Afrekening kosten bij einde huur

J.VNBLL
Topic Starter

Afrekening kosten bij einde huur

#1 , 29 sep 2010 14:53

Hallo,

Mijn probleem als verhuurder is het volgende:

Huurcontract met huurder is ondertss in juli 2010 beëindigd. Nu vraagt de voormalige huurder om een afrekening. In het contract is bepaald dat de bewonerskosten (onderhoud, verwarming, warm en koud water) 85 euro/m provisie bedragen. De bewonerkosten worden jaarlijks afgerekend. De meterstanden werden reeds opgenomen door caloribel en overgemaakt aan de syndicus, die dan op zijn beurt de afrekening maakt. Normaal wordt deze met de jaarafreking verstuurd op het einde van het jaar. Kan dit reeds eerder gebeuren? Of moet mijn voormalige huurder deze eindafreking afwachten?

Volgens ik me kan herinneren is de wet voor de afrekening van kosten en de te betalen voorschotten sedert begin dit jaar veranderd. Er worden enkel nog voorschotfacturen per drie maand gestuurd naar de eigenaars. De huurders betalen normaal een vast bedrag per maand welk op het einde van het jaar verrekend wordt met de opname van de meters en de bewonerskosten.
Klopt dit?

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 sep 2010 15:21

- neem contact met de syndicus en vraag of deze de mogelijkheid heeft voor een verlatende huurder nu reeds de kosten voor de periode tot 31/7/2010 te berekenen en wat zijn ereloon hiervoor bedraagt.

- deze gegevens geeft u door aan de huurder waarbij u hem de keuze laat ofwel te wachten tot het einde van het jaar om de normale afrekening te bekomen of dat hij akkoord dat de syndicus nu reeds op zijn kosten zijn individuele afrekening opmaakt?

- indien de syndicus niet bereidt is deze afrekening reeds te maken geeft u deze informatie gewoon door aan de huurder. U kan hem in dat geval eventueel eveneens de contactgegevens van de syndicus bezorgen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2010 15:28

Je kan perfect de afrekening begin volgend jaar sturen.
Persoonlijk maak ik voor mijn uitgaande huurder een voorlopige afrekening op basis van het voorbije jaar en de reeds verlopen periode (bvb 8 maanden) Dan breng ik hem voorlopig 8/12 in rekening vermeerderd met een reserve van 15 % en dan trek ik de reeds betaald voorschotten af (bvb 8 x 85 €)
Het saldo trek ik af van het bedrag van de huurwaarborg dat ik terugbetaal.
Op een dokument, dat ikzelf heb opgemaakt met de voorlopige afrekening, en dat ikzelf en de uittredende huurder ondertekenen, staat vermeld dat bij ontvangst van de definitieve afrekening van de syndicus (in mijn geval in de maand mei) ik hem het teveel betaalde terug betaal, of in voorkomend geval, dat hij het te weinig aangerekende bijbetaald. Tot op heden heeft dit steeds goed gewerkt. Heb 3 maal moeten terugbetalen, en 2 maal geld bijvragen aan de ex-huurders, die beiden prompt hebben betaald. (wat heb ik toch een goede huurders :D )

Reclame

J.VNBLL
Topic Starter

#4 , 29 sep 2010 15:32

voor alle duidelijkheid wat betreft uw eerste puntje: valt het ereloon van de syndicus dan ten laste van de verhuurder of de huurder?

Mvg

mava105

#5 , 29 sep 2010 15:38

Volgens mij tlv de huurder. Zo zou ik het alvast doen.

J.VNBLL
Topic Starter

#6 , 29 sep 2010 15:38

Wat is het nut van die reserve van 15%?

mava105

#7 , 29 sep 2010 15:42

Het opvangen van eventuele prijsstijgingen (energie, water, onderhoud enz...) tov voorgaande jaar.

Vandebos

#8 , 29 sep 2010 16:34

Voor het berekenen van de kostenstaat? ten laste van de huurder, het is hij die erom verzoekt.

Terug naar “Huren”