Beste forumlezers
1) Wij huren een appartement in Brussel. Toen we het appartement begonnen te huren bleek de verwarmingsketel (boiler) te lekken. Het was de verhuurder zelf die er ons op attent maakte dat de vorige huurder 'wateroverlast' had gehad aan de verwarmingsketel, na het tekenen van het contract. We ontdekten een paar dagen later dat dit kwam door een lek in de verwarmingsketel, wat we doorgaven aan de verhuurder. Deze vroeg of wij konden zoeken naar iemand die dit kon herstellen, wie er de kosten moest dragen, daar werd niet over gesproken.
We belden verschillende firma's, sommigen weigerden om te komen omdat we de verhuurder niet waren, anderen weigerden omdat de verwarmingsketel al te oud zou zijn. Dit gaven we mee aan de verhuurder, die ons een nummer gaf dat ze via de vorige huurder gekregen hadden, maar waar niemand op thuis gaf.
Uiteindelijk, ongeveer een jaar later, vonden we een firma die bereid was langs te komen, ze deden een tweejaarlijks onderhoud, maar konden het lek niet herstellen. Wel waren ze zo vriendelijk rechtstreeks contact op te nemen met de fabrikant, die uiteindelijk de herstelling kwam doen. Deze technieker herstelde de verwarmingsketel en wist ons te vertellen dat de schade door ouderdom en slijtage kwam.
Nu meen ik mij te herinneren dat kosten voor het tweejaarlijks onderhoud voor de huurder zijn, maar herstellingen door ouderdom voor de verhuurder. Ik vind dit echter nergens terug in een wet of ordonnantie die van toepassing is binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. We zouden de kosten willen verhalen op de verhuurder omdat het lek er reeds was voor wij kwamen huren en omdat het toch gaat over ouderdomsslijtage. Maar ik weet niet of dit mogelijk is?
2) Toen we in het appartement kwamen werd ons een aansluiting voor een wasmachine beloofd, toen we deze wilden aansluiten bleek de kraan echter volledig verkalkt. Dit hebben we zelf bekostigd. Is dit normaal ook geen kost voor de verhuurder, of valt dit onder klein onderhoud voor de huurder?
3) Toen we de eerste winter de verwarming wilden aanzetten, bleek deze kapot (-> het "bakje dat aan de muur hangt"), hoewel de vorige huurder zei dat deze nog werkte toen hij vertrok. De technieker die het kwam herstellen wist niet goed wat de oorzaak was, maar vermoed (alweer) ouderdom. Ook dit hebben we zelf bekostigd, maar is dit wel een kost die we moeten dragen? (Ik veronderstel van wel?)
4) Ik dacht dat een rookmelder verplicht was, maar blijkbaar is dat in Brussel niet het geval?
Zoals u ziet zijn we niet zeer goed op de hoogte van de huurwet, ik heb al een aantal keren proberen opzoeken wat er van toepassing is in Brussel en wat niet, maar dat is mij duidelijk niet zo goed gelukt. Misschien kan er iemand wat tips geven om uit te vissen wat er wel en niet geldig is voor onze situatie?
Vele groeten,
Lorastina