Huurcontract opzeggen nog voor we het appartement betrekken.

Vanessa_DB
Topic Starter

Huurcontract opzeggen nog voor we het appartement betrekken.

#1 , 28 nov 2010 00:52

Beste,

Ik heb een huurcontract getekend omdat ik met mijn vriend ging samenwonen.
Nu is mijn relatie inmiddels afgesprongen en alleen kan ik de huur zeker niet betalen.
We hebben reeds de waarborg betaald en de huurovereenkomst getekend. Begin december zouden we er in mogen.
Ik weet niet of het huurcontract reeds geregistreerd is of niet.

Kan ik nog, zonder kosten en dus de waarborg terugkrijgen en geen 'boete' moeten betalen, het contract opzeggen want we zijn nog niet in het appartement ingetrokken want de vorige huurder woont er nog tot 5 december? Of dienen we de normale schadevergoeding (=3 maand huur) te betalen ook al is het eerste jaar eigenlijk nog niet begonnen ?

Wie kan mij dringend! helpen ???

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 nov 2010 01:19

U heeft een overeenkomst getekend. Deze is bindend. Het beste is dat jullie beiden samen zo spoedig mogelijk met de eigenaar en/of de makelaar contact opnemen zodat er op zijn minst gekeken kan worden of een minnelijke overeenkomst mogelijk is of niet.

j.demoor

#3 , 29 nov 2010 10:06

Indien u een contract van maximum drie jaar ondertekende dan is dit in principe onopzegbaar vóór het verstrijken van de overeenkomst.

Indien u een contract van negen jaar ondertekende dan geldt :
“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden,twee maanden of één maand huur naar gelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste,het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Dat uw overeenkomst nog niet in werking trad belet u niet ze op te zeggen. Doe SAMEN(indien u de overeenkomst samen tekende) ONVERWIJLD uw opzegging,teneinde registratie van het contract voor te zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

baldwyn

#4 , 30 nov 2010 12:46

Dat uw overeenkomst nog niet in werking trad belet u niet ze op te zeggen. Doe SAMEN(indien u de overeenkomst samen tekende) ONVERWIJLD uw opzegging,teneinde registratie van het contract voor te zijn.
Ik zou hier bij willen vermelden dat deze week mij een advocaat heeft verteld dat indien een makelaar/eigenaar een contract gaat registreren NADAT hij op de hoogte is gebracht van een opzeg, of enige andere problematiek, zéér ten laste kan worden gelegd bij sommige vrederechters. Sommige verhuurders hebben hier al advies gegeven aan verhuurders om nog snel een contract te registreren nadat een huurder na X tijd opzegt om zo toch een vergoeding te verkrijgen, dat blijkt niet zo makkelijk zo te werken (en maar logisch: Het is de verhuurder zijn plicht te registreren en als hij dat maar doet vlak nadat je opzegt is het voor eigenbelang; Even goed gaf hij de huur hiervoor nooit aan als inkomsten bijvoorbeeld en bovendien is laattijdige registratie strafbaar).

Je kan dus best inderdaad zo snel mogelijk een aangetekend schrijven zenden met de onmiddelijke opzeg (geen clausules, geen uitleg van de relatie, kan allemaal tegen jou gebruikt worden). Daarna kan je gaan bemiddelen. Als je eerst gaat bemiddelen, wordt alles geregistreerd en gaat de eigenaar uiteraard voor de vergoeding. Tenzij jij ze meer zou bieden...

De verhuurder heeft trouwens 2 maanden om het contract te registreren bij TEKENING van het contract. Hierna dient de staat ook opgesteld te worden en die is ook verplicht nu. Gezien jouw situatie lijkt het me niet waarschijnlijk dat al deze zaken al gebeurden gezien je er nog niet introk. Technisch gezien kan de staat van het pand altijd later als bijvoegsel geregistreerd worden maar ook hier speelt dat in je voordeel, een advocaat zou zelfs kunnen argumenteren als je bv. maanden geleden tekende, dat je nu het pand weigert omdat het compleet veranderd / vuil is of schade opliep, enz.

