Hoeveel maanden van te voren huur op zeggen?

Sjaantje
Topic Starter

Hoeveel maanden van te voren huur op zeggen?

#1 , 24 aug 2011 22:04

Beste,

Wij huren sinds februari 2008 een appartement.
Dit was een contract voor 3 jaar en is neem ik aan stilzwijgend verlengt.
Ik denk dat het contract niet is geregistreerd , de huiseigenaar is erg oud en weet van dat soort zaken niet veel af.
NU is het zo dat ons appartement schimmel heeft en wij dus druk op zoek zijn naar een ander appartement.
Dit omdat de schimmel in de kinderkamer is en wij bang zijn dat het schadelijk is voor onze kinderen.
Het huis heeft nog meer mankementen waardoor wij de laatste tijd veel problemen hebben ondervonden.
Hoeveel maanden van te voren moet je de huur opzeggen? Wij zouden per 1 oktober een appartement kunnen huren maar de onze huidige woning is nog niet opgezegt.
Ik weet niet precies wat voor termijn er voor staat om deze op te zeggen als het huur contract niet is geregistreerd.

Bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 aug 2011 22:10

Indien niet geregistreerd (en dit best nakijken op het registratiekantoor), is de opzegtermijn vrij te kiezen, bv 10 dagen is dan perfect mogelijk.

Sjaantje
Topic Starter

#3 , 24 aug 2011 22:12

Weet u of ik dit ergens kan controleren of deze is geregistreerd?

Reclame

Turaki

#4 , 24 aug 2011 22:21

Langsgaan op het plaatselijke registratiekantoor.
Naar onderstaande link gaan en postcode ingeven:
http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/input ... 50&lang=nl

Sjaantje
Topic Starter

#5 , 24 aug 2011 22:34

Vriendelijk bedankt

snakeboots

#6 , 25 aug 2011 14:50

Ik zit in hetzelfde geval. Wil ook mijn huur appartement opzeggen omdat wij op 30/11/2011 in ons nieuw huis gaan wonen. Via de verhuurder hebben we kunnen regelen dat of wij zoeken iemand anders die er onmiddellijk intrekt als wij vertrekken en zo krijgen we onze waarborg terug, of we vertrekken wanneer wij willen en hij houd onze waarborg. Nu is het zo dat het contact niet geregistreerd is en we wonen hier sinds maart 2009. Wat zijn nu onze rechten en kunnen we zonder iets te zoeken onze waarborg volledig terugkrijgen?

Met vriendelijke groeten,
Steven

Oude Belg

#7 , 25 aug 2011 15:29

Ik zit in hetzelfde geval. Wil ook mijn huur appartement opzeggen omdat wij op 30/11/2011 in ons nieuw huis gaan wonen. Via de verhuurder hebben we kunnen regelen dat of wij zoeken iemand anders die er onmiddellijk intrekt als wij vertrekken en zo krijgen we onze waarborg terug, of we vertrekken wanneer wij willen en hij houd onze waarborg. Nu is het zo dat het contact niet geregistreerd is en we wonen hier sinds maart 2009. Wat zijn nu onze rechten en kunnen we zonder iets te zoeken onze waarborg volledig terugkrijgen?

Met vriendelijke groeten,
Steven
Niet geregistreerd? Ja. Als het tenmiste om een 3-6-9 contract gaat. Een contract met bepaalde duur kan niet opgezegd worden, geregistreerd of niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

snakeboots

#8 , 25 aug 2011 15:38

Het is in Wallonië, en het ging over 1-3-6-9. Wij hebben na het eerste jaar nooit opnieuw iets getekend.

Turaki

#9 , 25 aug 2011 15:41

Dus contract ging over van 1 jaar naar 3-6-9. Bij niet-registratie (zelf nakijken op registratiekantoor!) kan de opzegtermijn vrij gekozen worden, en dient geen opzegvergoeding betaald te worden (waarborg kan hier dus niet voor gebruikt worden). U moet ook geen nieuwe huurder zoeken.

snakeboots

#10 , 25 aug 2011 15:53

Bedankt, dit is goed nieuws :-)

Terug naar “Huren”