Verhuurder laat op zich wachten voor reparaties.

Wikkes
Topic Starter
Berichten: 4

Verhuurder laat op zich wachten voor reparaties.

#1 , 02 jan 2011 14:21

Ik woon nu sinds 1november 2010 in een huur appartementje.
Deze is een nieuwbouw van begin 2010.
We zitten op het gelijkvloers met een 3-6-9 contract tenzij de familie van verhuurder in appartement wil komen.

Er was nog niet geverft of afwerking gebeurt in appartement.

Kieren in de gyproc, plinten niet afgekit. gewoon onafgewerkte gyproc en bezette muren en plafonds(niet geschuurt).

Wij hebben dat dat volledig naar onze zin gemaakt en afgewerkt.

Na 2weken geschildert te hebben kwamen de eerste vochtplekken erdoor.
Nu zitten we in de living met verf die afbladdert en in de bureau met schimmel om de muren.
Wij hebben dit laten weten aan de huisbaas en die heeft een expert gestuurt. dit dateert van eind november en hebben daar nog steeds niets van gehoord.

Het 2de probleem is de verwarming. We zitten op een gasverwarming en krijgen het in de living/keuken niet warmer dan 18° en dan moet de verwarming zelfs van smorgens 8u opstaan om het savonds op 18° te krijgen. hiervoor is een technieker langs geweest en het probleem blijkt een te zwakke verwarming in deze ruimte. dat is doorgegeven aan de huisbaas maar nog geen respons gekregen.
Wij hebben nu een elektrisch bijverwarming gekocht en dan lukt het ons om een respectabele 22° te krijgen.Maar dat kost ons natuurlijk veel geld, want de verwaring draait de hele dag en het bijverwarmertje zo'n 4-5u per dag en is 2Kwh.

Dan ontbreekt er nog altijd zo'n grote afwerkingskap van de verwarming.

De contacten met de huisbaas zijn altijd modeling geweest.

Zou iemand me kunnen vertellen welke stappen ik kan ondernemen dat dit in orde komt.
Het heeft ons veel geld gekost om het leefbaar te maken en dit komt de huisbaas natuurlijk goed uit voor de volgende huurder, omdat alles nu is afgewerkt en geschildert.
Maar dat is zo erg niet, maar dan mag het wel in orde blijven zonder de schimmel en het vocht. en dan mag het ook wel een deftige temperatuur zijn in de leefkamers.

Het is ons eerste huurappartement, dus niet echt op de hoogte van rechten en plichten.

MVG Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 jan 2011 17:36

U stuurt de verhuurder een aangetekend schrijven met daarin een lijstje van alle zaken die niet klaar waren toen jullie in het pand trokken. Naast de punten die jullie in orde hebben gezet plaats je de datum dat deze zijn gebeurd en de prijs die het je ongeveer heeft gekost. De punten die door de verhuurder in orde gezet dienen te orde gezet dienen te worden behandel je individueel met probleem, conclusie datum vaststelling en alle contacten die u reeds met hierover hebt gehad. U verzoekt hem vriendelijk u binnen de 2 weken na kennisname van het schrijven u de data mee te delen waarop deze zaken ten laatste binnen de zes weken na kennisname van dit schrijven worden opgelost. U deelt hem tenslotte vriendelijk mee dat bij gebrek aan een adequate respons binnen de gestelde termijn u verplicht zal zijn een controle van de woningdienst op bewoonbaarheid aan te vragen en de zaak voor het lokale vredegerecht te brengen.

U sluit af met: "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Versturen met bevestiging van ontvangst voor het AS.

In de link in onderschrift vindt u een pdf "wie doet wat terug met een handig schema dat u stap voor stap toont hoe u het beste uw dossier plant om later succesvol de vrederechter te trotseren mocht het nodig zijn.

