mijn ouders verhuren reeds 20jaar een woning en het huidige contract (3-6-9) vervalt op 30/09/2011. De huidige huurder is echter al enkele maanden aan het zoeken om niet te moeten betalen en zo heeft hij een nazicht gevraagd op basis van art.15 van de Vlaamse Wooncode. Na onderzoek heeft de burgemeester, zonder de verhuurer te horen, een onbewoonbaarheid beslist ( vochtige vloer, onvoldoende verluchting in badkamer en electriciteit + ten last evan huurder niet-regementaire gasaansluiting kookvuur, niet bereikbaar zijn van electrisch bord en gasmeter)... Mijn ouders hebben electriciteit laten vernieuwen door aannemer en enkele kleine herstellingen uitgevoerd; aangezien de burgemeester geen initiatief nam en de dienst wonen ook niet inging op verzoek tot herziening zijn we dan maar net op tijd in beroep gegaan; dienst wonen Brussel is komen kijken en die hebben nog meer opmerkingen gemaakt (bvb electriciteit- geaarde afdekplaten voorzien maar geen aarding aanwezig --> men kan zich afvragen wat dan het nut is van het laten nakijken door een erkende electricien / opmerkingen op naastgelegen bijgebouwen die niet gehuurd worden, ... )
Als ik het goed begrijp wil deze verklaring zeggen dat het huurcontract strikt genomen niet meer bestaat, maar de huurder vindt het prima nu hij daar woont zonder huur te moeten betalen. Kan het contract eigenlijk nog opgezegd worden, en geldt de 3-6-9 termijn nog? Een mogelijke oplossing is om een sloopvergunning aan te vragen en het geheel af te breken, dan zijn de problemen ineens van de baan. Maar kan de huurder dan een schadevergoeding eisen en kan hij bvb huurcompenstatie vragen? De gemeente/burgemeester onderneemt ondertussen niets: zij zijn op de hoogte van de verklaring en zeggen dat ze wel willen zoeken naar een andere woning maar niets wijst er op dat ze dat ook doen, kunnen zij daar op een of andere manier toe verplicht worden? De huurder is trouwens zelf ook niet gelukkig met die onbewoonbaarheidsverklaring, hij zou daar heel graag blijven wonen maar er is nu een punt bereikt dat daar geen begrip meer voor is.
Kan iemand hierover raad geven?
Alvast bedankt
bart