Geluidsoverlast buren (dier) bij nieuwe woninghuur

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

Geluidsoverlast buren (dier) bij nieuwe woninghuur

#1 , 09 jan 2011 16:11

Beste allen,

Sedert vorige maand ben ik verhuisd van een flat naar een woning, van de stad naar een eerder kleine gemeente.

Bij het bezoeken van de woning geen opmerkingen over de woning zelf ondervonden.

Nu wij hier 3 weken verblijven echter 1 groot probleem ontdekt met geluidsoverlast van de buur.

Het betreft hier een woning in een serie van identiek gebouwde woningen in een woonwijk. De persoon heeft zo te zien de 200m² tuin die elk te gebruiken heeft, omgevormd tot o.a. 2 tuinhuizen en 1 plaats voor de hond, een kruising tussen een labrador en groter, me dunkt.

Het dier wordt volledig niet onderhouden. Tijdens de weken met sneeuw hebben we het zelfs zien bekogeld worden met sneeuwballen. Het dier blaft zich te pletter voor aandacht, of even goed eten en drank.

Ikzelf werk en vertrek rond 06u, als ik probeer met de fiets dit te doen die aan de carport staat, hoort en ziet het dier mij en voorziet het de hele wijk op een serenade. Hierdoor heb ik al lichten zien aanfloepen langs de overkant, dus dat idee laat ik nu maar. Toen ik echter om 21u nu buiten was om de verlichting van de fiets na te kijken, deed het dier hetzelfde maar was de eigenaar ter plekke. Ik hoorde commentaar in de trand van 'ja, op zo een uur moet die maar niet in zijn tuin zitten natuurlijk gaat 'm dan bassen'.

De wijkagent, langsgekomen voor de domiciliëring, heeft er geen interesse in en zegt om het maar uit te praten met de familie, maar met dat type houding lijkt die kans me klein. Overigens zien we daar beide enkel meer problemen van komen. We zijn ook beide dierenvrienden, dus we willen het dier ook geen kwaad, maar wellicht blaft het omdat het gewoon helemaal gebrekkig verzorgd wordt en 24u/24u in weer en wind op een kleine plek zit.

Heeft iemand een idee hoe het juridisch met dit type kwesties zit? Deze morgend toen het amper licht was weer gewekt door het beestje, op zondagmorgend, wellicht door een voor hem onbekend geluid weer te horen, sommigen zeggen 'dat went allemaal wel', maar daar heb ik mijn twijfels over, en ik vind voor de huurprijs dat het ook niet zou moeten. De persoon die bij me dit huurt vind het ook een probleem maar ziet alleen een burenruzie ontstaan als we kwestie verder drijven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38768

#2 , 09 jan 2011 18:14

Om te beginnen zoek hier eens op overlast - hondengeblaf ed.
Maak een afspraak met de baas van de wijkinspecteur zal een hoofdinspecteur of commissaris zijn.
Leg daar het probleem uit.
er zijn enkele aspecten
het blaffen wat overlast is ... ongeacht wat de man zegt.. het is niet de bedoeling dat een hond blaft als er iemand voorbijgaat.
het mogelijk feit van dierenmishandeling
In landelijke gebieden is men soms niet zo openstaand wat klachten betreft ... dat een hond eens bast kan perfect maar mag niet 'zonder' reden zijn.
Wat u om 21 uur doet is uw zaak maar dat mag geen reden zijn dat de hond begint te blaffen.

Waarom heeft de verhuurder niets gezegd als hij het wist?? verborgen gebrek?????

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 09 jan 2011 20:23

het blaffen wat overlast is ... ongeacht wat de man zegt.. het is niet de bedoeling dat een hond blaft als er iemand voorbijgaat.
het mogelijk feit van dierenmishandeling
In landelijke gebieden is men soms niet zo openstaand wat klachten betreft ... dat een hond eens bast kan perfect maar mag niet 'zonder' reden zijn.
Ja, kijk: Om het vrij cru uit te drukken, die mensen zijn gewoon marginaal. Het meeste dat ik al heb zien gebeuren aan het probleem is dat ze heel luid dronken op de hond roepen. Wij werken zelf soms als vrijwilliger in een dierenasiel, dat dier snapt dat niet en dat resulteert in een verbouwereerd beest dat 5 minuten later nog harder begint.

