Huren met niet-forfaitaire kosten

jebuske
Topic Starter
Berichten: 18

Huren met niet-forfaitaire kosten

#1 , 19 jun 2011 15:28

Beste,

Normaal ga ik morgen samen met mijn vrienden het contract voor een kot tekenen.
Vorige week vroegen we echter aan de bazin hoeveel de kosten gingen bedragen voor elektriciteit, gas, water. Ze zei dat deze voor dit jaar op gemiddeld 85€ per maand uitkwamen, wat ons heel hoog lijkt aangezien andere koten maar 50€ kosten per maand aanrekenen. De kosten worden echter wel niet-forfaitair berekend, dus als we goedkoper zouden leven dan zouden we een deel van onze kosten terugbetaald krijgen.

Nu las ik op de site van de overheid dat de bazin aan ons verplicht is om de facturen met de werkelijke kosten voor te leggen. Kan iemand bevestigen dat ik dit correct heb geinterpreteerd? We willen immers verhinderen dat ze ons op het einde van het jaar zomaar zou kunnen wijsmaken dat het bijvoorbeeld 90€ per maand was en dat we dit zomaar moeten aannemen.

Is het dan ook nodig om bijvoorbeeld een clausule in ons contract te laten opnemen die dit nog eens effectief vermeld? En zoja, op welke manier dient deze geformuleerd te worden zodat we zeker in orde zijn?

Alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38730

#2 , 19 jun 2011 15:44

lees onderstaande links eens
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.studentkotweb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Forfaitaire kosten dienen steeds bewezen te worden met de onderliggende facturen.

jebuske
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 19 jun 2011 15:58

Zoals ik dus dacht, bedankt!
Een extra clausule in het contract opnemen is dus niet nodig neem ik aan?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38730

#4 , 19 jun 2011 16:02

Huurcontracten student van kotweb eens goed lezen en dat vb als basis gebruiken.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 jun 2011 16:16

Om een juiste en persoonlijke afrekening te kunnen krijgen moeten er de nodige privatieve meters staan.
Dus een afzonderlijke electriciteitsmeter, gasmeter en watermeter voor uw kot alleen. Stonden die er?
Zoniet is er zeker geen juiste afrekening mogelijk.

jebuske
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 19 jun 2011 16:44

Voor gas is er een afzonderlijke meter, de kosten van electriciteit en water zijn gemeenschappelijk en zouden dan verdeeld worden over de koten (is voor ons in orde aangezien we allemaal vrienden zijn).
Zal het contract van studentkotweb eens nalezen maar ik vermoed dat we het contract van de verhuurder gaan moeten volgen. Daarom dat ik vroeg of het eventueel noodzakelijk is om zo'n clausule te laten opnemen?
En ik neem aan dat bijvoorbeeld een contract waarin staat dat ze het niet verplicht is om die facturen te laten zien niet rechtsgeldend is?

Franciscus
Berichten: 38730

#7 , 19 jun 2011 17:27

lees de teksten aub

jebuske
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 19 jun 2011 17:35

Ja ik heb de teksten gelezen en ik ga er dus van uit dat zo'n clausule niet nodig is aangezien de wet het zo voorschrijft (al staat er wel iets gelijkaardig in het contract van studentenkotweb vermeld: nl indien er met een voorschot wordt gewerkt dienen de facturen voorgelegd te worden en liefst in het kwartaal na aflopen van het contract) maar ik wou zeker zijn dat het niet noodzakelijk is dat er zoiets in ons contract vermeld staat.

Daarnaast vermoed ik ook dat zij ons geen contract mag laten tekenen waarin staat dat ze ons die bewijzen niet moet laten zien, maar hier lees ik nergens effectief een bevestiging over.
Mijn excuses als ik er ergens over zou lezen maar ik heb maar een beperkte kennis van recht en zou me liefst niet laten afzetten.
En bedankt voor de hulp!

Franciscus
Berichten: 38730

#9 , 19 jun 2011 22:45

de kosten moeten bewezen worden dus u kan die documenten eisen.

Terug naar “Huren”