opname caloriemeters

katana
Topic Starter

opname caloriemeters

#1 , 23 mar 2011 21:13

wij hebben een contract 3-6-9
wij betalen maandelijks 450euro huur
en 50euro lasten en provisies
25euro gemeenschappelijke lasten
wij wonen in het appartement met twee personen
wij vermoeden dat er fouten zijn gebeurd met de opname van de caloriemeters
er zijn voor de opname van de verbruikskosten vorig jaar geen nieuwe meters geplaatst
en wij vermoeden dat er geen verrekening is gebeurd met de vorige stand en met de laatste opname,
er was een caloriemeter zogezegd niet bereikbaar,wij waren zelf niet aanwezig maar hadden sleutel aan buurvrouw gegeven,hoe wordt deze meter berekent ,wordt hier de volle pot voor aangerekent?
wij wonen in een appartementsblok met 5appartementen met een gezamelijke mazoutketel,
er zou in totaal voor een jaar iets meer dan 6000euro geleverd zijn,is dit wel een normaal bedrag voor een jaar ?vraag mij dat gewoon af,wij zouden volgens de berekeningen voor iets meer dan 1700euro verbruikt hebben,voor de mazout,wat wij al heel straf vinden
hoe kunnen wij dit best oplossen?moeten wij zelf terug best een afspraak maken bij ista voor een heropname en correcte berekening?
of is het de syndicus die de berekening met vorige meterstand moet doen?
vorig jaar hadden wij een afrekening van 224euro ,nu een afrekening van 1495euro
plus de 900euro die wij al betaald hadden maandelijks ,maakt dat wij dus een totale kost van ongeveer 2300euro,wij hebben waarschijnlijk meer verbruikt ,maar toch geen driedubbel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 24 mar 2011 00:21

Normaal, en dit is bij opname van de standen van de caloriemeters door Caloribel toch het geval, word de stand van de huidige individuele meters naast die van de stand van de vorige gezet (wel of niet de vorige huurder - speelt geen rol). Hier hebt u reeds een eerste controle, want die documenten met de meterstanden worden ter plaatse opgetekend en u krijgt er een copij van van de persoon die de meterstand heeft gecontroleerd. U moet het document aftekenen. Bij afwezigheid als de persoon die de controle doet u niet kan laten aftekenen laat hij het document met de meterstanden achter. Hebt u dat niet gezien dat die cijfers merkelijk hoger waren ?

U zegt dat u € 900 reeds betaald hebt aan voorschotten ? Bij € 50 per maand is dat toch slechts € 600 ? Ik raad u aan om een kopij aan te vragen (voorzover u dit niet heeft) van de meteropname door de technieker, de individuele afrekening van het verbruik voor uw appartement, een kopij al de individuele fakturen van onderhoud en kosten van de mazoutbevoorradinng. U hebt daar recht op.

BW Art.1728ter §1 Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt

Ik raad u sterk aan om ondertussen totaal niets meer te betalen, en de eigenaar uw bezwaren per AS te kennen te geven. Dat er hier fouten zijn gebeurd is duidelijk. Een belangrijk element is het document van de meteropname dr. de technieker waar de huidige en de vorige meterstanden op genoteerd staan. Ook een pluspunt is dat u misschien geen enkel document afgetekend hebt zodat er een zekere bewijslast van de eigenaar/verhuurder moet uitgaan. U kan ook misschien rechtstreeks eens contact opnemen met Ista en hun een kopij vragen van die meteropnames.

Er is ook nog zoiets dat de hoogte van een provisie of voorschot dient bepaald te worden aan de hand van een normaal verbruik. Dit is in het voordeel van de verhuurder trouwens en hij is min of meer verplicht dat voorschot aldus te bepalen. Het gaat niet op dat bvb een verhuurder een maandelijkse provisie van bvb €50 zou vragen aan de huurders en dat er normaal gesproken bij een doorsnee verbruik (gemiddelde over alle app'ten bvb) een provisie van zo'n € 150 nodig is om de kosten te dekken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2011 12:08

er zijn voor de opname van de verbruikskosten vorig jaar geen nieuwe meters geplaatst
Indien het digitale metertjes zijn, worden deze gewoon afgelezen. Bij vloeistofmetertjes wordt alleen de vloeistof bijgevuld. De meter zelf wordt niet vervangen. Het ene jaar is dit een blauwe vloeistof, het volgende jaar een rode, zodat je steeds kan zien of de vloeistof wel werd vervangen en de meter afgelezen.
Hoe komt het dat één metertje onbereikbaar was? Blijkbaar werd het de voorgaande jaren wel afgelezen.
Heb je enige verbouwingen gedaan in het appartement (bvb een radiatorkast laten plaatsen)?