Niet aarzelen bijkomende vragen te posten indien deze op komen borrelen.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 02 jan 2011 17:45

Hmm, ... en u vraagt naar het EPC certificaat dat er wel niet zal zijn. De problemen met uw verwarming die u nu hebt had u kunnen vermijden door het EPC certificaat aan te vragen vooraleer de woning te huren. Volgens wat u hier schrijft moet de score van het certificaat bijzonder slecht zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Wikkes
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 02 jan 2011 22:03

Dan zal ik eens aangetekend schrijven en zal ik eens achter het EPC vragen, want blijkt dat dit verplicht is, ik heb hier nooit iets van gezien.

MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 02 jan 2011 22:54

Epc is sinds 2007 verplicht.

strenzke
Berichten: 112

#6 , 03 jan 2011 21:29

Ik hoop dat u huisbaas van goede wil zal zijn.
Wij hebben hier dergelijke problemen, meermaals aangehaald bij de huisbaas, huudersbond geweest etc...
Die zeiden dus zelfde dan Vandebos.
Nu resultaat-> We vliegen eruit, terwijl wij al na het lange wachten zelf de werken hebben uitgevoerd en bekostigd...
I get my strenght out my Little Angel

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 03 jan 2011 22:03

Welk is de opgave van reden dat u eruit vliegt?

strenzke
Berichten: 112

#8 , 03 jan 2011 22:10

VDB: Verkoop, ouders zien het niet meer zitten en kinderen komen niet overeen.
I get my strenght out my Little Angel

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 03 jan 2011 22:12

9 jarig contract of contract van bepaalde duur? Verkoop is sowieso geen geldige reden tot opzeg van een contract voor hoofdbewoning. Wanneer loopt de opzeg af?

strenzke
Berichten: 112

#10 , 03 jan 2011 22:16

9Jarig contract.
Ja ondertussen zijn ze al met een ondernemer aan het onderhandelen, het zijn 6huizen allemaal dezelfde, hij zou die allemaal opkopen.
In 30juni moeten we eruit
I get my strenght out my Little Angel

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 03 jan 2011 22:21

De zes huizen zijn van dezelfde eigenaar?

strenzke
Berichten: 112

#12 , 03 jan 2011 22:23

Ja, allemaal naast elkaar.
I get my strenght out my Little Angel

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 03 jan 2011 22:24

Ik hoop dat u huisbaas van goede wil zal zijn. Wij hebben hier dergelijke problemen, meermaals aangehaald bij de huisbaas, huurdersbond geweest etc... Die zeiden dus zelfde dan Vandebos. Nu resultaat-> We vliegen eruit, terwijl wij al na het lange wachten zelf de werken hebben uitgevoerd en bekostigd...
'k Weet het als je de wet wil laten toepassen kan men je binnen de wettelijke termen nog altijd wel opzeggen. Een hoop achterlijke idioten zijn die wetgevers in dit land. Ze maken wetten maar voorzien prulsancties. Niet elke verhuurder luistert braaf naar de wetgeving. Ik blijf het tot vervelens toe herhalen, uw huisbaas is een zakenman, en is geen liefdadigheidsinstelling. Als er al wat meer huurders zich hiervan bewust zouden zijn zou dat al helpen om die mensen met andere ogen te bekijken.
Nu resultaat-> We vliegen eruit, terwijl wij al na het lange wachten zelf de werken hebben uitgevoerd en bekostigd...
Wedden dat hij bij de huur een opslag zal voorzien voor het volgende slachtoffer dat bij hem huurt ? Dankzij uw verbeteringen die u aan de woning gedaan heeft natuurlijk. Zakenman mag van mij, maar eerlijk is iets anders. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

strenzke
Berichten: 112

#14 , 03 jan 2011 22:27

Een volgend slachtoffer zal er niet zijn, ze verkopen, mijn werk is voor niks geweest.
Word waarschijnlijk toch afgebroken
I get my strenght out my Little Angel

JohnD
Berichten: 3580

#15 , 03 jan 2011 22:36

Ja, allemaal naast elkaar.
Dat is weer een van de zeldzame uitzonderingen die de wetgever voorzien heeft om de verhuurders van appartementsblokken toe te laten zich van alle huurders ineens te ontdoen na een jaar reeds. Weg met 3-6-9.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”