Probleem met huurhuis

Sigur80
Topic Starter

Probleem met huurhuis

#1 , 08 sep 2011 21:56

Op welke manier moet ik de verhuurder op de hoogte brengen van problemen met een huurhuis?
De enige contactgegevens die ik heb is een adres op het huurcontract.

Problemen zijn:
- Lek in dak badkamer.
- Uitvallende elektriciteit in badkamer (aan lichtpunt liggen kabels bloot zonder isolatie).
- Op andere lichtpunten zit er geen elektriciteit. (Alle zekeringen staan aan).
- Lekkende kranen.

In hoeverre moet ik instaan voor herstellingen aan bovenstaande?

Is het voldoende om een (aangetekende) brief te sturen?
Wat moet ik doen indien ik geen reactie krijg?

Tot hiertoe heb ik altijd correct de huur betaald en ben van plan dit blijven te doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 09 sep 2011 04:13

Op welke manier moet ik de verhuurder op de hoogte brengen van problemen met een huurhuis?
......... - Lekkende kranen. ... In hoeverre moet ik instaan voor herstellingen aan bovenstaande?
Is het voldoende om een (aangetekende) brief te sturen?
Het adres dat u hebt is voldoende dacht ik, of vermoed u dat het fictief is. Indien u dacht dat een telefoontje of zo voldoende zou zijn en uw verhuurder zijn nummer niet gegeven heeft, is dat ditmaal nog in uw voordeel want telefonische overeenkomsten of klachten laten geen bewijs achter. Wat betreft herstellingen, misschien enkel het laatste van die lekkende kraan dient u zelf te herstellen, omdat dat onder kleine onderhoudswerkzaamheden kan resorteren. Een huurder kan nooit verplicht worden grote onderhoudswerkzaamheden te verrichten tenzij hij er zelf de oorzaak van is. Afbeelding
Wat moet ik doen indien ik geen reactie krijg?
Nog een AS en dan woondienst van uw gemeente of vrederechter dacht ik. Ik raad u evenwel aan uw eerste schrijven niet per AS te verzenden, maar eerst op een reactie te wachten op uw/een gewoon schrijven. Indien u na een week of drie nog geen reactie gekregen hebt kan u nog altijd een AS verzenden. Verhuurders beschouwen zich als met hun rug tegen de muur geplaatst bij het ontvangen van een AS. Gebruik dat enkel als u toch al met getrokken degen t.o.v. elkaar staat. Afbeelding
Tot hiertoe heb ik altijd correct de huur betaald en ben van plan dit blijven te doen.
Goed. Dat is u dan ook aangeraden. Afbeelding
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Sigur80
Topic Starter

#3 , 26 sep 2011 11:19

Even updaten. Na het sturen van een gewone brief eind juli en een AS 2 weken geleden nog steeds geen reactie.

Een evt reden dat ze niet meer reageren zou kunnen zijn dat ik het slot heb veranderd enige tijd geleden nadat ik het vermoeden had dat de verhuurder het pand zonder toelating betrad. Kan dit wel niet bewijzen. Vermoed dit gewoon omdat er verlichting aan lag bij thuiskomst, welke ik zeker uitschakel als ik vertrek.

Volgende stap is dus huurdersbond en huisvestingdienst.

Reclame

Vandebos

#4 , 26 sep 2011 12:21

U zend de verhuurder een tweede aangetekend schrijven waarin u hem wijst op het gebrek aan antwoord op het eerste schrijven, u hem verzoekt u binnen de 14 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven te laten weten wanneer er ten laatste binnen de dertig kalenderdagen na kennisname van dit schrijven de reparaties zullen plaatsvinden, dat bij gebrek aan respons binnen de gestelde periode dit tweede schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn de woningdienst in te schakelen om de bewoonbaarheid van het pand te controleren en u op zijn kosten middels een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. de zaak aanhangig te maken bij het lokale vredegerecht.

U sluit af met :"enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend verzonden".

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Terug naar “Huren”