Probleem einde huurcontract (lastige huisbaas)

Michiel0912
Topic Starter

Probleem einde huurcontract (lastige huisbaas)

#1 , 10 aug 2011 23:08

Beste allen,

Mijn vriendin en ik zijn sinds kort gaan samenwonen en zij heeft haar opzeg in begin mei ingediend. De huisbaas verhuurt zijn appartementen via een immokantoor en die willen bij wijze van spreken 'dag en nacht' toegang tot het appartement. De vrouw van het immokantoor heeft de staat van het appartement volledig afgebroken bij de huisbaas. Enkele dingen moeten nog geschilderd worden, akkoord maar een lavabo van 50 jaar oud kan er niet als nieuw uitzien. De huisbaas probeert nu de kosten van schilderwerken in de gang in onze nek te draaien, die wij zouden beschadigd hebben. Ik zei om naar de huurdersbond te gaan om met hen eens te overleggen want dit kan niet en ze (vriendin) gelooft me ook niet. De huurdersbond geeft me gelijk en zeggen ook dat we minstens 2 maal per week toegang moeten geven, wat ik de laatste keer ook aan de huisbaas gemeld heb. Deze werd furieus en dreigde met vrederechter, deurwaarder, advocaat, enzovoort. Bedreigde mijn (hoogzwangere) vriendin terwijl ze niks verkeerd heeft gedaan. Wij zijn in ons nieuw appartement begin juli ingetrokken en hebben die maand ook voor haar appartement de huur overgeschreven ondanks het appartement leeg staat. De huur werd daarvoor altijd stipt de 1ste van de maand zonder moeilijk doen overgeschreven. Nu begin augustus hebben wij de domiciliering beeindigd en zouden we een afbetalingsplan willen gebruiken. Vandaag belt de huisbaas en wij zeggen dat we reeds 300€ overgeschreven hebben en het resterende bedrag 31 augustus zullen betalen. Hij zegt tegen haar dat dit niet kan en hij ook geen afbetalingsplan aanneemt. De huur moet ASAP overgeschreven worden volgens hem. Hij zegt in zijn recht te zijn omdat hij heeft moeten vragen achter de huur... Het is niet dat wij de intensie hebben om NIET te willen betalen. Hij heeft natuurlijk weer gedreigd met advocaat en vrederechter en zette op mail dit ik enkel narigheid wil.

Wat denken jullie hiervan?

Mvg,
Michiel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 aug 2011 23:15

Hij zegt tegen haar dat dit niet kan en hij ook geen afbetalingsplan aanneemt. De huur moet ASAP overgeschreven worden volgens hem.
Huur moet betaald worden zoals in kontrakt vermeld. Verhuurder is geen financieringsinstelling en moet dus ook geen krediet verlenen en zeker niet volgens voorwaarden eenzijdig opgelegd door huurder.

De huisbaas probeert nu de kosten van schilderwerken in de gang in onze nek te draaien, die wij zouden beschadigd hebben.
Zo die beschadiging er al was bij het betrekken van het appartement moeten jullie niet vergoeden indien die schade goed en wel werd genoteerd in de intredende plaatsbeschrijving.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2011 09:51

Akkoord met roharro. Ik vermoed dat jullie niet kunnen bewijzen dat de schade in de gang er al was bij de aanvang van het huurcontract? In dat geval: vraag de huurbaas vriendelijk in welke kleur hij de gang wil en deel hem mee dat je zelf zal zorgen dat de gang terug in goede staat is. Ga dan een pot verf kopen in den Brico en schilder de gang zelf. Zal je een stuk goedkoper uitkomen dan wanneer je de kosten betaalt die de huisbaas zal maken (zal mogelijk een professionele schilder inschakelen: = kostprijs van het zelf doen x 10). De huisbaas hoeft niet te weten dat jullie dit zelf gaan doen. Maakt zijn zaak niet. Zolang de gang terug netjes is, moet hij tevreden zijn. (Voor alle zekerheid: neem foto's van de gang eens deze terug in orde is, zodat jullie bewijs hebben dat je de gang netjes achtergelaten hebt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Michiel0912
Topic Starter

#4 , 16 aug 2011 13:47

De huur hebben we maar gestort. Blijkbaar gaat hij nu toch niet moeilijk doen over de gang omdat dit ook nergens vermeld staat in het plaatsbeschrijf en hij niet kan bewijzen dat het aan ons ligt. Bij het registratiekantoor blijkt het plaatsbeschrijf niet geregistreerd te zijn. Deze week komt er iemand de gasleidingen en elektriciteitsvoorzieningen nakijken of deze conform zijn de veiligheidsvoorschriften.
Hij heeft nog eens gedreigd om naar het vredegerecht te gaan als het appartement niet 100% in orde is.

