Opzeg handelshuur

Woutervs
Topic Starter

Opzeg handelshuur

#1 , 27 jul 2011 00:56

Kan iemand verduidelijken wat de mogelijkheden zijn in de volgende situatie.
Ik zoek een horeca zaak te openen en vond onlangs een geschikt pand te koop. Dit pand is momenteel verhuurd aan een andere horeca zaak maar dit handelscontract is opgezegd en is momenteel in zijn opzegtermijn. De huidige huurder verkiest de zaak hier verder te kunnen zetten maar dreigt het pand te verliezen omdat hij het zelf niet kan overkopen.
Door de kosten van de verbouwing van dit pand voor mijn doeleinden leek het mij interessant om het pand nog enkele jaren in onderlinge overeenkomst verder te verhuren aan de huidige huurder. Is het mogelijk een handelsovereenkomst te sluiten in onderlinge overeenkomst met de huidige huurder die opzegbaar is na 3 of 6 jaar zodat ik na deze periode daar zelf kan intrekken en een horeca zaak kan beginnen? Kan dit door een speciale clausule te laten opnemen in het contract met een notaris of kan dit zowieso? of helemaal niet...?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 jul 2011 10:33

“Art.3.De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren...Buitendien kan het huurcontract aan de verhuurder het recht toekennen om, bij het verstrijken van elke driejarige periode, de huur te beëindigen, mits hij één jaar tevoren opzegt...bij ter post aangetekende brief, ten einde in het onroerend goed werkelijk zelf een handel uit te oefenen...”(30 april 1951 Handelshuurwet).

‘leek het mij interessant om het pand nog enkele jaren in onderlinge overeenkomst verder te verhuren’

Neem dan voornoemd recht op in het nieuwe huurcontract.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”