herstellingen

zonnebloem150
Topic Starter

herstellingen

#1 , 31 mar 2011 19:43

De afvoer van douche, wastafel,... van twee appartementen komen uit in een rooster in de oprit. Deze rooster is nu verstopt, volgens de huisbaas is dit te wijten aan haren, en ik ben zogenaamd de enige met lange haren. Maar de afvoer is gemeenschappelijk, wie moet hier dan voor verantwoordelijk gesteld worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2011 19:53

In plaats van een dagen of wekenlange discutie aan te gaan, koop een fles ontstopper en waarschijnlijk is het probleem hiermee al opgelost.

Vandebos

#3 , 31 mar 2011 21:24

In feite hangt het er vanaf waar de verstopping zit, in de privatieve buis voor de gemeenschappelijke buis naar de riolering of in de gemeenschappelijke buis zelf. in het eerste geval is het de verantwoordelijkheid van de bewoner van het pand waar de buis tot behoort (tenzij de bewoner kan aantonen middels het rapport van de ontstopper dat de verstopping ten gevolge is van versleten of compleet verkalkte buizen.), in het andere geval de gemeenschap van eigenaars (tenzij deze kunnen aantonen dat het komt door onachtzaam gebruik van één van de bewoners.).

Maar inderdaad gooi er een fles biologische ontstopper door en zie of het beter gaat.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2011 21:28

Of zo'n spiraalveer is ook leuk.
Daarbij putje eens uitscheppen .... is onderhoud dus voor huurder.

gvm

#5 , 31 mar 2011 23:03

Maar inderdaad gooi er een fles biologische ontstopper door en zie of het beter gaat.
't zou kunnen helpen. Als eigenaar reinig ik elk jaar de hoofdafvoerleidingen, hier en daar heb ik een inspectiestop voorzien, en langs die opening maak ik 't boeltje proper met hoge druk. tot hiertoe amper problemen gehad met afvoerbuizen bij de huurders zelf.

professioneel (ja, om de lege gaten tussen de verschillende verhuurdossiers op te vullen heb ik ook nog een job als zelfstandige) kom ik regelmatig het waspoeder-probleem tegen. waspoeders vormen een stevige koek als ze afkoelen in de afvoerleidingen, die meestal redelijk lang zijn. gevolg is meestal hier of daar iets dat overloopt, of niet goed afloopt. die dingen zijn amper op te lossen met ontstopper... met wasgel is de kans op aankoeken minder, en overdaad schaadt sowieso. 'k ben al meermaals mogen uitrijden om een afvoer van 125 of groter vrij te gaan maken, volledig dichtgekoekt met gestolde zeepresten. er zijn leukere dingen. de factuur nadien op m'n rekening ontvangen bijvoorbeeld.

mij lijkt het nuttig om regelmatig een ontstoppingsproduct te gebruiken, ook bij goed functionerende afvoeren. en vooral de instructies op de bus niet volgen. ontstopper in de afvoer gieten, en direct een beetje water laten lopen zodat die ontstopper zich wat kan verspreiden. om een pot water te laten koken zet je hem toch ook niet naast het vuur?
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos

#6 , 31 mar 2011 23:07

Of zo'n spiraalveer is ook leuk.
Daarbij putje eens uitscheppen .... is onderhoud dus voor huurder.

Gemeenschappelijk putje uitscheppen is niet noodzakelijk voor de huurder. Dat hangt af van de contractuele overeenkomst.

gvm

#7 , 31 mar 2011 23:11

Gemeenschappelijk putje uitscheppen is niet noodzakelijk voor de huurder. Dat hangt af van de contractuele overeenkomst.
ja, maar langs de andere kant, 't is een kleine moeite als 't regelmatig gebeurt...

Vandebos

#8 , 31 mar 2011 23:16

Tja vertel dat tegen de huurder die me na zes maanden boos belde om me te vragen wanneer ik nu eindelijk eens de ramen kwam kuisen...

gvm

#9 , 31 mar 2011 23:19

ow, ga jij dan 's morgens hun boterhammen ook al niet smeren? pfffff... die huisbazen tegenwoordig, 't is me wat. :mrgreen:

tianneke

#10 , 01 apr 2011 12:00

Lol...geweldig, ramen poetsen, poorten schoonmaken en niet te vergeten de stoep sneeuw vrijhouden 's winters..verhuurders hebben meer dan een full time job ermee
Oeps nog vergeten, t is weer hoog tijd om de voortuinen onkruidvrij te maken

gvm

#11 , 01 apr 2011 12:21

t is weer hoog tijd om de voortuinen onkruidvrij te maken
ik ben zo verstandig geweest panden te kopen zonder tuin. m'n ex verhuurde een gebouw, half open bebouwing met gelijkvloers een dokterspraktijk en boven 2 appartementen, met achteraan een gemeenschappelijke tuin. ze vraagt geregeld wanneer ik tijd heb om die tuin nog eens onder handen te nemen... 'k bedank er feestelijk voor. :lol:

Terug naar “Huren”