Wat zijn de nadelen van de verhuurder als deze zijn plaatsbeschrijf niet heeft laten registreren?
Ik dacht dat we dan het appartement terug moeten afgeven zoals het was bij staat van ontvangst, klopt dit?

Vandebos

#5 , 16 aug 2011 14:15

Geen, registratie van de plaatsbeschrijving is niet verplicht om ze rechtsgeldig te maken. Enkel indien er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt wordt verondersteld dat het pand zich bij het verlaten ervan in dezelfde toestand bevindt als bij de aanvang van het huurcontract. Tenzij de verhuurder anders kan bewijzen.

Michiel0912
Topic Starter

#6 , 31 aug 2011 16:21

Alles werd in het appartelment terug in orde gebracht en vandaag gingen wij de sleutels terug overhandigen en de huurwaarborg terugvragen bij de verhuurder. De verhuurder heeft afgetekend voor de sleutels maar geeft geen huurwaarborg vrij maar een bewijs dat de huurwaarborg gestort werd op een geblokkeerde rekening bij het aangaan van het contract. Bij de bank waar dit werd geopend zeiden ze mij daar er onder mijn vriendin haar naam geen geblokkeerde rekening heeft staat maar dat er inderdaad een storting op zijn zichtrekening werd gedaan waarvan we ook het bewijs hebben. De reden waarom hij de huurwaarborg niet wil vrijgeven is omdat hij nog wilt wachten eindfacturen van de nutsvoorzieningen en dit dan daarna van dit bedrag doen. Hierover viel niet te discussieren zei hij er nog bij...

Wat nu? Mag de verhuurder dit allemaal doen?

Groeten,
Michiel

Vandebos

#7 , 31 aug 2011 17:01

Neen, U verzoekt de huurder aangetekend binnen de 7 dagen na kennisname de waarborgsom inclusief de gecumuleerde rente vrij te geven. Dat bij gebrek aan inwilliging u verplicht zal zijn op zijn kosten een geding conform artikel 1534 bis/ev Ger.W. bij het lokale vredegerecht te starten om de vrijgave bij vonnis te bekomen. Het feit dat u weet dat er geen geblokkeerde rekening is houdt u als munitie voor een eventueel geding.

Michiel0912
Topic Starter

#8 , 02 sep 2011 13:08

De verhuurder heeft zijn aangetekende zending ontvangen vandaag en stuurt als reactie dat er schade is aan de afwasbak, gloednieuw volgens hem, die volgens mijn vriendin er al aan was tijdens intrede van het appartement. Na onze reactie over slijtage heeft hij ook niet meer gereageerd op het plaatsbeschrijf. Pas na ons aangetekend schrijven gaat hij een bestek laten opmaken. Momenteel zit er al een nieuwe huurder in het appartement. Hij weigert ook de huurwaarborg vrij te geven tot de eindafrekeningen er zijn, voor Electrabel zal dit pas eind december zijn. Mag ik een kopij van de installatiefacturen vragen? Met dit formulier, http://home.scarlet.be/~smelis2/publiek ... arborg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;, kan ik ook geen waarborg terugvragen want er is geen huurwaarborgrekening...
Wat nu?

Vandebos

#9 , 02 sep 2011 13:33

Verzoekschrift art 1344bis/ev Ger w indienen bij het lokale vredegerecht.

in de link (ver)huurder vindt u een voorbeeld.

Michiel0912
Topic Starter

#10 , 02 sep 2011 13:50

De links onderaan geven een 404 Not Found error...

Vandebos

#11 , 02 sep 2011 14:19

Zal het nakijken, probeer deze avond nog eens.

Vandebos

#12 , 02 sep 2011 16:20

hmmm rapidshare heeft de linklist service opgedoekt. Ik zal op een andere meer omslachtige wijze moeten gaan werken. Deze avond beginnen we eraan.

Ondertussen kan u me steeds een emailadres per pb bezorgen, dan zend ik u het voorbeeld verzoekschrift per mail door.

Terug naar “Huren”