Net met de eigenaar gebeld en mijn ongenoegen geuit over het feit dat we eerst 250 eur moeten betalen alvorens we een contract bezorgd kregen per email dat we konden doornemen. Dus alsnog een mail gehad van de immo met het contract!
De verhuurder heeft meerdere huizen en de waarborgen zitten blijkbaar allemaal bij korfina. Als ik de korfina clausule lees:
Artikel 5 : WAARBORG :
Voor de goede en volledige uitvoering van zijn verplichtingen, zal de huurder een waarborg stellen die overeenstemt met twee maanden huur bij KORFINA ten gunste van de verhuurder. Dit bedrag zal hem terugbetaald worden onder aftrek van eventueel nog verschuldigde bedragen aan de verhuurder en Immo X, na verloop van de laatste termijn van onderhavige huurovereenkomst, en nadat de goede en volledige uitvoering van al de verplichtingen van de huurder zal zijn vastgesteld door de verhuurder.
In geen geval mag de huurwaarborg door de huurder aangewend worden tot betaling van de huurprijs of welkdanige lasten. De huurder is dus verplicht deze op de bepaalde vervaldagen te betalen tot aan het einde van de huurovereenkomst. Bij het einde van elke tussenperiode van de huurovereenkomst zal de waarborg derwijze aangepast worden dat hij gelijk is aan twee maanden huur.
De waarborgsom wordt geplaatst bij KORFINA, op naam van de huurder. De huurder verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden van het verzekeringsvoorstel.
dan lees ik het volgende:
- de immo mag (verborgen) kosten afhouden bvb bij geschillen
- geschillen waarvoor wij al de rechtsbijstand betalen (via korfina)
- deze kosten gaan dan automatisch van de waarborg bij korfina
- het kapitaal bij korfina levert minder op dan de inflatie (1%/jaar) en dient na drie jaar weer aangevuld te worden bij korfina
Wij moeten dus geld toesteken aan onze huurwaarborg omdat korfina de huurders bedriegt door een rente te bieden die lager is dan de inflatie, maar korfina wel verwacht dat het bedrag op hun verzekeringsbon aangevuld wordt met de reële waarde van 2 maand huur na inflatie.
Dit is onaanvaardbaar. Nu komt de vuile was van Korfina dus naar boven.
Wij betalen dus ook voor rechtsbijstand ten gunste van de verhuurder: rechtsbijstand op geschillen van de verhuurder naar de huurder worden dus door ons gesponsord, en dit ten koste van onze rente zoals bij een normale bank (bvb argenta = 1.75% rente op huurwaarborg, en geen driejaalijkse aanvulling van het deficit door rente lager dan inflatie).
Verder biedt korfina de huurder geen enkele rechtsbijstand als de verhuurder zijn plichten niet nakomt. Dit is dus voornamelijk in het voordeel van de verhuurder en immo en erg nadeling voor de huurder.
Mijn goesting om zulke contracten te tekenen is bijna over, er staan nog tal van andere addertjes in het contract.