Afgaande op je situatie zou ik toch zeker een consultatie met een advocaat overwegen als je na je aangetekend schrijven geen akkoord kan vinden met de makelaar. En vooral: NIETS tekenen tot je dat aan een advocaat of bv. de huurdersbond kan voorleggen, inclusief minnelijke akkoorden.

Vandebos

#5 , 30 nov 2010 13:03

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Houdt dit in dit geval niet in dat registratie of niet in deze geen invloed zal hebben aangezien de bij wet gegeven termijn om te registreren nog niet overschreden is?

Indien u binnen de eerste twee maanden opzegt terwijl het contract niet werd geregistreerd lijkt de kwijtschelding van termijn en wederverhuringsvergoeding me niet van toepassing...

baldwyn

#6 , 30 nov 2010 13:06

De termijn voor registratie gaat in bij het tekenen van het contract, niet de eerste 2 maanden van de huur. Daarom dat het voor deze persoon ontzettend belangrijk is wanneer zij tekende. Het is perfect mogelijk als huurder denk ik om een contract te tekenen voor ene nieuwbouw die 2 jaar later af is, en dan bij de staat te merken dat het in niets overeen komt met wat in contract staat of op foto was aangegeven, e.d.; Dus ook hier: De 2 maanden gaan in vanaf het tekenen van het contract, maar de staat van het pand kan achteraf BIJGEVOEGD worden. Als de huurder weigert dit te ondertekenen, heb je een voet om op te staan m.b.t. klachten waar een advocaat alle richtingen mee uit kan:

Registratie
Sinds 1 januari 2007 is het verplicht het huurcontract te registreren. Dit is gratis.

Om te weten te komen waar het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar het verhuurde onroerende goed gelegen is, kan u:

bellen naar het call center van het Ministerie van Financiën op het nummer 02/572.57.57, elke werkdag tussen 8u en 17u.
of surfen naar deze site:
Dan klikt u in de linkse kolom op "bevoegdheden", daarna in de selectielijst op AKRED. In de alfabetische lijst die dan volgt, kiest u "Registreren van huurcontracten van onroerende goederen". U zal dan een postcode en adres moeten ingeven.

U kan op verschillende manieren uw huurcontract laten registreren:

De verhuurder meldt zich persoonlijk aan bij het bevoegde registratiekantoor met 2 exemplaren van het huurcontract ondertekend door beide partijen. U krijgt ter plaatse het geregistreerde huurcontract terug.
De verhuurder scant het door beide partijen ondertekende huurcontract in en mailt het in PDF-formaat naar het bevoegde registratiekantoor. U kan ook 2 exemplaren versturen via de post of per fax. U krijgt het geregistreerde huurcontract in alle gevallen terug via de post.

Registratie moet gebeuren binnen de twee maanden vanaf de ondertekening.

Als deze persoon dus meer dan 2 maanden geleden tekende, kan zij nu haar contract verbreken. Als dat minder dan 2 maanden is, maar er geen registratie plaatsvond, kan dat ook, maar dan kan het nog snel geregistreerd worden. Een advocaat en vrederechter kan dit echter vrij snel gebruiken tegen de verhuurder. Zeker een makelaar: Waarom zou die wachten als het tegenwoordig al per fax en email kan geregistreerd worden?

Geloof mij, ik zit in hetzelfde straatje en mijn vriendin is net langsgelopen bij ons registratiekantoor, dus ik informeer me voor mijzelf over deze kwestie momenteel. Ik tekende 2,5 maanden geleden, mijn huur begon begin deze maand. De advocaat zegt dat ik direct kan vertrekken gezien er geen registratie was.

Vandebos

#7 , 30 nov 2010 14:27

Gelet op de vraagstelling van de huurder kan ervan uitgegaan worden dat deze het contract getekend heeft in de loop van de maand november. de twee maanden zijn dus nog niet voorbij.

De vrijstelling van opzegperiode en wederverhuringsvergoeding legt 2 voorwaarden op:

- De opzeg moet betekend worden voor de registratie.

- De regel is niet van toepassing gedurende de eerste twee maanden na ondertekening aangezien dit de termijn is de wetgeving voorziet om de verhuurder toe te laten het contract na ondertekening te registreren.

