Problemen huisbaas

aitch
Topic Starter

Problemen huisbaas

#1 , 07 jun 2011 21:54

Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik huren ondertussen bijna 2 jaar met een standaard(3-6-9) huurcontract een appartement, en tot voor kort hadden we geen problemen met de huisbaas.

In maart gingen we op skireis, en hadden we de huisbaas, die beneden woont, gevraagd onze planten water te geven. Toen we weer thuiskwamen hadden we een uitgebreide mail gekregen over een aantal beschadigingen die hij had aangetroffen in de keuken, badkamer, studeerkamer en slaapkamer. Met de uitleg dat ze gaan kijken waren of er geen wespennest was had hij dus een controle van het appartement gedaan (vorige zomer hadden we gezegd dat er precies wel veel wespen zaten, toen had hij niets gevonden). Uiteraard vonden we dat niet fijn, maar voor de goede verstandhouding hebben we er niet over gediscussieerd, en hij zou de schade herstellen.

Een van de beschadigingen was dat er in de voegen tussen de tegels in de douche barsten begonnen komen. Bij het herstellen vorige week bleek dat er water in de muur zit (wsl door een lekje in de muur in de kraan), en om dit te laten drogen konden we een week niet staand douchen (het is een bad/douche). Op zich nog geen probleem. Maar nadat de loodgieter was langsgeweest bleek dat dit niet genoeg was, het moet opnieuw gecementeerd en betegeld, en dit zou nu nog 2 weken duren. We zouden opnieuw wel zittend in het bad ons kunnen wassen. Vandaag is de loodgieter voor nog een ander probleempje weer langsgeweest terwijl wij gaan werken waren, en blijkt dat hij de kraan van het bad/douche eraf gehaald heeft. Dus we kunnen die helemaal niet gebruiken tot de herstellingen gebeurd zijn. Kan dat zomaar zonder compensatie, zonder overleg met ons?

Bovendien hadden we hem dit weekend gevraagd naar de druk op de boiler te kijken omdat dit te hoog was, en krijgen we een bericht terwijl we niet thuis waren dat hij dit hersteld heeft, en ondertussen een wespennest heeft gevonden en bestreden met een chemisch product. Gevolg was dat het hier enkele dagen stonk naar dit product, dat ook nog eens overal in het rond ligt in de studeerkamer, op mijn pc en dergelijke. Hij kan toch niet zomaar altijd het hele huis controleren als wij vragen naar iets specifiek te kijken? En dan actie ondernemen zonder wij er iets vanaf weten?

Ik moet zeggen dat ik het er nog niet met hem over gehad heb, ik wil vooral wat info voor ik dat doe.

Alvast bedankt aan ieder die deze tekst leest :)

Groeten,
Stijn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 jun 2011 23:05

Meteen een ander slot steken (eerste werk morgen!). Ook nooit vaker dan nodig (1 maal per jaar) de huisbaas toegang geven, de meesten vinden altijd wel iets om opmerkingen over te maken. Zoek een vriend om eventueel de planten water te geven...

Betreffende het binnenkomen zonder toestemming: huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel (ook al is het een originele), klacht bij de politie. Als je het niet zo ver wil laten komen, kan je ook een AS opstellen waarin je meldt dat je dit niet meer wil, en dat je een ander slot steekt, zoals je recht is. Indien hij je brief niet betwist, heb je bewijs voor de toekomst.

justwanttomove

#3 , 07 jun 2011 23:13

ik ga akkoord met wat hier boven staat maar zou langs de andere kant in dit geval ook niet te ver gaan..

de huisbaas is duidelijk goed van wil en is erg ijverig met het herstellen van defecten op eigen kosten. Heel dit forum staat eerder vol van het omgekeerde.

voorts kan u voor zo een korte periode niet rekenen op een schadevergoeding, dat is pas van toepassing bij werken die langer duren.
(dacht 40 dagen?)

Reclame

aitch
Topic Starter

#4 , 07 jun 2011 23:43

Hij is inderdaad goed van wil, vandaar dat we het ook niet direct aangekaart hebben. Maar ik zal hem er zeker over aanspreken dat hij niet zomaar overal kan rondlopen en controleren.

Wat betreft de douche, ik weet van de periode van 40 dagen dat er werken kunnen uitgevoerd worden, maar het is toch bijzonder vervelend dat we gewoon helemaal niet kunnen douchen. We zijn gewoon van dagelijks 's ochtends voor het werk te douchen dus dat kan moeilijk opgevangen worden door bij vrienden te gaan. Wat dan stel dat er een probleem met het toilet zou zijn? 2 weken ophouden of buiten in de bosjes? :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2011 18:53

Voor enkele dagen denk ik niet dat je voor de vrederechter de zaak zou kunnen winnen.
Waarom is de kraan eraf gehaald.
Zonder uw toestemming mag de eigenaar nooit binnen is huisvredebreuk en zijn 'vaststellingen' zijn onwettig verkregen.

expertbu

#6 , 18 jun 2011 20:41

Aansluitend,
1 - zorg in het begin voor een gedetailleerde plaatsbeschrijving!!! Dit kan veel discussies voorkomen achteraf ( zowel van huurder als verhuurder).
2 - spreek met de huisbaas over zijn "bezoeken" en laat hem een afspraak maken indien hij schade wenst te komen oplossen, goede afspraken maken goede vrienden.
en ja, ge kunt niet altijd thuis zijn, dan moet u hem in volle vertrouwen binnen laten.
3 - vaststellingen van schade moeten steeds tegensprekelijk gebeuren, dit wil zeggen alle parijen aanwezig!!! vooral bij het einde van de huur = Zéér belangrijk. anders niet geldig.

Terug naar “Huren”