Het probleem is dat het hier zo landelijk is, dat de politie al van een gemeente verder komt. Ik ga er van uit dat de wijkagent dus vast en zeker de mensen kent, dat zei hij ook, 'ik ken hier iedereen'. Zijn teneur was dat wij nieuw zijn en ons moeten maar aanpassen aan het landelijke leven. Hij wou ook niet naar de tuin om het zelf te horen of zo. Let wel, wij zijn huurders, bijna iedereen is hier eigenaar.

Het dier blaft gewoon als hij iemand ziet of hoort. Het hok lijkt in geen jaren uitgekuist dus het kan even goed een kreet om hulp zijn van zo een dier, hij loopt ook de hele tijd cirkels. Als de wind fout staat krijgen we de stank tot hier. We kunnen niet eens zien of hij echt een overdekte kooi heeft. Dus ik neem het het beestje niet kwalijk en ik zou absoluut niet willen dat hij een muilkorf of blafband krijgt. Het is niet zijn fout dat de eigenaars zo zijn.
Waarom heeft de verhuurder niets gezegd als hij het wist?? verborgen gebrek?????
Zo een probleem kan men volgens mij onmogelijk aan de verhuurder aanwrijven. Hij kan immers ook even goed de hond gewoon zijn heel zijn leven. Daarenboven lijken we een vrij goede verstandhouding te hebben met de man (er is nog enkel glas op enkele plaatsen en hij wil dat vervangen enz.), die wil ik niet verzieken. Ik zou ze liever ook niet verzieken van bij het begin met de buur, maar ik denk dat ik bij wat ik al mocht zien van de mensen gaan aanbellen en beginnen over hun dier al zal worden gezien als een oorlogsverklaring.

En ik zou hier voor de rest graag blijven wonen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38768

#4 , 09 jan 2011 20:28

Ik geef maar info en mogelijkheden het is aan u om te handelen.

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 09 jan 2011 20:56

Ik geef maar info en mogelijkheden het is aan u om te handelen.
Ok, maar mogelijk heeft iemand nog andere ideeën. Ik zal uw raad betreffende de politie zeker volgen, maar voor een verborgen gebrek zou ik dat moeten aankaarten naar de eigenaar, en met welk mogelijk eindresultaat? Verwijdering uit de woning want hij kan altijd gewoon zijn domicilie terugplaatsen naar hier en het terugnemen onder mom van eigen intrek.

Het probleem bij de politie in een zone waar de gemeenten zo klein zijn dat 1 commisariaat er 2-3 doet, is dat zowel wijkagent als commissaris wellicht de persoon kent. Want ook op urbanistisch vlak: Er staan 4 verschillende kleine bijgebouwde zaken in die mensen hun tuin, waardoor de aanpalende woning dus volledig zijn zicht verloor, het ziet er ook niet uit, maar zo te zien gebeurt er toch niks aan. Dus ik vrees ten eerste dat het effect zal hebben, en ten tweede indien ze de man effectief kennen is het enige effect mogelijk dat ze langsgaan en gewoon zeggen dat wij als nieuwe mensen moeilijk doen. eindresultaar: geen opvolging, en een serieus kwade buur.

Misschien zijn er andere manieren, bv. brief opgesteld door advocaat? Dierenbescherming?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 09 jan 2011 22:55

Dierenbescherming inschakelen. In de landelijke gemeentes (zoals de mijne) werken deze snel en effectief juist omdat iedereen iedereen kent.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 10 jan 2011 04:51

Ok, maar mogelijk heeft iemand nog andere ideeën.
Als die buur koppig is en niets aan het lawaai wil doen zal er niets anders opzitten dan stelling nemen, desnoods vredegerecht. Zoals ik vermoed is dit het soort buur waar maar een ding tegen helpt en dat is: een uitspraak van het vredegerecht. Niet alles kan opgelost worden zonder oorlogsverklaring, en naar het vredegerecht stappen is in zo'n soort mensen een oorlogsverklaring.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 10 jan 2011 12:12