Tenzij u de wettekst "Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten,..." een andere betekenis kan geven?? (en niet een interpretatie van een publicatie)

Een vrederechter is ook niet gemachtigd om commentaar te geven op niet registratie zolang de met dwingend recht bepaalde wettelijke termijn nog niet verstreken is... dat zou hetzelfde zijn als vandaag een rekening ontvangen waarop staat dat u drie maanden heeft om ze te betalen en overmorgen de deurwaarder voor beslag aan uw voordeur krijgen omdat u nog niet betaald heeft, iedereen kan tegenwoordig toch onmiddellijk via pc-of phonebanking betalen..

Zolang de periode van twee maanden niet verstreken is slaat u de plank mis. Na twee maanden is er geen discussie, maar deze was ook niet aanwezig in dit draadje.

baldwyn

#8 , 30 nov 2010 14:41

Ik denk dat we de nadere bepalingen nodig hebben van de poster om deftig te kunnen antwoorden: wanneer getekend, welk type contract, voor diens specifiek probleem.

Betreffende de huuropzeg in het algemeen ga ik er de voorkeur aan geven mijn advocaat en de juridische dienst van wonen in Brussel op hun woord te nemen m.b.t. dit soort problematiek.

Vandebos

#9 , 30 nov 2010 14:58

Ook die dienen de federale wetgeving te respecteren...

Ik zou wel graag eens de vonnissen zien waarop zij zich baseren om dit te kunnen stellen.

evgoeth

#10 , 30 nov 2010 16:21

Dus om een lang verhaal kort te maken.
Is het een contract voor 3 jaar of eentje voor 9 jaar?
Is het contract al geregistreerd of niet, wanneer is het getekend want daarna heeft de verhuurder nog 2 maand de tijd om het te laten registeren.

Indien niet geregistreerd kan je zonder kosten opzeggen ALS de termijn van 2 maanden al verstreken is.
Als het wel geregisteerd is en het was een contract voor 3 jaar kan hij je in principe voor die 3 jaar doen betalen.
Als het wel geregistreerd is en het was een contract 3-6-9 dan zijn het 3 maanden die je dient te betalen.

Iemand die kan bevestigen dat ik het juist heb?

Vandebos

#11 , 30 nov 2010 17:16

Is het een contract voor 3 jaar of eentje voor 9 jaar?
Is het contract al geregistreerd of niet, wanneer is het getekend want daarna heeft de verhuurder nog 2 maand de tijd om het te laten registeren.

Indien niet geregistreerd kan je zonder kosten opzeggen ALS de termijn van 2 maanden al verstreken is.
Als het wel geregistreerd is en het was een contract voor 3 jaar kan hij je in principe voor die 3 jaar doen betalen. (Niet registratie heeft geen gevolg voor een contract van bepaalde duur)
Als het wel geregistreerd is en het was een contract 3-6-9 dan zijn het 3 maanden die je dient te betalen. (en drie maand opzeg te geven)

blackie

#12 , 01 dec 2010 16:43

Hallo,

Is dit ook zo voor de verhuurder ? Kan die ook een contract beeindigen zonder opzegvergoeding in de periode voor het contract geregistreerd is ?

Groeten,

B.

Vandebos

#13 , 01 dec 2010 16:56

Neen. enkel de huurder met een negenjarig contract en op voorwaarde dat de twee maanden vanaf ondertekening nog niet zijn verstreken.

keke

#14 , 01 dec 2010 23:02

Mijn huurcontract is niet geregistreerd. Het is een contract dat indien ik na drie jaar niet opzeg het automatisch verlengd wordt.
Kan ik het appartement verlaten zonder opzegtermijn en -vergoeding? Mijn tweede jaar huur is ingegaan sinds oktober jl. Maar omwille van verschillende redenen (waaronder huisbazin die mankementen niet laat herstellen) wil ik er zo snel mogelijk uit.

alvast bedankt

Vandebos

#15 , 01 dec 2010 23:53

Onderzoek zorgvuldig de opzegvoorwaarden voor een contract van bepaalde duur in uw contract; deze of een onderlinge overeenkomst zijn de enige mogelijkheid om een contract van bepaalde duur op te zeggen.

Kan je algemeen de problemen (mankementen) even schetsen?

Terug naar “Huren”