een ernstig voorval,hetwelk ik hieronder zo goed mogelijk zal beschrijven.Op dinsdag 30 augustus jl.,verdween mijn zus na het bezoeken van een jaarlijkse kermisstoet in onze gemeente.Tot op heden is er zowel van haar als van haar wagen nog geen enkel spoor teruggevonden.Wij weten geen enkel detail over hoe of wat.Waar is ze,leeft ze nog,is ze meegenomen door iemand?Heeft ze zelfmoord gepleegd?Wij weten niets.Ik hoef niet te zeggen dat het voor ons een onbeschrijfelijke onzekerheid met zich meebrengt en dat we met een knagende ongerustheid dag in dag uit moeten doorkomen.De recherche doet wel goed haar werk,maar die mensen hebben geen glazen bol natuurlijk.De politie had ons gevraagd om na ons akkoord, de deur te mogen openbreken,om zekerheid te hebben of ze niet in haar appartement was.Nu bovenop al de problemen en de onzekerheid,acht de huisbaas van mijn zus het blijkbaar nodig om ons nog wat dieper in de grond te duwen dan we al zitten en om nog wat zout in de wonden te komen strooien.Hij heeft mijn moeder gecontacteerd met de melding dat mijn zus reeds twee maand achterstaat met huishuur en dat hij een advocaat zal onder de arm nemen,en het appartement zal laten leeghalen.Nu is mijn zus reeds een maand spoorloos,en kan ze geen betalingen doen natuurlijk.Ik kan dergelijk gedrag allen maar geldbelust,onmenselijk en arrogant noemen.Wij weten nog van niets en hij denkt direct met de zware wapens aan te vallen.Nu heb ik hiervoor niet direct vrees,omdat hij niet zomaar kan binnenkomen en alles laten weghalen.Onze moeder heeft men aangeraden om toch zekerheidshalve een advocaat onder de arm te nemen,hetwelk ze dan ook heeft gedaan.Nu,ieder advies is welkom natuurlijk,vandaar dat ik hier graag in naam van mijzelf en de familie een paar dingen wil vragen aan de forumgenoten.Ik zal ze voor de duidelijkheid hieronder even opsommen.
-kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor de schade toegebracht door de politie?(ik denk van wel,aangezien we getekend hebben voor akkoord hiermee)
-kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele "schade" toegebracht door mijn zus zelf(geen ernstige beschadigingen,enkel bijvoorbeeld vlekken op vloerbekleding of parket,slecht behangen of geverfde muren,...)ik heb wel al vernomen dat er mogelijk iets van "plaatsbeschrijving" kan in het huurcontract zitten,zodat het appartement in dat geval terug in de originele staat zal moeten worden hersteld.
-kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele openstaande schulden van mijn zus?(rekeningen,leningen,...)
-kunnen wij het appartement opzeggen als niet-huurders?Van de termijnen weet ik niet veel,en aangezien we niet binnen kunnen/mogen omdat het appartement is verzegeld door de politie,kunnen wij natuurlijk ook geen huurcontract terugvinden.Maar kan dit mogelijk geen geval van overmacht zijn,zodat de gangbare regels niet hoeven te worden nageleefd?Ik dacht wel te weten dat bijvoorbeeld de borgsom niet meer drie keer het maandelijkse huishuur betreft,maar twee keer,volgens de nieuwe wetgeving.Ook opzegtermijnen zouden blijkbaar niet meer hetzelfde zijn als vroeger,echter nogmaals,over deze materie weten wij bijzonder weinig,en ieder contract is verschillend.
Er kan misschien worden gedacht dat we enkel met de geldelijke zorgen van de zaak bezig zijn,maar wij willen ons goed kunnen indekken tegen de huisbaas,die duidelijk niet de beste bedoelingen heeft met ons.
En vanzelfsprekend is het niet de bedoeling dat wij -indien er schulden mochten zijn- hiervoor zouden moeten opdraaien natuurlijk.Wat ik wel al heb vernomen is dat wij eigenlijk niet kunnen worden aansprakelijk gesteld,aangezien mijn zus op eigen benen staat en meerderjarig is.Nogmaals,dit is geen zekerheid,en ook niet of er wel degelijk schulden zijn.Onderzoek zal dit moeten uitwijzen.
Ik had graag afgerond met te zeggen dat ieder advies,iedere verdere vraag,of iedere suggestie zeer welkom is,en dat wij hiervoor ten zeerste dankbaar zijn!
Met vriendelijke groet,
Nog een prettig en zonnig weekend aan allen(het zullen wel eens de laatste zonnige kunnen zijn),
El Stavio