Op welke manier moet ik de verhuurder op de hoogte brengen van problemen met een huurhuis?
......... - Lekkende kranen. ... In hoeverre moet ik instaan voor herstellingen aan bovenstaande?
Is het voldoende om een (aangetekende) brief te sturen?
Het adres dat u hebt is voldoende dacht ik, of vermoed u dat het fictief is. Indien u dacht dat een telefoontje of zo voldoende zou zijn en uw verhuurder zijn nummer niet gegeven heeft, is dat ditmaal nog in uw voordeel want telefonische overeenkomsten of klachten laten geen bewijs achter. Wat betreft herstellingen, misschien enkel het laatste van die lekkende kraan dient u zelf te herstellen, omdat dat onder kleine onderhoudswerkzaamheden kan resorteren. Een huurder kan nooit verplicht worden grote onderhoudswerkzaamheden te verrichten tenzij hij er zelf de oorzaak van is.
Wat moet ik doen indien ik geen reactie krijg?
Nog een AS en dan woondienst van uw gemeente of vrederechter dacht ik. Ik raad u evenwel aan uw eerste schrijven niet per AS te verzenden, maar eerst op een reactie te wachten op uw/een gewoon schrijven. Indien u na een week of drie nog geen reactie gekregen hebt kan u nog altijd een AS verzenden. Verhuurders beschouwen zich als met hun rug tegen de muur geplaatst bij het ontvangen van een AS. Gebruik dat enkel als u toch al met getrokken degen t.o.v. elkaar staat.
Tot hiertoe heb ik altijd correct de huur betaald en ben van plan dit blijven te doen.
Goed. Dat is u dan ook aangeraden.

Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard