Hoi, ik huur momenteel zo'n 4 à 5 maanden een appartement met een duur van 3 jaar. Nu gaat mijn huisbaas het pand verkopen en ik heb ondertussen al wat bezichtigingen achter de rug. Ik heb ook al wat informatie opgezocht over mijn rechten, maar geraak er niet zo wijs uit. Mijn eerste vraag is: Als ik toch het appartement moet verlaten, heb ik dan recht op een schadevergoeding van 9 maanden huur of 18 maanden huur? Want één persoon van het makelaarskantoor beweert dat de nieuwe eigenaar mij er niet kan uitschoppen, dat ie geen poot heeft voor op te staan (aangezien we een contract hebben van beperkte duur, namelijk 3 jaar). Een ander persoon van het makelaarskantoor beweert dan weer dat dit wel mogelijk is, mits een opzegtermijn van 6 maanden en een schadevergoeding van 18 maanden. Ik heb ook mijn huurcontract bekeken en daarin staat dat het mogelijk is mij eruit te schoppen, mits een opzegtermijn van 3 maanden en een schadevergoeding van 9 maanden huur. Dus is het nogal normaal dat ik nu niet precies weet wat klopt en wat niet?
Mijn tweede vraag is: Men zegt dat je meer voordelen hebt als je huurcontract is geregistreerd. Maar hoe weet je nu precies of dit is gebeurd? Zowel mijn huisbaas, het makelaarskantoor en ik hebben een contract en er is een plaatsbeschrijving gebeurd. Wil dit nu zeggen dat mijn huurcontract is geregistreerd?
Alvast bedankt!