opzegging huurcontract door verhuurder zonder motief?

bart023
Topic Starter

opzegging huurcontract door verhuurder zonder motief?

#1 , 24 sep 2010 19:05

Hallo iedereen,

Mijn huisbaas gaat zijn appartement verkopen.
Ik woon amper 3 maanden in dit appartement.
Ik heb al veel opgezocht maar één zaak blijft mij onduidelijk.

Is verkopen van je appartement een motief om de huurder uit het appartement te zetten?

Alvast bedankt!

Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
louise2

#2 , 24 sep 2010 19:32

Dat de huisbaas zijn appartement wil verkopen is geen geldige reden om zijn huurder vervroegd op te zeggen.
Hij moet de opzegvoorwaarden respecteren die in het huurcontract staan.

De huisbaas kan eventueel de woning verkopen zonder dat de huurder eerst wordt opgezegd.

Het enige wat er bij verkoop aan verandert is dat de koper van het appartement dan de nieuwe huisbaas wordt.
Deze neemt dan het huurcontract over van de vorige eigenaar.

Indien de nieuwe huisbaas de huurder wenst op te zeggen, moet hij dezelfde opzegvoorwaarden respecteren die in het originele huurcontract staan.

Vandebos

#3 , 24 sep 2010 21:16

Kijk zo spoedig mogelijk na of uw contract werd geregistreerd of niet. Enkel bij registratie is het tegenstelbaar aan derden.

Kent u uw lokale registratiekantoor niet? Zend me dan via pb uw adres en ik zoek het even op.

Reclame

bart023
Topic Starter

#4 , 24 sep 2010 21:28

Kijk zo spoedig mogelijk na of uw contract werd geregistreerd of niet. Enkel bij registratie is het tegenstelbaar aan derden.

Kent u uw lokale registratiekantoor niet? Zend me dan via pb uw adres en ik zoek het even op.
Het is geregistreerd. Wat wil dit dan zeggen?

Vandebos

#5 , 24 sep 2010 23:41

Een nieuwe eigenaar moet het bestaande huurcontract erkennen en naleven.

Is uw contract een negenjarig of een contract van bepaalde duur? Welke zijn de opgenomen opzegmogelijkheden?

bart023
Topic Starter

#6 , 25 sep 2010 08:22

Een nieuwe eigenaar moet het bestaande huurcontract erkennen en naleven.

Is uw contract een negenjarig of een contract van bepaalde duur? Welke zijn de opgenomen opzegmogelijkheden?
Ik heb een contract van negen jaar.
In een bepaalde clausule wordt gezegd dat de huurder en verhuurder ten alle tijden mogen opzeggen vanaf de tweede verjaardag van inwerkingtreding van het contract.
dat is nu niet bepaald het geval hé :-)

Vandebos

#7 , 25 sep 2010 10:40

De opzegregels van een negenjarig huurcontract met hoofdbewoning zijn middels art 3 huurwetgeving met dwingend recht vastgelegd. Daar kan normaliter in het contract zelf niet vanaf afgeweken worden. Deze clausule zelf is dus eveneens als nietig te beschouwen.

d8v1nc1

#8 , 25 sep 2010 18:39

Als de koper binnen de 3 maanden na het verlijden van de akte de huur opzegt, moet je binnen de 3 maanden vertrekken

bart023
Topic Starter

#9 , 25 sep 2010 19:05

dank u wel,
ik ben al verder geholpen.
Ik ben zelf nog wat meer gaan opzoeken en ben in de woninghuurwet tegengekomen dat er schadevergoedingen moeten worden betaald.
Is dat dan ook wanneer de verhuurder verkoopt samen met mijn huurcontract?
Want als de volgende eigenaar dan opzegt dan sta ik nog op straat.
Niet?

Vandebos

#10 , 25 sep 2010 19:50

Als de koper binnen de 3 maanden na het verlijden van de akte de huur opzegt, moet je binnen de 3 maanden vertrekken
Klopt niet! Dit is enkel van toepassing bij een niet geregistreerd contract, poster heeft al te kennen gegeven dat het zijne is geregistreerd.

De enige mogelijkheid die een nieuwe eigenaar heeft als het huurcontract werd geregistreerd voor het definitief verlijden van de akte is een opzeg voor eigen bewoning geven middels art. 3$2 huurwetgeving.

bart023
Topic Starter

#11 , 26 sep 2010 13:44

Klopt niet! Dit is enkel van toepassing bij een niet geregistreerd contract, poster heeft al te kennen gegeven dat het zijne is geregistreerd.

De enige mogelijkheid die een nieuwe eigenaar heeft als het huurcontract werd geregistreerd voor het definitief verlijden van de akte is een opzeg voor eigen bewoning geven middels art. 3$2 huurwetgeving.
dan moet de verkoper toch een schadevergoeding aan mij? of ben ik verkeerd?
indien nee ben ik wel dik gezien.

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 26 sep 2010 14:02

Als de nieuwe eigenaar zelf in het appartement komt wonen moet hij een opzeg geven van zes maanden.
Maar geen verdere schadevergoeding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bart023
Topic Starter

#13 , 26 sep 2010 14:13

dus de huidige huisbaas kan gewoon verkopen, nieuwe huisbaas zegt op en ik ben de pineut?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 sep 2010 14:59

Voor de volledigheid: "De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken"

Als je dus zeker wil zijn dat de verhuurder niet vervroegd kan opzeggen, moet je dit in de huurovereenkomst laten opnemen.

Terug naar “Huren”