Huur garage: nieuwe eigenaar en verhoging huur

ellenv
Topic Starter

Huur garage: nieuwe eigenaar en verhoging huur

#1 , 21 feb 2011 19:47

Dag iedereen,

Ik huur een garage. Vandaag krijg ik een briefje in de bus dat de eigendom van eigenaar veranderd is. De nieuwe eigenaar wil een nieuw contract aangaan en "tot zijn grote spijt" is hij verplicht de huur op te slaan (10€, maar liefst 20%!).

Ik heb een lopend contract voor een duur van 1 jaar, dat telkens stilzwijgend wordt verlengd voor een periode van 1 jaar. Ik zit nu in het tweede jaar. De overeenkomst is opzegbaar door beide partijen mits een vooropzeg van 3 maanden per aangetekend schrijven. Niemand heeft echter het contract opgezegd.

Kan dit zomaar dat de huur ineens 10€ hoger wordt? Is er enige wetgeving rond het huren van een garage?

mvg,
Ellen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 feb 2011 20:41

Huur garage valt onder gemeen huurrecht. Door de overname van de eigendom neemt de eigenaar eveneens de contracten over zoals ze zijn.

U kan deze verhoging betwisten, maar weet u snel een andere garage in de buurt die u kan huren?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 feb 2011 20:42

De eigenaar zal u eerst moeten opzeggen volgens de regels van het kontrakt. Hij kan dan tegelijk u de garage opnieuw te huur aanbieden voor een hogere prijs...komt er dus impliciet op neer dat hij de huur na drie maanden kan verhogen...
Maar u bent niet verplicht opnieuw te huren.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ellenv
Topic Starter

#4 , 27 feb 2011 12:23

Bedankt voor de snelle reacties. Nieuw probleem is dat ik hem nooit, maar dan ook nooit kan bereiken op zijn gsm nummer, de telefoon rinkelt zelfs niet eens. Ik zal hem dan maar eens een brief sturen...

Terug naar “Huren”