Opzegvergoeding huurcontract 3-6-9

Residentie Margaux
Topic Starter

Opzegvergoeding huurcontract 3-6-9

#1 , 03 aug 2011 21:01

Ik zit met volgende vraag : mijn huurder heeft de huur van zijn appartement opgezegd binnen het eerste jaar van een 3-6-9 contract.
Huurder heeft er in totaal 11 maanden gewoond (inclusief drie maanden opzeg) en heeft mijn leven 11 maanden tot een hel gemaakt.
Mede daardoor heb ik besloten hem te houden aan de contractuele verplichting om een opzegvergoeding van 3 maanden huur te betalen wegens opzeg van het contract binnen het eerste jaar.
Vandaag krijg een aangetekende brief van zijn advocaat in de bus : ik heb geen recht op een opzegvergoeding omdat het contract getekend is op 17/7/2010 en het is pas geregistreerd op 01/10/2010. Dat is dus méér dan 2 maanden later.
Ik vind hier echter nergens bevestiging van.
Bovendien betwist hij nu ook dat hij het appartement vies en vuil (en dan bedoel ik echt wel smerig) heeft achtergelaten. Ik mag de kosten van de kuisfirma die ik moest inhuren dus niet van zijn waarborg aftrekken. En ik moet de volledige waarborg vrijgeven tegen 08/08/2011 (binnen 5 dagen dus).
Kan iemand mij raad geven?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 03 aug 2011 21:07

U heeft het contract geregistreerd. Of dat nu op dag 1 was of 3 dagen voor zijn opzeg, dat maakt niet uit...
Het enigste nadeel is dat u 25 euro voor de registratie heeft moeten betalen omdat het na 2 maanden was....
Dus u heeft recht op die 3 maanden vergoeding

Heeft u bewijs hiervan dat het appartement vuil was? bv gedateerde foto's?

Alle informatie huurwetgeving:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vriendelijk een brief terug sturen, indien die vergoeding niet binnen X dagen op uw rekening gestort wordt, u via middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. aanhang maakt bij het vredegerecht en dan de kosten hier een veelvoud zullen worden, die allemaal op de huurder verhaalt worden.

Normaal kan u de kosten van de schoonmaak afhouden van de waarborg, hoe u dit het beste regelt zal iemand anders wel op kunnen antwoorden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 03 aug 2011 21:54

Mocht dit tot een geding komen dan zal de vrederechter de eerste eis van de huurder verwerpen (vrijstelling van schadevergoeding) en zal hij hoogstwaarschijnlijk de kosten van de kuis verdelen over beide partijen.

Ik zou middels een AS de advocaat van de tegenpartij vriendelijk wijzen het woordje "zolang" in art 3§5 derde lid van de Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder (20/02/1991) en de bestaande vonnissen en arresten van hogere rechtbanken. Wat betreft het opkuisen dit voorstel doen. In het schrijven zeer duidelijk maken dat indien de huurder het voorstel van drie maanden wederverhuringvergoeding en de helft van de opkuiskosten niet binnen de 7 kalenderdagen aanvaardt dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zich bijgevolg zonder verdere voorafgaandelijke verwittiging verplicht zal zien middels een advocaat een geding art. 1344bis/ev Ger.W. in te leiden om de u rechtmatig toekomende sommen bij vonnis te verkrijgen. Verzoek de meester vriendelijk zijn cliënt erop te wijzen dat dagvaarding, gerechtskosten, RPV, betekening vonnis en inning door deurwaarder een veelvoud kunnen vormen van het momenteel door hem aan u verschuldigde bedrag.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Reclame

Residentie Margaux
Topic Starter

#4 , 04 aug 2011 18:23

Bedankt voor jullie reactie.
Ik vraag me af of ik nu zelf een advocaat onder de arm moet nemen? Of is dat nog wat voorbarig?
Kan ik zelf een zaak aanhangig maken bij het vredegerecht? of laat je dat best doen door een advocaat?
Ik ben ook lid van de eigenaarsbond maar wegens vakantieperiode heb ik daar nog niemand te pakken kunnen krijgen.

Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 aug 2011 19:54

Een advocaat in dit stadium is m.i. nog niet nodig. Stuur eerst het aangetekend schrijven zoals Vandebos zei.

Hopelijk is de advocaat v/d tegenpartij verstandig genoeg om in te zien dat hij weinig heeft om op te staan...

Een geding aanhangig maken bij het vredegerecht is niet zo moeilijk, als u van plan bent dit te doen laat het hier dan weten, dan helpen wij u hier verder mee.

Residentie Margaux
Topic Starter

#7 , 04 aug 2011 23:29

Ok. Alvast bedankt!

Residentie Margaux
Topic Starter

#8 , 17 aug 2011 16:43

Dag.
Hier ben ik weer. Ik heb dus een AS naar de advocaat van mijn voormallige huurder verstuurd zoals hierboven beschreven. Schrijven is verstuurd op 8 augustus.
Tot op heden geen reactie.
Ik vermoed dat ik nu best een geding aanhangig maak bij het vredegerecht?
Hoe doe ik dit het best?
Bedankt.

Vandebos

#9 , 17 aug 2011 17:31

In de link in onderschrift vindt u in de sectie (ver)huurder een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. terug. Dit is het type van verzoekschrift dat u nodig heeft.
Enige dagen voor het indienen van dit verzoekschrift bij het lokale vredegerecht dient u bij de dienst bevolking van de gemeente te passeren voor het opvragen van een bewijs van woonst voor de huurder. Het is dat adres dat in het verzoekschrift dient vermeld te worden. Dit verzoekschrift dient u samen met het bewijs van woonst op de griffie van het vredegerecht in te dienen. (opgepast dit dient te gebeuren in het vredegerecht waaronder de gemeente waar het huurpand zich bevind valt.)

Tracht het verzoekschrift zo nauwkeurig mogelijk in te vullen. Indien u hierbij vragen heeft mag u deze altijd stellen op het forum zelf of middels een pb als het informatie betreft die u liever niet publiek toegankelijk maakt.

Residentie Margaux
Topic Starter

#10 , 18 aug 2011 09:18

Bedankt.
De link werkt echter niet. Ik krijg de mededeling 'linklist is not available'.
Zijn er aan zo'n procedure kosten verbonden?
Is er een lange wachttijd vooraleer men voor de vrederechter moet verschijnen? Ik vraag dit omdat ik september 3 weken met vakantie ben en dus aan een eventuele oproep geen gevolg kan geven.

Vandebos

#11 , 18 aug 2011 09:49

Hmmm, bizar. zal het nakijken. Bezorg me in tussentijd eens via pb uw email adres dan stuur ik het bestand door.

Kosten:

€ 35 om procedure op rol te plaatsen bij griffie
Mogelijk € 6 voor het bekomen van het bewijs van woonst.
Kosten van het maken van kopieën.

duurtijd vooraleer het voorkomt: afhankelijk van het aantal dossiers dat behandeld moet worden door het vredegerecht 2-4 weken.

Terug naar “Huren”