Reclame

JohnD

#4 , 24 mar 2011 12:48

Bij vloeistofmetertjes wordt alleen de vloeistof bijgevuld. De meter zelf wordt niet vervangen. Het ene jaar is dit een blauwe vloeistof, het volgende jaar een rode, zodat je steeds kan zien of de vloeistof wel werd vervangen en de meter afgelezen.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het volledige buisje waarin de vloeistof zit vervangen word door een nieuw met een andere kleur van vloeistof in. Bijvullen zie ik nog zo niet gebeuren.
Hoe komt het dat één metertje onbereikbaar was? Blijkbaar werd het de voorgaande jaren wel afgelezen.
Heb je enige verbouwingen gedaan in het appartement (bvb een radiatorkast laten plaatsen)?
Ik denk dat de poster bedoelt dat alle metertjes onbereikbaar waren (dus het volledig app't). Ze had toch blijkbaar de sleutel afgegeven ? Ik begrijp het ook niet hoe nu een metertje niet bereikbaar kan geweest zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105

#5 , 24 mar 2011 15:09

Ik denk dat de poster bedoelt dat alle metertjes onbereikbaar waren (dus het volledig app't). .
Poster schrijft wel : een metertje was onbereikbaar Dat is toch enkelvoud? :?

mava105

#6 , 24 mar 2011 15:11

Bijvullen zie ik nog zo niet gebeuren.
10 à 15 jaar geleden werden ze in ieder geval nog bijgevuld. Deze buisjes zijn bovenaan open.

katana
Topic Starter

#7 , 24 mar 2011 18:35

wij krijgen elk jaar gewoon een totale afrekening van alle kosten
daarvan wordt 900euro afgetrokken die wij maandelijks betaald hadden
met 75euro lasten en kosten,elektriciteit is apart staat in het contract,
met de opname 2009werd er niets bijgevuld en ook geen andere meters
met nu de laatste opname januari 2011,verbruik 2010 werd er ook niets bijgevuld,
op de documenten stond ook geen vorige stand,
heb naar ista een aangetekende brief gestuurd voor een correcte opname en correcte verrekening,
maar ik heb maar schrik dat ze het echt ni correct doen,
echt waar ,een meter ontoegankelijk,er stond verdorie maar een bloempot naast zeg,
onze bovenburen juist hetzelfde ,die dochter was thuis maar in een andere kamer,en die zag dat niet,maar ze hebben er daar ook een ontoegankelijk verklaard,omdat er een stoel voorstond,zonder gevraagd voor dit weg te zetten,
als ista die meters niet correct ga verrekenen zitten wij nog altijd met dezelfde probleem,maar ik ben wel geleerd en vertrouw niet meer op goeder trouw op mijn buren voor onze sleutel te geven,
mijn vriend heeft de facturen gezien en die kloppen blijkbaar,die van ista heeft hij nog niet gezien,
onze afrekening van elektriciteit is meer dan driehonderd euro,en er zijn drie spaarlampen,maar facturen kloppen ,hoe kan dit?er wordt nog elektriciteit aangerekend van de ketel of zoiets ,begrijp er niets van ,in ieder geval als dit niet correct berekend word kunnen wij 1400euro betalen ,daar gaan mijn spaarcentjes als sneeuw voor de zon,ook stonden er op het document van ista twee cijfers onder ,blijkbaar hebben ze ons dan ook twee onzichtbare meters bijgegeven ,of wat betekent dat?

mava105

#8 , 24 mar 2011 20:02

Die afrekeningen zijn soms voor een leek wel wat onoverzichtelijk. Meestal moet men 2 of zelfs meer maals kijken om het te snappen. Maar de firma's die deze afrekeningen maken (ista, Caloribel, enz...) zijn vergunningsplichtig, en hebben zich aan bepaalde regels, door de overheid opgelegd, te houden.
Ik denk dus niet dat die firma's er met hun klak naar smijten.
En ja, de opnemers hoeven, mogen zelfs niet, iets te verplaatsen in de woonst. De bewoners moeten er zelf voor zorgen dat alle metertjes bereikbaar zijn.

JohnD

#9 , 25 mar 2011 06:08

Uw rekening van electriciteit s afzonderlijk zoals u zelf zegt, dat regelt u met uw ebergieleverancier. Het electriciteitsverbruik van de algemene delen (gang, parlofoon enz..) daar is normaal ook de brander op inbegrepen of vice-versa (dezelfde meter dus). U mag geen afzonderlijk verbruik aangerekend krijgen (te verwaarlozen trouwens) voor electriciteit gang of zo (tenzij er een afzonderlike meter voor is) dat verbruik is inbegrepen in dat van de brander en word dus normaal aangerekend via uw 50euro lasten en provisies + 25euro gemeenschappelijke lasten. Ik begrijp hier trouwens niet wat het verschil tussen die 2 is.

Terug naar “Huren”