Geluidsoverlast buren (dier) bij nieuwe woninghuur

YoeriS
Berichten: 271

Re: Geluidsoverlast buren (dier) bij nieuwe woninghuur

#16 , 12 jan 2011 14:21

Ik sta volledig achter u en uw gemoedsrust uiteraard, ik stel me enkel maar vragen bij de juridische mogelijkheden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#17 , 12 jan 2011 14:27

Overlast is overlast, nietwaar? Of dat nu in de grootstad wordt verkregen door een bakker onder je flat die begint om 3u met luide machines of op een landelijk gebied dit probleem.

Het is ook niet dat het onoverkomelijk is, het dier moet geen muilkorf, blafband, of afgemaakt, een goede opleiding volstaat. Voor zover ik heb kunnen zien is bij een beetje aandacht het ook al direct stil. Dus enkel gewone affectie zou voldoende zijn. Het is een 'huis'dier voor iets, honden dienen niet op hun eigen om 24u in een kleine ren gelaten te worden zonder enig vertier.

YoeriS
Berichten: 271

#18 , 12 jan 2011 14:46

Overlast is niet per definitie overlast, zoals het spreekwoord zegt "beauty is in the eye of the beholder" is ook overlast voor iedereen anders.
Er kan geoordeeld worden dat een waakhond (want het kan als dusdanig opgemerkt worden) perfect thuishoort in een landelijke verlaten omgeving. Om dit te gaan klasseren als paniek of verwaarlozing (hoewel het zo kan zijn).

Maar goed, ik wens u veel succes.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#19 , 12 jan 2011 14:47

Moeten mensen in een landelijke gemeente aan alle lawaai leren wennen ?
De perceptie van welk geluid, het soort geluid, het ogenblik waarop dit geluid geproduceerd word verschilt inderdaad. Persoonlijk zou ik het geluid van een huilende baby of een hond ook storend vinden. Ik heb bvb pas ontdekt hoe storend het geluid van rondhuppelende kinderen kan zijn, het zijn dan nog enkel kinderen van een app't naast mij. Moest dit in een app't boven mij zijn zou ik daar bvb. veel last van hebben. Ik zou dit echter niet kunnen verbieden, maar hetzelfde aantal dB van muziek daar mag je dan wel over gaan klagen bij de politie.
En, vreemd om te zeggen, maar alle geluid van de grootstad die weg is is al even moeilijk om te wennen, hoor (auto's vooral).
Je kan dat missen maar dan eerder dat je je afvraagt, hoe heb ik ooit zo kunne leven ?

Je gebuur is in elk geval een marginaal die hard moet aangepakt worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#20 , 17 jan 2011 07:58

Vandaag opgestaan 6u, geen regen, fiets genomen uit fietsenstalling, dier begonnen met doorflippen, huilen, rondblaffen en springen op de metalen wanden. Mijn vriendin begint vanaf vandaag aan stage en vertrekt maar om 07u45. Niet echt houdbaar elke dag.

Wijkagent gebeld: 'Tsja kijk, als u die problemen niet zelf kan oplossen met uw buur, u bent de enige die klaagt, als de politie voor zoiets moet komen zijn alle hekken van de dam, zeker voor iemand nieuw als u, beetje sterk hoor mijnheer'.

Nieuwe inwoners van een gemeente mogen beduidelijk minder klacht neerleggen.

Ik zit er serieus over aan het twijfelen om 1 van de befaamde 'stop dog barking' machine te kopen die je ophangt in een boom e.d. naast het dier. Sommige daarvan hebben een 'only high pitched toned' functie die enkel de hond zogezegd kan horen, maar ook een hoorbare functie....aan 130db, tot 400 meter. Benieuwd hoe snel er dan actie wordt ondernomen.

Franciscus
Berichten: 38770

#21 , 17 jan 2011 21:53

U gaat naar de politie vraagt naar de teamcommissaris en leg de situatie uit.
Als in die gemeente een GAS reglement bestaat kan dat ook gebruikt worden.
Vraag dat politie regelmatig langskomst en niet alleen ls u belt.
Op die manier kan zelfs vastgesteld worden dat er is structureel mis is.
Is iets wat vb kan worden aangepakt door de wijkcommissaris.
Voor elke tussenkomst dus ook 's nachts MOET de politie een melding maken dat hoeft dus niet altijd een PV zijn ( enkel bij een gerechtelijke vaststellingen)

Indien niet zou werken elke politiezone heeft een dienst intern toezicht werken rechtstreeks onder korpschef.
Indien deze niet werken een brief naar Algemene inspectie en naar comité P

Maar zoals reeds gezegd zoek op overlast en blaffende honden.
links
http://www.comitep.be/Nl/nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aigpol.be/nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”