Bomen vergroeid in elec kabels.

Ludwin
Topic Starter

Bomen vergroeid in elec kabels.

#1 , 01 jul 2011 11:22

Gegroet,
Even de situatie schetsen. Wij wonen nu bijna drie jaar in een huurhuis te lande.
Het huis staat ongeveer 10 meter van de straat af, zodoende hebben wij een mooie voortuin die ongeveer 50 meter lang en 10 meter diep langs de straat loopt.
Naast de tuin hebben we nog een weide die ook langst de baan loopt van ongeveer 150 meter lang en 50meter diep. Deze weide gebruikt de huisbaas omdat wij geen dieren hebben om erop te zetten.
Er staan altijd schapen in de weide, waar wij wel blij mee zijn.
Het probleem nu, langs de straat loopt er een elec leiding met 4 draden.Maar juist onder die draden heeft de huisbaas vroeger voor wij er woonden bomen gepland ( zilverberken, ongeveer 30 stuks) en die zijn nu al zo groot dat de elec draden in de kruinen van de bomen vernestelen. Ik had hem bij het begin van het huren daarop gewezen en hij verklaarde toen dat hij het wist en hij eens zou moeten snoeien.... Bijna drie jaar verder en bomen nog groter is dit nog niet gebeurd.
Daar de zilverberken nogal schuin hangen door de wind beperken ze nu ook al het zicht op de weg. Ook dit melde ik al menig keer aan de huisbaas maar hij reageerd er niet op.
Mijn vraag luid als dit.
Wat als de bomen de draden breken daar bij veel wind de draden enorm worden weg en weer geslingerd door de takken.
Wat als er een ongeval op de weg gebeurd en ze verklaren dat dit door de bomen komt...
Ben ik hier aanspakelijk voor ?
PS: Heb geen problemen met de huisbaas.....

Groeten en bedankt alvast voor antwoord.
Groeten Ludwin.
Weerspiegel nooit jezelf in een ander.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 jul 2011 11:35

Om zeker te zijn, eens bellen naar de netbeheerder (voor Eandis is dit 078/353500) met deze melding. Zij zullen dan komen kijken, en de verantwoordelijke aanmanen deze bomen te snoeien, anders komen zij dit doen, waarbij ze juist de draden vrijsnoeien zonder rekening te houden met enige esthetiek.
In hun aanmaning zal ook staan dat zij dit zullen aanrekenen, maar tot 3 jaar geleden deden ze dit niet (werd enkel gebruikt om druk te zetten).

Ludwin
Topic Starter

#3 , 01 jul 2011 12:01

Dank u Turaki voor het antwoord.
Maar ben ik of de huisbaas dan verantwoordelijk ?

Reclame

Turaki

#4 , 01 jul 2011 13:06

Zoek eens een post van Vandebos op, onderaan vind je een link naar een lijst van wie wat doet bij huren ("wie doet wat").

Ludwin
Topic Starter

#5 , 01 jul 2011 13:59

Zal moeten wachten op schoonzoon daar het een rapidshare is en ik heb geen account, hij wel.....

Fore

#6 , 01 jul 2011 14:11

je kunt ook gratis DL bij rapidshare.

Voor problemen:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ilit=rapid" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#7 , 01 jul 2011 15:46

U heeft de bewijzen dat u de eigenaar herhaaldelijk heeft aangeraden zijn plicht als eigenaar te vervullen. Het is de eigenaar die er tot op heden steeds aan verzaakt heeft. U treft dus normaliter geen blaam mocht er zich ondertussen een incident voordoen.

Eandis verwittigen.

Ludwin
Topic Starter

#8 , 01 jul 2011 16:26

Bedankt aan allen voor antwoord op mijn vragen.
Zal later nog wel mededelen wat de uitkomst is.
Groeten Ludwin. :wink:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jul 2011 16:50

Indertijd kwam eandis blijkbaar bomen snoeien die te dichtbij stonden...
Dat doen ze nu NIET meer. Dient door eigenaar te gebeuren

Turaki

#10 , 01 jul 2011 21:47

Indertijd kwam eandis blijkbaar bomen snoeien die te dichtbij stonden...
Dat doen ze nu NIET meer. Dient door eigenaar te gebeuren
Doen ze nog altijd, als de eigenaar het nalaat. Snoeien wel enkel de kabels vrij (waarbij je kan eindigen met een mooie volle boom met een hap uit).
Tot 3 jaar geleden was dat gratis (hoewel men wel dreigde met de kosten), behalve voor de gemeentes, die moesten wel nog betalen.
Vermoed dat het ondertussen niet veranderd is, maar ben niet zeker.

