Eigen huis verhuren tijdens afwezigheid van een jaar

DominiqueDominique
Topic Starter

Eigen huis verhuren tijdens afwezigheid van een jaar

#1 , 24 aug 2011 16:45

Dag iedereen,

Ik ben eigenaar van een huis waar ik momenteel woon en gedomicilieerd ben. Maar in het najaar vertrek ik een jaar naar het buitenland om er te gaan werken. Mijn werkgever raadde mij aan mijn domicilie in België te behouden.
Ik had graag mijn huis gemeubeld verhuurd tijdens mijn afwezigheid voor één jaar vanaf 1 oktober 2011. Ik heb al een kandidaat gevonden, maar om een huurcontract op te maken heb ik nog wat vragen. Ik zou er dus mijn domicilie willen behouden, en de kandidaat-huurder wil zijn domicilie niet veranderen naar mijn woning.
- Is het eigenlijk wel legaal om een huis te verhuren aan iemand anders (die er ook niet gedomicilieerd is) als je je domicilie er laat staan maar er dus niet aanwezig bent voor een jaar?
- Als ik er domicilie houdt en mijn huurder ergens anders zijn domicilie behoudt, moet ik dan een contract opstellen ‘tweede verblijfplaats’?
- Is er iemand die een voorbeeld heeft van een tijdelijk contract tweede verblijfplaats?

Alvast bedankt,
Vriendelijke groeten,
Dominique

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2011 18:24

Voor personen die werken in het buitenland is het mogelijk een 'referentieadres' aan te houden.
Een verhuur als 2de verblijf valt niet onder de specifieke wetgeving woonverhuur.
Voor de 'gebruiker' van uw huis is dit een 2de verblijf met de eventuele taks.... laat wel uw nutsvoorzieningen overschrijven om de huurder
http://www.verhuurder.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.verhuurder.be/checklist_(begin_van_huur" onclick="window.open(this.href);return false;).htm

verder de algemene regels van het huurrecht in het burgerlijk wetboek

o ja zeker eens contact opnemen met uw kwartieragent zodat deze weet waar u bent en kan tussenkomen.
Stel je voor je wordt uitgeloot als jurylid voor het Hof van Assisen en voor de verkiezingen .... tevens heb je nog enkele verkeersboeten die nog moeten binnenkomen.
Ook enkele per vergetelheid openstaande facturen .......

artemis

#3 , 24 aug 2011 19:50

Ik zou er dus mijn domicilie willen behouden, en de kandidaat-huurder wil zijn domicilie niet veranderen naar mijn woning.
Dat is al een heel goed uitgangspunt: laat je domicilie daar en laat de tijdelijke huurder zich er niet domicilieren. Een referentieadres is in dit geval niet optimaal, je dient je dan te laten uitschrijven met allerlei gevolgen van dien.
Ik heb een beetje kennis wat betreft mensen die voor lange tijd op reis gaan en ondertussen hun huis willen verhuren.

Nee het is niet illegaal wat je wil doen.
Je huurcontract valt dan onder 'gemeen huurrecht' en niet onder 'huurrecht hoofdbewoning'. Het eerste is veel soepeler en je kan als het ware een contract à la carte opstellen. Tweede verblijfstaks komt volgens mij niet aan de orde vermits jouw domicilie er blijft. Ik zou het contract zo niet noemen. Het wordt dan gewoon een contract van beperkte duur zonder hoofdbewoning.

Meer later want ik moet dringend in mijn kookpotten gaan roeren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2011 22:30

Huisonderhoudscontract ????

Terug naar “Huren”