Bedankt al voor de opinies,
Dierenbescherming inschakelen. In de landelijke gemeentes (zoals de mijne) werken deze snel en effectief juist omdat iedereen iedereen kent.
Ik heb deze gebeld vanmorgen. Ze hebben geen interesse, zoals verwacht. De enige 2 hamvragen voor hen is of het dier niet ondervoed is en of het een ruimte heeft met een hok. Voor de rest mag dat dier blaffen, grommen, bijten naar de buren, daar houden ze hun niet mee bezig, hoe de eigenaar zijn diertje opvoedt. Zolang het goed genoeg verzorgd wordt. Dat was enigzins wat ik nog al had te horen gekregen van de dierenbescherming vrees ik. Ik kon online een formulier invullen maar ze zeiden dat het geen effect zou hebben, dixit: 'Een hond blaft nu eenmaal, u zal daar maar moeten aan wennen'. :(

Daarenboven vragen ze een financiële tussenkomst van ten minste tien euro indien men weigert zich lid te maken om zelfs maar een klacht te bekijken: http://www.blid.be/contact.html" onclick="window.open(this.href);return false; zijn dit courante praktijken?
Als die buur koppig is en niets aan het lawaai wil doen zal er niets anders opzitten dan stelling nemen, desnoods vredegerecht. Zoals ik vermoed is dit het soort buur waar maar een ding tegen helpt en dat is: een uitspraak van het vredegerecht. Niet alles kan opgelost worden zonder oorlogsverklaring, en naar het vredegerecht stappen is in zo'n soort mensen een oorlogsverklaring.
Vooraleer je naar een vredegerecht stapt kan je best enkele bewijzen van actie vooraf hebben, nietwaar? Dat geldt in bijna alle probleemgevallen. Als de dierenbescherming niet langskomt of erger, langskomt en dan zegt dat ze niets doen, en als de politie weigert PV op te stellen, dan neem ik een risico bij een vrederechter om én de buren in het harnas te jagen, en volledig de mist in te gaan. Vergeet niet dat een vrederechter vele acties kan voorzien tegen dieren maar niet (meer?) dat een eigenaar een dier moet wegdoen. Vooraleer deze zich zal uitspreken over iets als een muilkorf of blafband zal hij dus zeker dit bekijken. En ik vind die 2 zaken zelf ook nogal vergezocht, je kan een dier ook normaal africhten.

Wat wel bestaat is apparaten die hoge tonen voortbrengen bij geblaf. Het probleem is misschien enigzins dat deze zich afstellen naarmate de hond blaft, m.a.w. hun frequentie aanpassen. Als ik een voldoende sterke in de tuin zou zetten en dit maakt geluiden die waarneembaar zijn voor een mens zit ik dus zelf met geluidsoverlast...

En ik merk aan de reacties van de buren dat ze het behandelen alsof wij zorgen voor de overlast, als nieuwe inwoners, met nieuwe gewoonten en die wel eens durven om 21u buiten komen of om 6u hun fiets naar het station nemen. Je ziet dan wel een licht aangaan of mensen van achter een gordijn kijken, maar geen actie tegen de eigenaars zo te zien. Ik heb de indruk dat ze er schrik van hebben.

Ik overweeg mijn camera te nemen en het te filmen terwijl het duidelijk pikdonker is, en dan duidelijk mijn GSM in beeld te houden waarop men het uur kan zien, en daarmee naar het hoofdkantoor van de politie te stappen. Alhoewel ik zelfs dan mijn twijfels heb. De teneur lijkt te zijn 'dat hoort bij het landelijke karakter' hier.

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 10 jan 2011 13:21

Ze hebben geen interesse, zoals verwacht.... zijn dit courante praktijken?
Was idd. te verwachten. Onderbezet - geen financiele middelen enz ...
Vooraleer je naar een vredegerecht stapt kan je best enkele bewijzen van actie vooraf hebben, nietwaar?
Uiteraard, PV politie is wel belangrijk.
En ik merk aan de reacties van de buren dat ze het behandelen alsof wij zorgen voor de overlast, als nieuwe inwoners, met nieuwe gewoonten en die wel eens durven om 21u buiten komen of om 6u hun fiets naar het station nemen. Je ziet dan wel een licht aangaan of mensen van achter een gordijn kijken, maar geen actie tegen de eigenaars zo te zien. Ik heb de indruk dat ze er schrik van hebben.
Vanzelfsprekend, maar als die egoistische, laffe buren er vanaf dag 1 dat die hond overlast bezorgde (dus vooraleer dat u er kwam wonen), er iets aan gedaan hadden, had u nu niet met een probleem gezeten. Ondertussen zijn zij die overlast gewoon.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#10 , 10 jan 2011 18:54

Ja, maar de hamvraag blijft dus, hoe krijg ik een PV? Als de wijkagent weigert, kan ik zijn hand niet dwingen. En naar zijn overste stappen in een kleine gemeente is direct slecht staan met je wijkagent en zo begint het roddelen van 'er zijn *** van nieuwe die daar wonen' enz.

