bezoekrecht einde huur

Paco
Topic Starter

bezoekrecht einde huur

#1 , 17 jun 2011 17:43

ik heb een door de huurders getekende brief waarin wij 2 dagen - vrijdag en zaterdag op 2 aansluitende uren - een bezoekrecht hebben om kandidaat huurders de woning te laten bezichtigen. Nu weigeren de huurders toegang tot het gebouw op zulk een dag, gezien we dit bezoek - volgens hun - niet tijdig telefonisch aangevraagd hebben. Dit zou hen zo door het huurderssyndicaat zijn gezegd.
1 klopt dit?
2) wat kan ik hiertegen ondernemen indien dit niet zo is?

groetjes, :roll:
Paco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 17 jun 2011 17:52

Op welke manier is de afspraak gemaakt ?
telefonisch ik kom overmorgen met huurders en dat was het ?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#3 , 17 jun 2011 19:25

Als u samen met de huurders hebt afgesproken dat het appartement bezichtbaar is op vrijdag en zaterdag van bv 14.00 tot 16.00 dan dienen zij aan geïnteresseerden toegang tot het pand te geven op dat ogenblik. De keuze is namelijk altijd ofwel afspreken wanneer bezoeker X kan langskomen ofwel altijd de afgesproken bezoekperiodes ter beschikking staan voor een bezoek ongeacht of er voordien bezoeken werden gemeld of niet.

Ik zou persoonlijk de zaken zeer eenvoudig houden. U stuurt de huurders een aangetekend schrijven waarin u hen in gebreke stelt voor het niet naleven van de schriftelijk gemaakte overeenkomsten betreffende de bezoekuren. Dat tenzij u binnen de vijf kalenderdagen na kennisname van dit schrijven schriftelijk een bevestiging ontvangt dat zij zich zullen houden aan de gemaakte afspraken dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zich verplicht zal zien om op hun kosten middels een verzoekschrift 1344bis/ev Ger.W. bij het lokale vredegerecht bij vonnis tegen dwangsom de afgesproken bezoekperiodes af te dwingen.

Spelleke zal snel gedaan zijn.

Reclame

Paco
Topic Starter

#4 , 18 jun 2011 12:07

bedankt voor de zakelijke raadgeving.
Paco

Paco
Topic Starter

#5 , 29 jun 2011 17:02

Heb per 20/6 - zoals door moderator Vandebos voorgesteld - de huurders aangetekend in gebreke gesteld indien ik geen bevestiging ontving dat zij in de toekomst de overeengekomen data en uren van het bezoekrecht zouden respecteren. Gezien ik binnen de gestelde termijn geen reactie mocht ontvangen heb ik per 27/6 een verzoekschrift ingediend bij het vredegerecht.
Nu ontvang ik een schrijven van het huurderssyndicaat - opgesteld eveneens 27/6 - dat ik:
1) andere dagen en uren worden voorgesteld dan oorspronkelijk overeengekomen
2) ik 2 dagen voor elk bezoek telefonisch moet verwittigen wanneer er bezoek zal plaats vinden, dit om de privacy van de huurders te vrijwaren. indien hier niet aan voldaan is, zouden de huurders niet beschikbaar moeten zijn op die data volgens het huurderssyndicaat.
3) gezien zij gedurende het 2 jaar de huur opzeggen, heb ik een vergoeding van 2 maanden huur gevorderd en hen verzocht deze som over te maken ten laatste bij de overhandiging van de sleutels. dit wordt eveneens geweigerd

graag jullie gewaardeerde visie terzake?

groetjes,
Paco

Vandebos

#6 , 29 jun 2011 19:33

Welk is de reden van weigering tot betaling van de wederverhuringsvergoeding?

Tenzij u kan leven met het voorstel van de bezoekuren laat u de zitting gewoon doorgaan? Voor wanneer is deze gepland?

Dominiek

#7 , 29 jun 2011 21:55

even over het bezoekrecht: Zelf heb ik hieromtrent ook al wat problemen ondervonden.
volgens mijn onderzoek zegt de huurwet niets,maar ik lees op dit forum telkens 2dagen id week/2u per dag.Hier lees ik 2dagen op voorhand aankondigen.
Moet dit worden bepaald door een vonnis of zijn daar nu wél wetgevingen omtrent?
alvast bedankt :)

Vandebos

#8 , 29 jun 2011 22:21

De verhuurder plaatst dit best in zijn contract aangezien er geen wettelijke bepalingen zijn. De vonissen verschillen dan ook van regio tot regio naar lokaal gebruik. Algemeen kan men zeggen dat:

- er ofwel twee periodes van twee of drie uur per week worden afgesproken zonder verdere nodige verwittiging,
- of dat de verhuurder 48 uur op voorhand dient te melden wanneer hij wenst langs te komen met kandidaten.

De huurdersbonden wensen natuurlijk het beste voor hun doelpubliek en trachten altijd het goede van de twee systemen met uitsluiting van het negatieve altijd aanwezig zijn uit te sluiten. Dit wil niet zeggen dat men hun wensen als realiteit dient te beschouwen.

Paco
Topic Starter

#9 , 29 jun 2011 22:33

1) wederverhuringsvergoeding:
in mijn schrijven had ik gesteld dat dit bedrag betaald moest worden ten laatste bij het overnemen van de sleutels.
--------------
reactie huurdersyndicaat: .... ingevolge deze vroegtijdige huuropzeg zijn de huurders U schadevergoeding verschuldigd. Deze schadevergoeding is niet onmiddellijk bij opzeg verschuldigd. U kan deze schadevergoeding niet eisen gedurende de opzegtermijn.
-------------
Dus dit is geen weigering, alleen een uitstel van betaling. Vraag ik mij dan wel af over hoeveel tijd de huurders beschikken om aan deze verplichting te voldoen?

