terugbetaling waarborg

toeman
Topic Starter

terugbetaling waarborg

#1 , 05 aug 2011 11:24

Kan iemand mij helpen, a.u.b.

De huurder wenst de huurovereenkomst vroegtijdig te stoppen, ik ga ermee akkoord en wij maken samen een opzegcontract waarin staat dat wij geen schuldvorderingen tegenover elkaar verklaren te hebben. De waarborg heb ik in cash gekregen en moet het dus nu terugbetalen. Er is echter de nieuwe huurder gekomen en hij spreekt met de ex-huurder af (omdat zij elkaar kennen) om de waarborg die hij aan mij moet betalen, direct aan de ex-huurder te betalen. Kan zoiets afgesproken worden?
En is zulke clausule dat partijen geen schuldvorderingen tegenover elkaar hebben, geldig? Of is de terugbetaling van de waarborg zo'n wettelijke verplichting waarvan bij de overeenkomst niet afgeweken kan worden?

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 05 aug 2011 12:30

Zolang de eerste huurder nog in het pand woont kan eventuele huurschade nog niet vastgesteld worden. Ik vind dat dus geen goed idee en zou zoiets niet doen.

Als alles in orde is zou ik de waarborg aan de oude huurder terugstorten (vermeerderd met de bankinterest) en een de nieuwe huurder zijn eigen borg laten betalen. Dat is het zuiverst.
De nieuwe huurder begint met een nieuw contract en jullie beide best met een propere lei.

toeman
Topic Starter

#3 , 05 aug 2011 12:43

De oude huurder is al lang weg en de nieuwe huurder gaat in ieder geval aan hem deze waarborg betalen (zo werd het afgesproken).
Is de terugbetaling van de waarborg een (persoonlijke) schuldvordering waarvan bij de overeenkomst afgeweken kan worden? (" partijen verklaren geen sch.vord. tegen elkaar te hebben"). Iemand een iedee?

Reclame

Vandebos

#4 , 05 aug 2011 13:03

Is de verhuurprijs dan hetzelfde gebleven?

De vorige huurder heeft niets af te spreken met de volgende huurder wat betreft de waarborg. u hoeft van de huidige huurder ook niet te aanvaarden dat deze dit zomaar unilateraal beslist, hij een contract met u, niet met de vorige huurder.

Als er bovendien schade in het pand zou zijn staat u met de broek op de knieën.

toeman
Topic Starter

#5 , 05 aug 2011 13:38

Is de verhuurprijs dan hetzelfde gebleven?

De vorige huurder heeft niets af te spreken met de volgende huurder wat betreft de waarborg. u hoeft van de huidige huurder ook niet te aanvaarden dat deze dit zomaar unilateraal beslist, hij een contract met u, niet met de vorige huurder.

Als er bovendien schade in het pand zou zijn staat u met de broek op de knieën.
Als het door de wet niet verboden is, dan heb ik er geen problemen mee. Dit werd natuurlijk niet zomaar eenzijdig besloten, ik was op de hoogte en om die reden heb ik de clausule in de stopcontract gezet dat "wij geen sch.vorderingen tegenover elkaaar hebben" Is die clausule geldig volgens u, wat huurwaarborg betreft?
En de huurprijs is hetzeflde gebleven

Vandebos

#6 , 05 aug 2011 13:58

Als er geen schade is in het pand kan u op die wijze werken.

toeman
Topic Starter

#7 , 05 aug 2011 14:06

Dank u wel!

Lightning

#8 , 06 aug 2011 21:38

De enige die hier gekl**t is is m.i. de nieuwe huurder. Dat geld dat hij aan de oude huurder geeft is geen waarborg voor de gehuurde woning en dat ziet hij nooit meer terug (het zullen nog lang goede vrienden zijn als hij tot die constatatie komt :)). U hebt geen waarborg ontvangen, dus u moet op het einde van het contract ook geen waarborg teruggeven. Schade aan de woning kan u (via gerechtelijke weg) recupereren. Enige nadeel is dat u (mocht het nodig zijn) daarvoor geen waarborg achter de hand hebt.

Terug naar “Huren”