Mieren, muizen...

tianneke
Topic Starter

Mieren, muizen...

#1 , 24 nov 2010 14:30

Op het platteland heeft men al weleens hinder van mieren en muizen die op slinkse wijze hun weg vinden in de woning bvb tussen de isolatielagen van het dak ed, zonder dat die woning zichtbare gebreken heeft...wie is er verantwoordelijk voor de verwijdering, de huurder of verhuurder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 24 nov 2010 15:41

In principe is de huurder verantwoordelijk voor ongediertebestrijding.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2010 16:17

Ook indien deze ongediertebestrijding niet kan gebeuren zonder bijvoorbeeld muren of delen van de isolatie te slopen? Zijn deze sloop en heropbouwkosten eveneens voor de huurder? Stel dat muizen de isolatie opgegeten hebben (blijkbaar zijn bepaalde oude isolatiematerialen eetbaar voor muizen), is het vervangen van die isolatie nadat de muizen verdelgd zijn dan voor huurder of verhuurder?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105

#4 , 24 nov 2010 16:22

Inderdaad ook voor de huurder. Hij moest maar voorkomen hebben dat er muizen in het huis zaten. Muizen en mieren komen er niet zomaar, maar komen gewoonlijk af op etensresten en dergelijke, en dat wordt gewoonlijk achtergelaten door de huurders..

Gebruiker21

#5 , 24 nov 2010 16:39

Inderdaad ook voor de huurder. Hij moest maar voorkomen hebben dat er muizen in het huis zaten. Muizen en mieren komen er niet zomaar, maar komen gewoonlijk af op etensresten en dergelijke, en dat wordt gewoonlijk achtergelaten door de huurders..
Wat indien het probleem al aanwezig was bij aanvang van de huur? Muizen in de isolatie is niet iets dat je meteen merkt, kan ik me voorstellen. Dit ongediertje kan al bij de vorige huurders aanwezig geweest zijn. Is het dan nog steeds de volledige verantwoordelijkheid van de huidige huurder?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#6 , 24 nov 2010 16:54

In dergelijke situaties loont het vaak de moeite dat beide partijen (eigenaar/huurder) onderling overeenkomen een extern expert aan te stellen die de oorzaak en de duurtijd van de plagen onderzoekt.

Bij gebrek hieraan eindigt een dergelijk verhaal praktisch altijd voor de vrederechter die zal besluiten... een expert aan te stellen om de verantwoordelijke te bepalen...

Terug naar “Huren”