reigistratie huurcontract en plaatsbeschrijving

VivianeNuyts
Topic Starter

reigistratie huurcontract en plaatsbeschrijving

#1 , 13 mar 2011 10:23

Beste,

Ik heb een 3/6/9 contract. Ik huur nu 7 jaar.
In het contract staat dat de huurder het contract moet laten registreren. Ik heb dat echter nooit gedaan, ik meende dat het niet verplicht was.

Ik ga nu morgen naar het registratiekantoor om te kijken of de verhuurder dit contract zelf heeft laten registreren.
Zoniet, kan ik gestraft worden voor niet-registratie?

Ik heb ondertussen een nieuwe woning gehuurd, daar mijn huidige woning verschillende gebreken is beginnen te vertonen die te wijten zijn aan het feit dat het een historisch pand betreft dat gerenoveerd werd en een gezonde bewoning voor mijn gezin onmogelijk maakt.
Hiervoor werden duidelijk niet de beste materialen gebruikt, maar dat heb ik natuurlijk niet geweten toen ik het contract tekende.

Ik doe nu mijn opzeg: AS versturen op 14/3, opzeg met ingang van 15/3.
Mijn nieuwe woning huur ik vanaf 1/4.
Ik wil voorstellen deze woning te verlaten tegen 15/4. Dan doe ik eigenlijk slechts 1 maand opzeg.
Ik begrijp wel dat als het huurcontract toch werd geregistreerd ik in totaal 3 maanden opzeg zal moeten betalen.
Ik lees ergens op deze site dat als er geen geregistreerd huurcontract is, ik dan geen opzeg moet betalen.
Is dit correct?

Er werd een PB opgemaakt die ik ondertekend heb. Ik heb evenwel geen kopie.
Moet een PB ook geregistreerd worden?
Als dat niet het geval is, is de PB dan rechtsgeldig?

Ik ben best bereid om schade door mij veroorzaakt te vergoeden, maar vrees dat de huiseigenaar mij zal laten opdraaien voor een nieuwe renovatie.
Ik ga morgenvroeg ook nog contact opnemen met de Huurdersbond, maar dan moet mijn aangetekende opzegbrief verstuurd worden.
De aanvang van mijn contract was op 15 februari 2004. Ik hoop dat ik voordien nog een antwoord krijg...

Moet ik in mijn opzegbrief eigenlijk een reden opgeven?
Ben ik verplicht mijn nieuwe adres aan de huisbaas mee te delen?

Heel hartelijk dank voor uw advies en nog een prettige zondag!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 14 mar 2011 00:06

Zoniet, kan ik gestraft worden voor niet-registratie?
Weinig kans toe. Sommige registratiekantoren vragen een minieme te verwaarlozen boete voor laattijdige registratie.
Er werd een PB opgemaakt die ik ondertekend heb. Ik heb evenwel geen kopie. Moet een PB ook geregistreerd worden?
Als dat niet het geval is, is de PB dan rechtsgeldig ?
Normaal moet de PB ook geregistreerd worden. Of ze eventueel niet kan gebruikt worden moest ze niet geregistreerd zijn betwijfel ik. U moet geen reden geven voor uw opzeg. Ik zou zeggen wacht eerst eens even af of uw contract al dan niet geregistreerd is. Als dat wel het geval is wil ik u er op wijzen dat uw opzeg begint te lopen vanaf de 1ste van de maand volgend op uw opzeg per AS. Anders niet moest u contract niet geregistreerd zijn. Ik zie verder wel een probleem in het feit dat u geen kopij hebt van de PB. Als de verhuurder of eigenaar dat niet weet zou ik het hem in geen geval zeggen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

FlemishTuner

#3 , 14 mar 2011 03:19

Gelijkaardige situatie als bij mij. Mijn vraag staat ook op dit forum.

Geen plaatsbeschrijving, registratie weet ik niet eigenlijk (kan dat wel zonder PB?)
Zelfs maand betaald zonder dat er huurcontract was. Ex had het verbroken, zonder mijn medeweten. Terwijl het op beide namen stond.

Hopelijk komt het ook voor jou in orde, ik ga het pas weten volgende week, aangezien dan "de zaak" voor komt bij de vrederechter.

Reclame

VivianeNuyts
Topic Starter

#4 , 15 mar 2011 07:50

Bedankt JohnD en Flemish Tuner,
Het huurcontract is geregistreerd. Mijn AS is gisteren vertrokken met aanvang opzeg 15 maart.
Ik heb gezegd dat ik de woning op 14 april verlaat en de sleutels dan wil afgeven.
Ik ga nu even wachten op de reactie van de huisbaas.
Indien nodig neem ik contact op met de Huurdersbond.
In ieder geval hartelijk dank voor de info.
Flemish tuner, ik hoop van jou te vernemen hoe het is afgelopen bij de vrederechter.
Nog een leuke dag!

Terug naar “Huren”