datum van opzeg??

Hopenlie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

datum van opzeg??

#1 , 27 mei 2011 14:29

Hallo,
Wij hebben een huurcontract dat afloopt op 31/05/2011. De opzeg is nog niet gebeurd.
Nu is het zo dat wij vandaag weten of we kunnen verhuizen of niet op 01 september.

Nu was mijn vraag als ik mijn opzeg morgen (zaterdag) of nu maandag (30/05) doe, is dit dan nog op tijd?
Is het de poststempel die telt of de dag dat de huisbaas het krijgt?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 27 mei 2011 14:34

hoelang was uw contract?
Als u nog de opzeg doet in mei, dan begint de opzeg in juni en eindigt op 31aug.
Probleem, gaat de opzeg nog op tijd bij de verhuurder er geraken, omdat ik geloof dat de huisbaas deze moet krijgen (Bij aangetekende zendingen, de eerste maal dat de postbode zich aanbood)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Hopenlie
Topic Starter

#3 , 27 mei 2011 14:38

Op 31/05/11 is er drie jaar van het contract verlopen.

Ik weet niet of het de datum is van de post (als ik het persoonlijk binnendoe in het kantoor of de datum dat de postbode het aan de eigenaar geeft?
Als de postbode verstrooid is en de post vergeet???? (heb al meer dingen meegemaakt ze!)

Reclame

mava105

#4 , 27 mei 2011 16:39

Verkeerde info gegeven.
Laatst gewijzigd door mava105 op 27 mei 2011 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen

#5 , 27 mei 2011 17:12

Wat telt is wanneer de tegenpartij kennis krijgt van de opzegging of minstens er kennis van had kunnen krijgen.
Dus wanneer de brief door de post aan de woning van de bestemmeling wordt aangeboden (Bestendig Handboek Verbintenissenrecht, II.4, 269).

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 mei 2011 08:18

Mag ik dan besluiten dat een brief die vandaag op de post gedaan wordt (aangetekend) en morgen aangeboden wordt, op tijd is?

Er geldt dus geen 3-dagenregel zoals bij arbeidsovereenkomsten/opzeg?

Fore

#7 , 30 mei 2011 08:45

Ik dacht echt dat bij AS schrijven de datum van de 1ste maal aanbieden telde....
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

scorpioen

#8 , 30 mei 2011 09:53

Wat telt is het ogenblik dat de postbode voor de eerste maal de brief aan de woonplaats van de bestemmeling aanbiedt.

Dus aangetekend schrijven vandaag verstuurd èn morgen door de postbode aangeboden is opzeg deze maand gegeven. Om alle discussie te vermijden verstuur je best een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

Ger. W. Art. 53bis. Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.

Deze bepaling is m.i. niet van toepassing bij een opzegging, maar je weet nooit wat er ooit ergens beslist wordt ...

Vandebos

#9 , 30 mei 2011 17:37

Zijn er geen vonnissen waarin bepaald werd dat de termijnen binnen art 53bis Ger. W. bepaald eveneens van toepassing zijn mbt. het ontvangen van een opzeg?

Terug naar “Huren”