Beste,
Even kort de situatie schetsen: wij huren als vennootschap een pand in een appartementsgebouw. De syndicus, aangesteld door de VME, is eveneens een rechtspersoon.
Reeds drie opeenvolgende jaren kregen wij een afrekening van de gezamenlijke lasten in de bus met een te betalen opleg en daaraan gekoppelde (eenzijdige) verhoging van de maandelijkse provisie. De afrekening maakt geen onderscheid tussen netto en bruto bedragen. Nadat de facturen werden opgevraagd, blijkt dat het om bruto bedragen gaat.
Nu is de vraag:
De syndicus regelt de betaling van de facturen (bv. elektriciteit, water, onderhoud tuin, lift, etc), maar is de BTW op die facturen een voor hem aftrekbare BTW? Indien dat zo zou zijn, dan betalen wij - als vennootschap - de BTW dubbel aan de vennootschap van de syndicus terug.
Ik meen te hebben begrepen dat de werkelijke lasten een aftrekbare post zijn voor mijn vennootschap.
Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.
Mvg