opzeg tijdens verlengd huurcontract korte duur (3 + 3)

marvin
Topic Starter

opzeg tijdens verlengd huurcontract korte duur (3 + 3)

#1 , 22 feb 2011 06:54

ik huur een woning sinds 1 sept 2006. Het eerste contract was een huurcontract van 3 jaar (1 sept 2006 tot 1 sept 2009).
vervolgens kreeg ik een verlenging van het bestaande huurcontract voor 3 jaar, van 1 sept 2009 tot 1 sept 2012.

We hebben een huis gekocht en wensen nu ons huurcontract op te zeggen.

- gelden dezelfde regels bij een verlenging van een contract van korte duur?
- is een verlenging van 3 jaar eigenlijk volgens de wetgeving wel mogelijk?
- kan de eigenaar schadevergoeding vragen - geldt in deze verlenging dus ook de 3, 2 ,1 regel vergoeding opzeg tijdens 1ste, 2de of 3de jaar. (in principe is dit het 5de jaar dat we huren).
- de opzegtermijn is 3 maand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marvin
Topic Starter

#2 , 28 feb 2011 15:43

no one ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2011 15:47

Een kontrakt van 3 jaar kan niet worden vermenld met nog eens 3 jaar. Je zit nu met een huurovereenkomst van 9 jaar, met aanvangsdatum 1 sept 2006.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 feb 2011 15:51

Zoals Mava zegt, u zit in een 9jarig huurcontract ingezet op 01/09/2006. U kan dit contract zonder verbrekingsvergoeding met drie maanden opzeg verlaten. (aangetekende opzeg aub)

Het loont in een dergelijk geval altijd de moeite om eens te verifiëren bij het lokale registratiekantoor of het contract werd geregistreerd. Bij niet registratie kan u immers opzeggen zonder opzeggingstermijn. (zolang de eigenaar niet registreert voor u opzegt; enige discretie is dan ook wensbaar...)

marvin
Topic Starter

#5 , 22 mar 2011 20:02

INtussen:

- het contract is niet geregistreerd. in principe moest ik dit zelf doen (contract van 2006) - heb ik dus niet gedaan.
- opzeg gegeven van 3 maand (aangetekend)

we kunnen in principe eind mei verhuizen maar de huisbaas eist ook de maand huur voor juni.

Als ik eind mei 'zomaar' het huis verlaat, dan tekent hij zeker niet voor vrijgave waarborg, en andere formaliteiten.... ik kan in principe niet anders dan juni bijbetalen (en instaan voor het onderhoud van de tuin,...)

Vandebos

#6 , 22 mar 2011 21:13

De huurbaas was in feite verplicht door de wetswijziging van 01/2007 zelf na te kijken of al zijn contracten geregistreerd waren en deze indien nodig zelf registreren.

Wanneer hebt u de opzeg van drie maand verzonden?

marvin
Topic Starter

#7 , 23 mar 2011 07:41

We hebben de opzeg vorige week aangetekend verstuurd. In de brief geven we een opzeg van 3 maand, ingaand vanaf 1 april...

Lightning

#8 , 23 mar 2011 07:58

Aangezien het contract niet geregistreerd was, kon u opgezegd hebben zonder opzegtermijn (of een kortere periode dan 3 maanden). Als u ondanks dat toch uw opzeg betekent met een termijn van 3 maanden, dient u dat uiteraard nadien wel te respecteren. De verhuurder heeft dus gelijk dat hij ook de 3de maand huur vraagt.

Terug naar “Huren”