Verbreking huurcontract door verkoop

Sofie89
Topic Starter

Verbreking huurcontract door verkoop

#1 , 02 mar 2011 18:19

Hoi, ik huur momenteel zo'n 4 à 5 maanden een appartement met een duur van 3 jaar. Nu gaat mijn huisbaas het pand verkopen en ik heb ondertussen al wat bezichtigingen achter de rug. Ik heb ook al wat informatie opgezocht over mijn rechten, maar geraak er niet zo wijs uit. Mijn eerste vraag is: Als ik toch het appartement moet verlaten, heb ik dan recht op een schadevergoeding van 9 maanden huur of 18 maanden huur? Want één persoon van het makelaarskantoor beweert dat de nieuwe eigenaar mij er niet kan uitschoppen, dat ie geen poot heeft voor op te staan (aangezien we een contract hebben van beperkte duur, namelijk 3 jaar). Een ander persoon van het makelaarskantoor beweert dan weer dat dit wel mogelijk is, mits een opzegtermijn van 6 maanden en een schadevergoeding van 18 maanden. Ik heb ook mijn huurcontract bekeken en daarin staat dat het mogelijk is mij eruit te schoppen, mits een opzegtermijn van 3 maanden en een schadevergoeding van 9 maanden huur. Dus is het nogal normaal dat ik nu niet precies weet wat klopt en wat niet?
Mijn tweede vraag is: Men zegt dat je meer voordelen hebt als je huurcontract is geregistreerd. Maar hoe weet je nu precies of dit is gebeurd? Zowel mijn huisbaas, het makelaarskantoor en ik hebben een contract en er is een plaatsbeschrijving gebeurd. Wil dit nu zeggen dat mijn huurcontract is geregistreerd?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2011 19:24

lees deze link al eens
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sofie89
Topic Starter

#3 , 02 mar 2011 19:52

Hierin lees ik dus wel indien de eigenaar het pand zelf wilt bewonen, een schadevergoeding moet betalen, maar er staat niet precies in hoeveel. En er staat ook dat wanneer de eigenaar zonder enig motief de huurder er wil uitzetten, 9 maanden vergoeding moet betalen "op het einde van een periode van 3 jaar" en 6 maanden op het einde van een periode van 6 jaar". Maar ik huur het nog maar 4 à 5 maanden, dus zit niet in het einde van een periode van 3 jaar?

Reclame

Turaki

#4 , 02 mar 2011 20:45

Contract van bepaalde duur (3 jaar of minder) kan enkel verbroken worden indien er een clausule over opgenomen staat. Heeft u een standaard contract, dan zit die er niet in.
U kan natuurlijk wel onderling in overeenstemming het contract verbreken, het is aan verhuurder en huurder dan om samen over de voorwaarden te overleggen.
Wil u er echter niet uit, dan kan men u niet doen vertrekken.

Vandebos

#5 , 02 mar 2011 23:18

Het enige wat u momenteel hoeft te doen is:

- bij het lokale registratiekantoor informeren of uw contract werd geregistreerd. Indien dit niet het geval is onmiddellijk zelf registreren (kost u misschien €25) Op die wijze is het contract tegenstelbaar aan derden, dus ook de nieuwe eigenaars en MOETEN zij het respecteren. Indien u het lokale registratiekantoor in uw buurt niet kent mag u me via pb steeds uw adres zenden dan zoek ik het even op.

- Het contract zeer zorgvuldig nalezen op opzegclausules die expliciet slaan op een contract van bepaalde duur. Bij twijfel mag steeds hier posten of via pb doorzenden. (wat u het beste vindt)

Sofie89
Topic Starter

#6 , 03 mar 2011 00:04

Heb het nummer van het registratiekantoor gevonden, dan ga ik morgen daarheen al even bellen. Nuja op mijn huurcontract staat dus wel dat de eigenaar er mij kan uitzetten, mits een opzegtermijn van 3 maanden en 9 maanden huur als vergoeding. Maar nu weet ik gewoon niet zeker of dat bij mij van toepassing is, aangezien het misschien een andere situatie is. Ik lees en hoor vanalles, dus ik denk dat beter contact kan opnemen met het huurderssyndicaat.

j.demoor

#7 , 04 mar 2011 10:54

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening(=geregistreerd is) voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.”(Woninghuurwet 20 februari 1991)

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘ik huur momenteel zo'n 4 à 5 maanden een appartement met een duur van 3 jaar.’
Dit houdt in dat uw huur die korter is dan of gelijk aan drie jaar niet opzegbaar is om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4,overschillig of zij al dan niet geregistreerd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”