Ik meende wel dat politie bij overlast, lawaai, e.d. zoiezo een PV diende op te stellen?

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 10 jan 2011 22:52

Ja, maar de hamvraag blijft dus, hoe krijg ik een PV? Als de wijkagent weigert, kan ik zijn hand niet dwingen. En naar zijn overste stappen in een kleine gemeente is direct slecht staan met je wijkagent en zo begint het roddelen van 'er zijn *** van nieuwe die daar wonen' enz.
Ik meende wel dat politie bij overlast, lawaai, e.d. zoiezo een PV diende op te stellen?
Ik weet 100% zeker dat ik hier op het forum gelezen heb, hoe je dat moet aanpakken van die onwillige politieagenten die het niet zien zitten om een PV op te stellen. Ik kan me echter niet meer herinneren hoe dat in zijn werk gaat. Je zal er wel een paar tegen hun schenen stappen natuurlijk, dat zal niet te vermijden zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#12 , 11 jan 2011 14:38

Dag John,

Bedankt voor het antwoord. Even nagevraagd en er staat een clausule in het plaatselijk politiereglement, huisdieren mogen hier geen overlast veroorzaken. Ik zal dan gewoon het politiekantoor binnenstappen en mijn relaas doen wanneer ik daar tijd voor vind. Gezien het zonder problemen aan te tonen is vanaf mijn woning zal ik het geheel direct opnemen op audio of filmen. Daarna is het aan hun, als ze nog niets ermee doen en niets opstellen sta ik wat machteloos zo blijkt.

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 12 jan 2011 11:32

Nou, dan sta je sterk in elk geval. Misschien kan iemand de procedure om onwillige politie toch aan het werk te zetten, eens herhalen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

YoeriS
Berichten: 271

#14 , 12 jan 2011 13:50

Ik stel mij ook de vraag bij de geografische ligging, namelijk een landelijk gelegen woongebied. In deze woongebieden moet je ook niet gaan klagen over hanengekraai of geur van varkens etc.

Bart D
Topic Starter
Berichten: 15

#15 , 12 jan 2011 14:18

Je lijkt enigzins dezelfde mening aangedaan als de meeste mensen met die opinie in onze nieuwe gemeente. Is dat een trend? Moeten mensen in een landelijke gemeente aan alle lawaai leren wennen?

Kijk, als je landelijk gaat wonen dan ben je je inderdaad bewust van sommige nieuwe geluiden. En, vreemd om te zeggen, maar alle geluid van de grootstad die weg is is al even moeilijk om te wennen, hoor (auto's vooral).

Dat neemt niet weg dat er in een straal van enkele honderden meter meerdere kippen, katten, honden enz. worden gehouden en ik merk geen overmatig geluid. Als je last wil hebben van een haan of kip moet je er echt al wel vlakbij gaan slapen. Dat vormt allemaal geen probleem. Neen, een hond die geluid maakt uit paniek, angst of woede is een volstrekt ander geluid. Als dat dan doorgaat, op die frequentie, voor lange tijd, is dat storend.

Voor alle duidelijkheid: We hebben een tafel staan in de tuin en dat is op ongeveer 5 meter van dat dier. Het is volstrekt on-mo-gelijk om een conversatie te voeren, dat hebben we al even bezien. Dat beest wordt horendol. Dat is iets dat je een dier moet aanleren.

Wat doe je dan in de lente en zomer? Je tuin niet benutten? Constant roepen tegen elkaar? Als je telefoon krijgt moet je naar binnen lopen?

En deze morgend was het 5u45 dat het begon. Ik vermoed door een dichtslaand portier ergens. Heel de tijd paniekerig geblaf. Van die grootte hond zelfs op zo een afstand kan je echt niet doorslapen. Ik slaap dan nog met oordopjes, dus ik wil je besparen hoe luid het in db zou gaan.

Terug naar “Huren”