huurder wil 3-jarig contract vroegtijdig opzeggen

wvandere
Topic Starter

huurder wil 3-jarig contract vroegtijdig opzeggen

#1 , 08 jun 2011 09:04

Hallo,

bij de verhuring van een huis, heeft de huurder aangedrongen op een contract met 3-jarige looptijd. We zijn nu een goeie anderhalf jaar ver, en ze vragen ons of ze dat contract kunnen verbreken mits 3 maand opzegtermijn. We hebben indertijd het standaard huurcontract van het Vlaams Gewest gebruikt, waarin staat : "...indien de huurovereenkomst is gesloten voor een vaste periode van drie jaar, kan de huurder de overeenkomst beeindigen wegens buitengewone omstandigheden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden die aangetekend moet worden betekend en met betaling, benevens de betaling van de vervallen en nog te vervallen huur, van een vergoeding gelijk aan drie, twee of een maand huur naargelang de overeenkomst verstrijkt tijdens het 1ste, 2de of 3de jaar"

Hieruit meen ik te begrijpen dat ze inderdaad vervroegd dit korte contract kunnen opzeggen, in geval van "buitengewone omstandigheden". Vraag is nu wat men als zulke omstandigheden kan inroepen. Onze huurder heeft een appartement op het oog in een aangrenzend dorp en voert aan dat zijn schoonmoeder, die ook in dat dorp woont, veel meer hulp nodig heeft en ze daar meermaals per dag naartoe moeten: is dat een valide argument ?

Heeft iemand ervaring of suggesties omtrent dit soort situaties aub ? En wat zijn onze feitelijke rechten in deze ?

alvast bedankt voor alle info & commentaar !
/Walter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2011 13:18

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
zie link

Vandebos

#3 , 08 jun 2011 18:06

Buitengewone omstandigheden zijn relatief vrij interpreteerbaar door de vrederechter. Ik ken gevallen waarin verlies van werk, meeverhuizen met werkgever, zware medische omstandigheden die het genot van het pand beperken, overlijden werkende partner, echtscheiding of hulp aan familielid dat te ver weg woont om continue heen en weer te reizen aanvaard werden als buitengewone omstandigheid of overmacht.

Persoonlijk zou ik de opzeg van drie maanden en de schadevergoeding van 2 maanden zoals in het contract bepaald aanvaarden en met hen ineens afspraken vastleggen voor het bezoeken van het pand met potentiele nieuwe huurders. Kwestie van de zaken vlotjes te laten lopen.

Reclame

wvandere
Topic Starter

#4 , 08 jun 2011 19:06

Dank voor uw advies !!!

/Walter

wvandere
Topic Starter

#5 , 23 jun 2011 15:39

...toch nog een vraagje hieromtrent, als ik mag :

de huurder stuurt ons een aangetekend schrijven waarin hij aangeeft op te zeggen, en gebruik te maken van de 'wettelijke opzegtermijn van 3 maanden'. De brief is opgesteld alsof ze het recht hebben om eenzijdig op te zeggen zoals in een langlopend huurcontract. Ook is er geen melding van de extra 2 maanden vergoeding. Klap op de vuurpijl: de huurder heeft zelf al een berichtje in het reclameblad laten zetten dat het huis te huur staat vanaf 1/10/11, met onze tel.nr erbij als contact, vooraleer ze ons hadden bevestigd dat ze inderdaad zouden vertrekken (daarvoor was er maar sprake van 'misschien')
Hoe reageren we hier best op ? Moeten we een aangetekende brief terugsturen, en wat zou daar allemaal in moeten staan ? We hoeden ons ervoor om fouten te maken, want het is ons ondertussen ook duidelijk dat onze huurder zich ons op zijn minst heeft ingelicht bij iemand die beslagen is in de materie...

alvast bedankt !
/Walter

justwanttomove

#6 , 23 jun 2011 16:41

ik zou inderdaad een AS sturen met de melding dat er geen sprake is van een wettelijke opzegtermijn aangezien het om een contract van korte duur gaat (wettekst vermelden). Vermeldt zeker dat er een akkoord was om in onderling overleg een opzeg van 3 maanden te respecteren maar dus ook duidelijk een opzeg van 2 maanden. Er is volgens u in dit geval ook geen sprake van buitengewone omstandigheden maar dat u voor de goede orde bereidt ben om een akkoord te sluiten volgens de gemaakte afspraken.
Neem akte dat uw nummer gepubliceerd is.

Ik betwijfel zelf nog wel dat 1 dorp opschuiven om dichter te zijn bij de schoonmoeder kan tellen als buitengewone omstandigheden. Andere kant van Belgie zou logischer zijn.

Nu denk ik wel dat Vandebos gelijk heeft dat onderling overleg in dit geval makkelijker zal zijn. Maar dat wil natuurlijk wel niet zeggen dat u met uw voeten moet laten spelen

wvandere
Topic Starter

#7 , 23 jun 2011 17:08

bedankt voor je reactie !

...maar wat bedoel je met "neem akte dat uw nummer gepubliceerd is" aub ?

We hadden eigenlijk gedacht om de huurder inderdaad na 3 maanden opzegperiode te laten gaan, op voorwaarde dat we ondertussen een andere huurder hadden gevonden. Als we er nog geen andere hebben, dan zouden we ze graag houden aan hun contract (waar zijzelf zo op aangedrongen hadden om het op 3 jaar vast te leggen) tot einde van de looptijd (1/12/12) of tot er een nieuwe huurder is.

Is dat mogelijk/rechtsgeldig ?

alweer bedankt !

justwanttomove

#8 , 23 jun 2011 17:15

alles is mogelijk in een onderling akkoord. Maar wees dan wel heel duidelijk in dat akkoord en zorg dat het op papier staat, getekend door beide partijen en opgesteld in evenveel exemplaren als er betrokkenen zijn.
Of de huurder hiermee akkoord gaat zijn is natuurlijk iets anders, daar dienen de onderhandelingen dan voor.

Met de 'akte' bedoelde ik de boodschap te geven 'ik zie dat jullie zonder vragen ons telefoonnummer gebruiken, wat ik liever anders gezien had. Maar ik ga er verder geen zaak van maken'. Zie maar of het overeenstemt met wat u dacht.

Terug naar “Huren”