2)wanneer die bezoekuren doorgaan speelt voor mij niet zo'n belangrijke rol, maar gezien de voorgeschiedenis ga ik inderdaad gewoon afwachten wat de Vrederechter in deze zal beslissen.
----------------
reactie huurdersyndicaat:
De huurders zijn bereid kandidaat-huurders te ontvangen op volgende dagen en uren:
zaterdag namiddag van 14 u tot 16 u
zondag namiddag van 14 u tot 16 h
U zal de huurders verwittigen minstens 2 dagen voor u met kandidaat-huurders de woning zal bezoeken. U moet de privacy van de huurders respecteren. Indien de huurders geen telefoontje krijgen minstens 2 dagen voor bezoek zijn ze niet gehouden thuis te zijn op de doorgegeven bezoekuren. In ons huurcontract staat dat de bezoekuren op een WERKdag moeten vallen. Is dat wettelijk of kan men hierin vrij kiezen.
------------
ik dacht - en zo had jij het ook geformuleerd - dat je
1 ofwel telefonische afspraken maakt die dus op verschillende dagen en uren kunnen vallen, weliswaar met gemeenschappelijke toestemming
2 of dus vaste dagen en 2 op elkaar volgende uren. Dit heeft natuurlijk mijn voorkeur, om dat heen en weer getelefoneer te vermijden. trouwens hoe kan ik bewijzen dat als ik telefoneer dit in verband staat met het bezoekrecht?
Het bezoekrecht is een verplichting van de huurders t.o.v. de verhuurder. Nu proberen ze - door deze handelswijze - die verantwoordelijkheid weer op de verhuurder af te schuiven. Heb ook al personen gehad die hun bezoek aankondigden en dan hun kat sturen. In dat geval gaan ze dan ook weer mekkeren.

groetjes,,,,,,
Paco

Paco
Topic Starter

#10 , 29 jun 2011 22:35

was nog vergeten aan te geven dat de zitting - gezien de verlof maanden - op 12 juli zal doorgaan.
Paco

Dominiek

#11 , 30 jun 2011 01:49

goh nog even over het bezoekrecht!
Ik vertrek 2 maand vroeger uit mijn woning(contract van 1 jaar-geregistreerd)
Nu de huisbaas was bereid een nieuwe huurder te zoeken.Maar in ruil mocht ik mijn opzeg niet doen met aangetekend schrijven,maar met mail.Hij eistte dat ik schreef in mail dat hij 7/7-24/24 met zijn duplicaatsleutel mocht binnenkomen.
Ik stelde hem 3vaste dagen in de week- van 16u tot 19u30,en indien de voorgestelde dagen niet schikten kon hij gewoon de dag van op voorhand bellen voor een afspraak.

Meneer was dus niet content,hij weigerde mee te helpen zoeken naar een huurder.
Ben ik zelf beginne zoeken,heb iemand gevonden,nu is hij weer kwaad "dat ik zelf iemand zocht zonder hem"(sorry dat ik ambitieus ben!)

Ik wil maar zeggen: het is niet enkel de huurder die moeilijk doet hoor,je hebt ook vervelende verhuurders :(

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 jun 2011 14:16

U bent wel gebonden aan uw contract van een jaar ....

Dominiek

#13 , 30 jun 2011 16:23

Ja maar- de huisbaas ging akkoord met het zoeken naar een nieuwe huurder.Maar onderweg daarin konden we elkaar niet vinden.

Ik heb nog een vraag: als er 1 september een nieuwe huurder het pand betrekt,moet ik die 2 maand dan nog verder betalen?Hij zei van niet maar hij is denk ik ook niet echt een man van zijn woord..

justwanttomove

#14 , 30 jun 2011 16:25

dominiek, het kapen van een thread van iemand anders is niet erg netjes

Ik meen te herinneren dat u uw eigen thread heeft, kan u aub daarop verdergaan?

kvds

#15 , 06 jul 2011 10:39

Als verhuurder heb ik dit in mijn contracten voorzien als alle werkdagen van 18.00 tot 20.00 en zaterdag van 09.00 tot 12.00. Dit staat natuurlijk ergens in het midden van het contract en bij aanvang schenkt de huurder hier natuurlijk geen aandacht aan.
Natuurlijk begrijp ik dat dit nogal strikt is en ben redelijk hierin ik vraag dan ook aan kandidaat huurders om in de mate van het mogelijke af te spreken met de uitgaande huurder om het pand te bezoeken.
Natuurlijk zijn er ook (uitgaande huurders) die zich dan alles wat permitteren en weigeren om hun telefoon nummer te geven of zelfs systematisch afwezig zijn op het voorziene uur; zelfs het aanplak formulier 'te huur' met de aangeduide berzoekuren af te rukken. Ik ben van alles al tegengekomen.
Slechts éénmaal is dit voor de rechtbank gekomen dat dit ook werd besproken. Toen heeft de vrederechter simpel verwezen naar wat in het geregistreerd huurcontract was vermeld. De uitgaande huurder heeft toen door zijn eigen gedrag eigenlijk in eigen vel gesneden.
De nieuwe huurder had vroeger kunnen huren maar omwille van het feit dat de uitgaande huurder zich niet beschikbaar had gesteld voor bezoeken toe te laten heeft hij tot en met de laatste dag huur moeten betalen.

Terug naar “Huren”