Dat uw overeenkomst nog niet in werking trad belet u niet ze op te zeggen. Doe SAMEN(indien u de overeenkomst samen tekende) ONVERWIJLD uw opzegging,teneinde registratie van het contract voor te zijn.
Ik zou hier bij willen vermelden dat deze week mij een advocaat heeft verteld dat indien een makelaar/eigenaar een contract gaat registreren NADAT hij op de hoogte is gebracht van een opzeg, of enige andere problematiek, zéér ten laste kan worden gelegd bij sommige vrederechters. Sommige verhuurders hebben hier al advies gegeven aan verhuurders om nog snel een contract te registreren nadat een huurder na X tijd opzegt om zo toch een vergoeding te verkrijgen, dat blijkt niet zo makkelijk zo te werken (en maar logisch: Het is de verhuurder zijn plicht te registreren en als hij dat maar doet vlak nadat je opzegt is het voor eigenbelang; Even goed gaf hij de huur hiervoor nooit aan als inkomsten bijvoorbeeld en bovendien is laattijdige registratie strafbaar).
Je kan dus best inderdaad zo snel mogelijk een aangetekend schrijven zenden met de onmiddelijke opzeg (geen clausules, geen uitleg van de relatie, kan allemaal tegen jou gebruikt worden). Daarna kan je gaan bemiddelen. Als je eerst gaat bemiddelen, wordt alles geregistreerd en gaat de eigenaar uiteraard voor de vergoeding. Tenzij jij ze meer zou bieden...
De verhuurder heeft trouwens 2 maanden om het contract te registreren bij TEKENING van het contract. Hierna dient de staat ook opgesteld te worden en die is ook verplicht nu. Gezien jouw situatie lijkt het me niet waarschijnlijk dat al deze zaken al gebeurden gezien je er nog niet introk. Technisch gezien kan de staat van het pand altijd later als bijvoegsel geregistreerd worden maar ook hier speelt dat in je voordeel, een advocaat zou zelfs kunnen argumenteren als je bv. maanden geleden tekende, dat je nu het pand weigert omdat het compleet veranderd / vuil is of schade opliep, enz.
Afgaande op je situatie zou ik toch zeker een consultatie met een advocaat overwegen als je na je aangetekend schrijven geen akkoord kan vinden met de makelaar. En vooral: NIETS tekenen tot je dat aan een advocaat of bv. de huurdersbond kan voorleggen, inclusief minnelijke akkoorden.