Mag verhuurder borg zelf in bewaring houden ipv op rekening?

Pixiehollow
Topic Starter
Berichten: 3

Mag verhuurder borg zelf in bewaring houden ipv op rekening?

#1 , 12 jan 2011 14:53

Op 1 november zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan en ik heb toen ook de huurwoning verlaten.
Dit heb ik dadelijk via aangetekend schrijven laten weten aan de huisbaas. Sindsdien is er al
heel wat schriftelijk contact heen en weer gegaan, hij vind dat ik hem een schadevergoeding moet geven.

Ik ben hiervoor bij een juriste geweest en zij had ontdekt dat hij het huurcontract niet geregistreert had en ik dusdanig
het recht had om zo het huis te verlaten, zonder schadevergoeding. Mijn ex woont daar ook nog, dus hij heeft geen verlies van huur.

De juriste heeft hem zelf ook al aangeschreven dat er in dit geval niets te regelen valt, maar hij blijft moeilijk doen.

Zelf heeft hij de borg NIET op een geblokkeerde rekening gezet en die gewoon thuis aangenomen en in zijn zak gestoken!
We zouden die zeker wel terug krijgen. Ik vond het al een vervelende zaak, maar we hadden zo vlug mogelijk een
woonst nodig.

Nu is mijn vraag of dit zomaar mag en of hij hiervoor een boete ofzo hoort te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart D
Berichten: 15

#2 , 12 jan 2011 14:57

Mijn makelaar heeft dat ook geprobeerd, is teruggefloten geweest door zijn boekhouder. Is er wel nog altijd in kunnen slagen meer dan 2 maanden waarborg te laten blokkeren door dit niet aan de bank te vertellen over hoeveel maanden de som ging. Maar wettelijk is het allemaal niet, neen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 12 jan 2011 15:02

Hij mag dit, maar de verhuurder is dan wel verplicht om vanaf het begin van de huur de gemiddelde rentevoet cumulatief op jaarbasis toe te passen. Vanaf het ogenblik dat één van de huurders aangetekend eist dat de waarborg op een geblokkeerde rekening wordt geplaatst en de verhuurder doet dit niet zal de verhuurder de wettelijke intrest aangerekend worden.

Art 10 huurwetgeving van dwingend recht
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.

Reclame

Pixiehollow
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 12 jan 2011 15:08

Maar kan ik hier alsnog iets aan doen? Ik woon daar niet meer en dan zou mijn ex eigenlijk recht hebben op de borg
als hij ooit zou verhuizen. Of hoe zit dat? Ik wil eigenlijk gewoon wat achter de hand hebben omdat die huisbaas zo moeilijk blijft doen.

YoeriS
Berichten: 271

#5 , 12 jan 2011 15:25

Vraag aan de verhuurder (aangetekend) om u te laten schrappen uit het huurcontract, anders blijven jullie ondeelbaar en solidair gehouden tot de huurverplichtingen.

Wat de waarborg betreft, ik vrees dat je dit rechtstreeks met uw ex dient te regelen, moest deze geblokkeerd staan dan kon je hier nu ook niet aan.

Pixiehollow
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 12 jan 2011 15:46

Ik heb al aangetekend geschreven om mij te laten schrappen. In de eerste brief die hij stuurde verwees hij naar de hoofdelijke en solidaire verbondenheid maar die is niet
opgenomen in het contract. Op het vlak van die schadevergoeding eisen weet ik dat hij niets kan doen, dat is al uitgezocht door de juriste. Blijkbaar begrijpt hij
het niet goed, want hij blijft moeilijk doen.

Vandaar dat ik even wilde nagaan of ik hem hiermee ook iets ten laste kon leggen, dat ik geld zou zien verwacht ik niet en dat hoeft voor mij ook niet. Ik wil alleen dat
die man mij met rust laat.

Terug naar “Huren”