Ludwin
Topic Starter

#11 , 02 jul 2011 10:17

Dag,
Heb integraal deze tekst met foto's doorgestuurd naar eandis.
Nu wachten op antwoord.
Als ik bericht krijg van eandis laat ik iets weten.
Groeten Ludwin.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jul 2011 18:42

Blijkbaar bij ons niet .... hebben het vorig jaar met een grote storm voor gehad 9 bomen( 10 tot 30 m hoogte) afgebroken of ontworteld met breuk electriciteitskabels... Eandis heeft laten weten dat wij moeten snoeien en dat zij dat al jaren niet kwamen doen.
Is nu verzekeringszaak gezien een van de buren schade heeft aan zijn machines....maar we ook hebben vastgesteld dat de palen door ons betaald zijn Eandis (of zijn voorganger) van bij ons de leiding heeft doorgetrokken (zonder onze palen over te nemen - ze staan volledig op onze grond) en wij zijn het laatste pand dat bebouwd mocht worden. De leiding is doorgetrokken naar een landbouwloods met woning enkele 100den meters verder
Tevens heeft de werkverantwoordelijke Eandis nog tegen buren gezegd dat - het nog steeds 'tijdelijke leidingen naar ons huis waren er er geen stalen beveiligingskabel erboven was gehangen.
PS de techneuten kunnen mij daar misschien een antwoordje op geven.
Schade aan eigen bomen opruimen enz is ondertussen al volledig betaald zowel aan naaste buur (boomgaard) als eigen schade.

kvds

#13 , 06 jul 2011 10:54

Ik zou hier voorzichtig zijn.
Wanneer die bomen in de tuin staan van de woning die U hebt gehuurd en de tuin ook in huur is zou ik ervan uitgaan dat U als goede huisvader ook de tuin dient te onderhouden en dus de bomen dient te snoeien.
Wanneer het echter om bomen gaat in de wei naast de woning die U niet huurt is het de eigenaar.
Wanneer het een rij bomen is die op beide percelen staat zijn jullie beiden verantwoordelijk me dunkt.
In geval van een schadegeval aan het electriciteitsnet zal 'de plaats vann de boom ' zijn die de verantwoordelijke zal aanduiden.

Nog moeilijker wordt het wanneer jullie ook de wei ernaast in huur hebben maar waar de eigenaar zijn schapen laat oplopen om het gras kort te houden.
Daar zou ik me zelfs niet durven over uitspreken.

Vandebos

#14 , 06 jul 2011 11:48

Toppen en verwijderen van bomen valt niet onder het goede huisvader principe om de heel eenvoudige reden dat deze ingreep het uitzicht van de eigendom voor lange tijd verandert, het is de verhuurder die op aangeven van de huurder de situatie dient te bekijken en dan op eigen verantwoordelijkheid beslist of hij ingrijpt of niet.
Daar bovenop legt het Veldwetboek de verantwoordelijkheid voor onderhoud van bomen onweerlegbaar bij de eigenaar ervan.

Vandaar het belang voor de huurder om steeds op aanwijsbare manier de verhuurder op de hoogte te brengen van eventuele problemen met bomen (rot, blikseminslag, dood, bedreiging voor kabels, etc etc) in de aangelegenheden van de woning die hij of zij huurt. Daarmee heeft deze zich van taak als goede huisvader gekweten.

kvds

#15 , 06 jul 2011 12:23

Alles zal wel afhangen van de omstandigheden zeker. Als ik als eigenaar een woning met tuin (met een mooie gesnoeide rij sparren) heb verhuurd verwacht ik ook dat deze sparren gesnoeid worden. Als mijn huurder dan jaren later komt vragen om de opgeschoten sparren te snoeien verwijs ik hem naar het volgende:

http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... et2006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

9. Rechten en plichten van de huurder in
verband met beplantingen
Onderhoud van de tuin
De eigenaar is niet verplicht zijn
tuin te onderhouden. De huurder is dat wel.
Hij moet de bomen in zijn tuin regelmatig
snoeien en de tuin onderhouden. Daartoe
behoren zowel de afboordingen, perken, paden
als het gazon. De huurder dient het gazon
regelmatig te maaien en de vergane delen te
vervangen. Hij moet ook de padenbedekking
vervangen bij wegspoelen door de regen en de
uitgeholde tuinpaden herstellen.
Op het einde van de huur dient hij hetzelfde
aantal bomen en struiken achter te laten als bij
de aanvang. Afgestorven planten moet de
huurder vervangen, maar dode bomen niet,