Boete bij opzeg huurcontract

Iebee
Topic Starter

Boete bij opzeg huurcontract

#1 , 25 jan 2007 12:19

Ik heb de volgende vraag.
Onlangs wilde ik een huurcontract ondertekenen. Dit contract voorzag in de "klassieke" vergoeding bij het verlaten van de woning (3 maand tijdens 1e jaar, 2 maand tijdens 2e jaar, 1 maand tijdens 3e jaar). Tot daar geen probleem.
Daarenboven vermelde het huurcontract tot mijn verrassing nog een andere clausule die zei dat indien het huurcontract opgezegd werd tijdens de eerste drie jaar bovenop de hierboven vermelde boete eveneens de kosten (van het immobi?nkantoor) ten laste van de huurder waren voor het terug verhuren van het goed in kwestie.
Ik de huurovereenkomst niet getekend omdat de kans re?el is dat ik de woning inderdaad verlaat vooraleer de termijn van 3 jaar om zijn.
Kan iemand mij zeggen of dit beding wettelijk is ? De eigenaar en het immobili?nkantoor waren niet bereid deze clausule te laten vallen, als ik het huurcontract toch teken, is de clausule dan nietig (als ze in tegenstrijd zou zijn met de huurwet) ?
Bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2007 18:14

Als het geen huurovereenkomst voor korte duur is (maximum drie jaar), maar dus gewoon een huurovereenkomst voor 9 jaar is het vragen van bijkomende schadevergoeding, niet voorzien in de wet, omdat de huurder de huur opzegt niet wettelijk. Een dergelijke clausule in een overeenkomst is nietig.

Ik heb het dus wel degelijk over een vergoeding bij opzeg. Niet over een schadevergoeding bij ontbinding van de huur wegens wanprestatie.

scorpioen

j.demoor

#3 , 27 jan 2007 17:28

?Art.3.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel be?indigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is GELIJK aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Dwingend recht houdt in dat contractueel niet vooraf kan van afgeweken worden.

Worden aan de vergoeding uit art.3.?5 Woninghuurwet de kosten (van het immobi?nkantoor) voor het terug verhuren van het goed toegevoegd dan is die vergoeding NIET GELIJK aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur.Die toevoeging is dus nietig.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”