Handelspand huren, verplichtingen van verhuurder

Aquatalie
Topic Starter

Handelspand huren, verplichtingen van verhuurder

#1 , 01 mar 2011 10:21

Hallo,
'k heb bijna heel het forum afgezocht, en internet (hoewel dat bijna onmogelijk is, "heel het internet afzoeken"), maar toch geen antwoorden gevonden op enkele rvagen die ik heb. Dus stel ik ze zo.
Ik wil een handelspand gaan huren om een winkel in te beginnen. Nu heb ik er 1 op het oog, maar ik heb nog mijn twijfels. Er zijn enkele dingen die er niet zo goed uit zien.

1. Er is geen werkende wc. Ik vind nergens terug of dit verplicht is in een handelspand? Maar ik zou toch denken dat het toch zou moeten he.. Het pand is jaaaaren geleden een cafe geweest, en er is wel een klein koertje met 2 wc's, maar die werken niet en zitten onder't stof en spinnewebben...

2. Er is geen warm water. Hier ook weer weet ik niet of dit iets is dat verplicht is in een handelspand.. "Ha" zei die mens toen ik het pand bezocht "je kan hier wel een boilerke of zo aansluiten". Ik heb geen warm wate rnodig, maar alqs het verplicht is wil ik dat wel weten.

3. Er hangt een airco, de mogelijk wel als verwarming kan gebruikt worden, maar dat wist hij niet te zeggen.. Er hangen ook wel radiatoren, maar er is geen ketel. Hij zei dan dan we zelf maar voor een ketel moesten zorgen. Dit lijkt me niet juist te zijn, volgens mij zijn zij het dan die er voor moeten zorgen? Verwarming is wel een verplichting, niet?

4. De bovenverdieping, die toegangkelijk is via een zeer steile trap, is een rommeltje. Niet zozeer in de zin van dat er veel rommel ligt, maar wel in de zin dat de muren er niet uitzien. Schimmel en loshangend behangpapier en zo..Hij zei wel dat de vochtproblemen opgelost zijn, maar hoe kan ik daar zeker van zijn? Zijn zij verplicht om die schimmel te verwijderen of de muren weer proper te maken? Bovenverdieping zal niet gebrruikt worden als winkelonderdeel, maar vooral als opslagplaats denk ik.. Maar ik wil natuurlijk niet dat mijn artikels onder de schimmel komen..

Als er iemand, of meerderen, een (duidelijk) antwoord kan geven op die vragen, dan ben ik al een heel stuk wijzer.. Ik zie het pand verder echt wel zitten, goede ligging, niet te groot, en net niet te klein, en de schappen laten ze staan, wat ook al wat scheelt in opstartkosten. De huurprijs mag misschien ook wel wat lager, maar met die gebreken kan ik misschien een lagere huurprijs afdwingen..?

Alvast bedankt,

Nathalie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2011 11:31

Je huurt een pand, en dan zeker een handelspand, in de staat dat het er uitziet op het moment van de inhuurname.
Gewoonlijk is de inrichting van een handelspand een last voor de huurder, die het alzo kan inrichten naar gelang zijn handel het vereist.
Indien je hier niet akkoord mee bent, huur het dan niet.

Franciscus

#3 , 03 mar 2011 20:12

laat de verhuurder wel tekenen voor alle wijzigingen die je gaat doen.
Vb verander je het geheel casco afgebroken en bouw je het volledig op met plannen wel laat de verhuurder de plannen en de offerte tekenen voor kennisname.
Anders kan men u verplichten alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen en nu kan je bij einde huur de restwaarde terugvorderen
( dit zijn de grote lijnen en niet 100% juridisch)
zoek met zoekmachine een op handelshuur...

Reclame

mava105

#4 , 03 mar 2011 20:34

Anders kan men u verplichten alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen en nu kan je bij einde huur de restwaarde terugvorderen
...
Klopt niet. Gewoonlijk staat in handelshuren dat de huurder verbouwingen mag doen (plannen voor te leggen voor goedkeuringen aan de verhuurder), maar dat deze verbouwingen op het einde van de huur , dus na 27 jaar, kostenloos eigendom worden van de verhuurder. Waarom zou een verhuurder op het einde van de huur een restwaarde van bvb een kapperszaak moeten betalen, als de volgende huurder er een beenhouwerij van wil maken, of een frituur, of een...........
Gewoonlijk zijn die zaken toch al afgeschreven en zeer zeker versleten.

Terug naar “Huren”