Herstelling kapot toilet - voor huurder?

bart_l
Topic Starter

Herstelling kapot toilet - voor huurder?

#1 , 11 okt 2011 13:22

Hallo,

Mijn huurovereenkomst is (reeds enkele weken) beëindigd, en ik wacht op het deblokkeren van de huurwaarborg.

Nu was mijn toilet kapot (de vlotter werkte niet meer), en heeft de eigenaar een nieuwe geïnstalleerd. Hij verwacht dat ik deze kosten (meer dan 200 euro) betaal.
Klopt het dat deze kosten voor de huurder zouden zijn?

Indien nee: is er ergens op het net een (officieel, en bij voorkeur Franstalig) document terug te vinden, dat ik aan de eignaar zou kunnen laten zien, zodat verdere discussies kunnen vermeden worden?)

Met dank,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 okt 2011 13:42

€ 200 voor een vlotter? Is die uit goud gemaakt? er zijn er universele met regelbare afstelling te verkrijgen in de Brico voor € 25...
Indien sleet of ouderdom de oorzaak zijn hem wijzen op art 1754-1755 BW.
Art. 1754. Les réparations locatives ou de menu entretien dont le locataire est tenu, s'il n'y a clause contraire, sont celles désignées comme telles par l'usage des lieux, et, entre autres, les réparations à faire :
aux âtres, contre-coeurs, chambranles et tablettes des cheminées;
au récrépiment du bas des murailles des appartements et autres lieux d'habitation, à la hauteur d'un mètre;
aux pavés et carreaux des chambres, lorsqu'il y en a seulement quelques-uns de cassés;
Aux vitres, à moins qu'elles ne soient cassées par la grêle, ou autres accidents extraordinaires et de force majeure, dont le locataire ne peut être tenu;
aux portes, croisées, planches de cloison ou de fermeture de boutiques, gonds, targettes et serrures.

Art. 1755. Aucune des réparations réputées locatives n'est à la charge des locataires, quand elles ne sont occasionnées que par vétusté ou force majeure.
Indien u me via pb een e-mailadres bezorgd zend ik u een overzicht van wat doorgaans door wie betaald dient te worden.

JohnD

#3 , 11 okt 2011 15:00

Kosten vlotter of iets aan het mechanisme zijn zondermeer voor huurder. Ongeveer € 50 inlc. plaatsing
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

bart_l
Topic Starter

#4 , 11 okt 2011 15:19

Kosten vlotter of iets aan het mechanisme zijn zondermeer voor huurder. Ongeveer € 50 inlc. plaatsing
Eigenlijk heb ik geen probleem met 50 euro. Lijkt me wel redelijk.
Maar: ongeveer 260 euro, dat wringt toch...

En nog iets: de huiseigenaar vertelt me dat de gasconvectoren werden nagezien. Prijs: 270 euro.
Dit onderhoud is gebeurd NA mijn vertrek.

Kan dit zomaar?

JohnD

#5 , 11 okt 2011 17:51

Uiteraard niet. Plaatsbeschrijving bij uittrede dient te gebeuren voor uw vertrek. Er rest u niets anders over dan naar de vrederechter te stappen om uw huurwaarborg te recupereren. Het is zo dat veel verhuurders jaar in jaar uit geen onkosten wensen te doen en denken dat een overstap van de ene huurder zonder kosten is voor hen. Zelfs indien een huurder een woning in goede staat achterlaat en hem volgens de huurwetgeving niets kan aangerekend worden indien bepaalde zaken versleten of verouderd zijn en in feite dienen te vervangen te worden (daarin vergissen veel verhuurders zich in of wachten tot een wisseling van huurder om hen die dan vanalles aan te rekenen), zijn er toch steeds kosten voor de verhuurder bij een wisseling van huurder.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bart_l
Topic Starter

#6 , 11 okt 2011 18:25

Plaatsbeschrijving bij uittrede dient te gebeuren voor uw vertrek. Er rest u niets anders over dan naar de vrederechter te stappen om uw huurwaarborg te recupereren.
Plaatsbeschrijving is niet gebeurd omdat er grote werken waren (plafond). Eigenaar en ikzelf hebben onderling beslist dat een plaatsbeschrijving dus weinig zig had.

Nu ja, die kosten voor het nazicht van de verwarming zouden hier hoe dan ook buiten vallen. (Het gaat dus niet om een herstelling, maar enkel een routine-nazicht voor de veiligheid. Strict genomen had de eigenaar dat kunnen laten gebeuren vóór mijn vertrek, en dan zou ik natuurlijk verplicht geweest zijn om te betalen... Maar ik kan het gebruiken als stok achter de deur voor die toilet-reparatie.

Bedankt,
Bart

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2011 18:27

Geen plaatsbeschrijving wil zeggen geen poot om op te staan voor de eigenaar.
Woning wordt geacht te zijn teruggegeven zoals ze was.
De wet is daar zeer duidelijk over.

JohnD

#8 , 11 okt 2011 20:04

Voila Bart en als F het zegt dan zal het wel zo zijn. Op naar het vredegerecht dus.

bart_l
Topic Starter

#9 , 11 okt 2011 20:22

"Als F het zegt", wel ok dan! ;-)

Ik onthoud:

- jaarlijks nazicht radiatoren is normaal te betalen door de huurder, maar NIET als dit na de huurperiode gebeurt (ze konden zogezegd niet binnen in het appartement toen het nazicht moest gebeuren, maar niemand heeft mij geïnformeerd dat ze gingen komen)
- schade toilet: mijn schuld of niet, het kan niet op mij verhaald worden omdat er geen plaatsbeschrijving (bij verlaten appartement) gebeurd is

Ik ga morgen naar het vredegerecht bellen en mij informeren over de procedure. Bedankt, allen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 okt 2011 22:33

zoek een item waar 'Vandebos' heeft geantwoord ...kijk onderaan daar staan blauwe items klik op huren....ik denk dat er staat wat je wil weten maar ga ook maar naar de griffie dan ben je daar al eens geweest. :D

Vandebos

#11 , 12 okt 2011 00:35

De tekst in onderschrift is niet meer courant als je on der de mogelijkheden in het subforum vastgoed vindt je alle documenten terug onder het subforum nuttige informatie.

Terug naar “Huren”