Elektrische schade na zonnepanelen installatie

SnIpY
Topic Starter
Berichten: 49

Elektrische schade na zonnepanelen installatie

#1 , 06 nov 2018 10:32

Gisteren tijdens de installatie van zonnepanelen was er een zekering die niet meer aan ging. Na onderzoek kwamen we uit bij de regenpomp. Ik heb deze uitgetrokken en toen werkte de zekering terug. De regenpomp werkte nog perfect enkele minuten ervoor (Toiletten en wasmachine zitten erop).

Na het vertrek van de installateur constateerde ik tevens dat mijn elektrisch hekken niet meer reageerde en dat een toetsenbord met USB hub (Die dus verbonden is in stopcontact) ook geen stroom meer kreeg. Voor de rest, tot nu toe, geen problemen gemerkt, maar ik heb nog niet alle toestellen kunnen controleren.

- Ik heb de aansturing van het hekken opengevezen, daar was de glas zekering gesprongen. Deze heb ik al vervangen en het hekken werkt terug. (Kost van 20 cent, en een half uurtje werk, dus kon me niet veel schelen.
- Ik heb de controller unit van de regenpomp opengevezen, daar is een duidelijke brand vlek te zien (https://www.dropbox.com/s/qx4tmedjaoaeg ... .jpeg?dl=0). Ik heb hiervoor een nieuwe pomp reeds besteld, want lang kan ik niet zonder zitten
- Toetsenbord maakt mij niet uit, was oud en zoiezo aan vervanging toe.

Wat is de correcte, Officiële manier om nu de aannemer in gebreke te stellen? Ik zou liever de factuur niet afwachten en kort op de bal spelen. Ik heb al
- Telefonisch contact gehad, ze vonden het raar en gingen de elektrieker nog eens langssturen, ik moest wel zeker de herstel facturen bijhouden
- Email gestuurd met wat er telefonisch gezegd werd.

Ik vermoed dat de installateur per ongeluk 400V op mijn elektriciteitsnet gezet heeft. Dit is gebeurd voor de zonnepanelen effectief aangesloten waren, want hij is me binnen komen halen met de vraag waarom een automatische zekering (Die van de pomp dus) telkens bleef afslaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2018 10:41

Hoe komt u aan 400 Volt ???

Komt men met 400V binnen van het distributie net ?

De installateur is verantwoordelijk en moet je dit vergoeden en herstellen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SnIpY
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 06 nov 2018 10:54

Ik heb een 3 fasen net thuis (3F400V+N). Ik vermoed dus dat 2 fasen (kort) aangesloten zijn geweest ipv 1fase + n

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 18 nov 2018 22:26

Ik denk dat de 0 onderbroken is geweest, dan krijg je spanningen tot 400v op u toestellen

Terug naar “Aanneming”