algemene kosten

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

algemene kosten

#1 , 22 feb 2007 15:42

Beste,

Een half jaar geleden hebben de onderburen waterschade gehad omdat bij mij de afloop van het bad kapot was.
Door de expert ben ik niet aansprakelijk gesteld, omdat dit slijtage was en dus ten laste van de verhuurder.
Nu krijg ik mijn eindafrekening van de algemene kosten en dien ik op te draaien voor de franchise van deze waterschade.
Maar aangezien ik niet aansprakelijk ben gesteld, is deze franchise dan niet voor de verhuurder.
Ik heb reeds contact gehad met de verhuurder en die zei dat de syndicus heeft gezegd dat dit voor mij is.
Klopt dit of proberen ze gewoon die franchise onterecht in mijn schoenen te schuiven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 feb 2007 14:15

?Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ?...hebben de onderburen waterschade gehad omdat bij mij de afloop van het bad kapot was? volgt dat de schade veroorzaakt werd door ?zaken die u onder uw bewaring had?,zodat u die schade aan uw onderburen dient te vergoeden.

Uw verzekering huurdersaansprakelijkheid en/of uw ?familiale? dekken in principe deze schade.Onderzoek daartoe uw polis.

?Art.1720.De verhuurder...moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.?(B.W.).

Op grond van deze bepalingen kan u de schadevergoeding die u aan uw onderburen verschuldigd bent PROBEREN te verhalen op uw verhuurder.

Uw eventuele rechtsbijstandverzekeraar bij uw verzekering huurdersaansprakelijkheid en/of uw ?familiale? dienen u daarin bij te staan.Doe hen daartoe aangifte.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

#3 , 27 feb 2007 22:29

dus als ik goed begrijp moet ik opdraaien voor dingen die eigenlijk onder het herstel van de huisbaas vallen.
Ik kan toch onmogelijk elke week mijn badkamer gaan verbouwen om te gaan zien of ik nergens een lek heb.
Het is de verzekering van de huisbaas die alles betaald hebben, mijn verzekering heeft mij niet aansprakelijk gesteld maar wel de huisbaas.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 01 mar 2007 10:33

?De aansprakelijkheid van een gebrekkige zaak die schade berokkent, is in het artikel 1384, al. 1 van het Burgerlijk Wetboek gelegd niet ten laste van de eigenaar van de verhuurde zaak als dusdanig, maar van degene die er de bewaring van heeft, d.w.z. van degene die voor eigen rekening, van de zaak het gebruik of het genot heeft of ze behoudt met een toezicht- en een controlemacht?(Cass. 11 september 1981,R.G.A.R. 1983,10575).

?Bewaarder is diegene die voor eigen rekening ervan gebruik maakt of het genot ervan heeft met recht van leiding en toezicht, d.i. beslissingsrecht om de zaak al dan niet in gebruik te houden?(Cass. 4 april 1986,R.W. 1986-87,1819-1820).

De eventuele HERSTELPLICHT van de verhuurder ontneemt de huurder niet het ?beslissingsrecht om de zaak al dan niet in gebruik te houden?.

??De beslissing van de rechter dat de huurder niet de bewaring van het gehuurde goed heeft, ten deze een studio waarvan de verwarmingsinstallatie een gebrek vertoonde, is naar recht verantwoord als hij erop wijst dat de huurovereenkomst de bewaring van de studio niet aan de huurder had overgedragen, dat de huurovereenkomst slechts voor ??n jaar was gesloten, dat de huurder het onderhoudscontract voor de verwarming door de verhuurder had laten sluiten en dat hij geen opening in de muur mocht maken voor de noodzakelijke luchtinlaten.De feitenrechter stelt soeverein vast welk aandeel de aansprakelijken hebben in een veroorzaakte schade?(Cass. 29 oktober 1987,R.G.A.R. 1989,11542).

Hieruit volgt dat bij afwezigheid van gelijkwaardige BIJZONDERE omstandigheden de huurder geacht wordt de schadeverwekkende zaak onder zijn bewaring te hebben.

?De bewaarder van een zaak is degene die ervan gebruik maakt voor eigen rekening,die ervan het genot heeft of de zaak bewaart met recht van leiding en toezicht?(Cass. 24 januari 1991,R.W. 1990-91,1406-1407,Bull. 1991,500).

Terug naar “Huren”