Verhuurder omzeilt nieuwe kandidaat-huurders

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

Verhuurder omzeilt nieuwe kandidaat-huurders

#1 , 13 jul 2011 21:08

Hoi allen,

Ik heb een geregistreerd contract voor 1 jaar.Ik zal er echter 2maand vroeger uitgaan.
Mijn huisbaas stemde hiermee in.Maar hij wou zelf een kandidaat-huurder zoeken,zei hij.We raakten het ook niet eens over de bezoekuren.Hij wou zonder aankondiging kunnen binnenkomen met eigen sleutel en nieuwe kandidaat-huurders.
Daarop stuurde ik een aangetekend schrijven(wat hem ook niet zinde -hij heeft liever e-mail)met daarin mijn opzeg+het recht elke maandag donderdag en vrijdag tussen 16;00en 19u30 te bezoeken en indien anders een dag op voorhand telefonisch verwittigen.
Ik heb echt vragende partij om dit vlot te laten verlopen.
We zijn nu een maand later,en volgens mij heeft hij helemaal nog niets ondernomen om een nieuwe huurder te zoeken.
Ik heb dat wel gedaan,en dat leverde een gehakketak aan telefoongesprekken op (Zoals dat ik expres mensen van het ocmw zou sturen enzo)
Hij weigert elke kandidaat die ik opstuur.Zelfs werkende mensen!
Wat kan ik doen?Er zijn al een 8-tal kandidaten geweest...
Ook vraagt hij voor een studio van 45m2 een waarborg van 2 maand+een 2e partij die borg staat. "hij verhuurt niet aan één persoon" kreeg ik van een afgewezen(en werkende!) kandidaat-huurder te horen.Heb dat smsje nog staan zelfs!

Is het zoals ik denk uitzichtloos en zal ik maar beter die 2 maand betalen of heeft iemand een tip om mijn huisbaas aan te sporen tot een béétje medewerking?Heb hem trouwens ook nog niet live gesproken sinds mijn opzeg..

alvast bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 jul 2011 21:24

Heeft de afspraak een andere huurder te zoeken op papier staan?

U houdt een lijst bij met adresgegevens van alle kandidaten die u aanbrengt. informeer later bij hen waarom ze geweigerd werden.

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 13 jul 2011 22:33

Neen,we hebben dat niet op papier gezet :( allemaal telefonisch,behalve het aangetekend schrijven voor de opzeg.
is me aansluiten bij de huurdersbond nuttig in dit geval?

Reclame

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 13 jul 2011 22:46

en nog een vraagje: de verhuurder stond er op geen plaatsbeschrijving op te maken
Ik weet al dankzij het forum dat hij me dan weinig kan maken (hoewel alles in originele staat is)
Maar ik las ergens op het forum over een teruggave van de waarborg "onder voorbehoud"(bij teruggave sleutels)
Hoe staat dat in verband met het niet opmaken vd plaatsbeschr?Mag ik dat weigeren ALS hij binnenkort daarmee aandraaft?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 14 jul 2011 00:41

Hij mag noteren wat hij wenst, hij zal er niets mee zijn als hij de beginsituatie niet kan bewijzen..

Of de huurdersbond nuttig is in een dergelijk geval laat ik in het midden, vroeger waren ze sterk in het effectief helpen, tegenwoordig zijn een aantal afdelingen niet meer geworden dan standaard brievenschrijvers. (en nog niet altijd goede brieven)

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 29 jul 2011 14:54

even een update en bijkomende vraag..

De studio is nog steeds niet verhuurd,helaas.
Wel eindelijk contact gekregen met de huisbaas.Hij zegt dat ik op het einde van het huurcontract nog eens 290,00euro moet opleggen voor "schilderwerken".Dit zou van mijn borg afgaan.
Hij beweert dat hij om de 6 jaar schilderten iedere huurder die er uit gaat moet dit betalen.
In mijn contract staat dat iedere huurder aan het einde van het huurcontract zélf de woning moet schilderen.
Ik heb hier echter maar 10maand gewoond(normale slijtage denk ik zo) en een getuige die weet dat er niets veranderd en beschadigd is sinds mijn intrek(bovenbuurvrouw)
Er zit wel een "vervangende" plaatsbeschrijving in mijn contract maar die heeft enkel quoteringen met getalletjes (van 1tot5 nieuwe staat-slechte staat) en dat is nooit expleciet opgesteld.Ik lees ook ergens dat dit niet rechtsgeldig is.Is dat waar?
Wat kan ik hier aan doen?
Ik zie het niet meer zo zitten,deze zaak blijft maar tot in den treure aanslepen en ik heb echt geen idee hoe hier uit te raken.Zijn er instanties die mij verder kunnen helpen?
Of is er iemand die een idee heeft?Of moet ik afwachten?

Alvast erg bedankt voor de steun&antwoorden

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 29 jul 2011 15:16

nog even dit: Is hier een verzoenende poging raadzaam?Hoe verloopt dit?

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 29 jul 2011 15:43

Hij beweert dat hij om de 6 jaar schilderten iedere huurder die er uit gaat moet dit betalen.
In mijn contract staat dat iedere huurder aan het einde van het huurcontract zélf de woning moet schilderen.

Er zit wel een "vervangende" plaatsbeschrijving in mijn contract maar die heeft enkel quoteringen met getalletjes (van 1tot5 nieuwe staat-slechte staat) en dat is nooit expleciet opgesteld.
Schilderwerken zijn normaal tlv de verhuurder
Een PB moet omstandig zijn en gedetailleerd. Een codering met cijfertjes is dat niet.

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 29 jul 2011 21:12

Waar staat de borg of was het handje contantje?
eventjes lezen aub
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 31 jul 2011 13:24

Danku franciscus en mava :)
Het staat op de bank...Gelukkig!
Zit nu in de 2 laatste maanden,een kennis van me zei dat ik 2 maand de huur niet moest betalen en de borg dan als gebreke geven op het eind...

Maar denk niet dat ik dat ga doen: volgens mij heeft hij geen poot om op te staan na het lezen van dat document(van Franciscus).
En als hij weigert de borg weer te geven..Blijkbaar kan ik zelfs nog intrest vragen!

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 31 jul 2011 14:16

De intrest zal reeds op de bankrekening staan...

Terug naar “Huren”