Vloer die wegzakt

Cst
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vloer die wegzakt

#1 , 04 okt 2018 14:59

Beste,

Wij hebben een huis gekocht sleutel op de deur in 2014. Het huis is dus 4jaar oud en momenteel zijn er heel wat tegels los en hol klinken. Op sommige plaatsen vooral aan kant waar de tegels tegen de muur komen en aan het grote schuifraam om naar het terras te gaan zijn de tegels circa 9mm gezakt. Een bevriende aannemer denkt dat het door de gespoten vloerisolatie( pur) komt. Ik heb de bouwfirma (X in Y) al tig keer aangesproken maar wijgeren om te helpen. Ze halen steeds aan dat ik maar een advocaat moet nemen terwijl ze de eindeverantwoordelijke zijn en dit voor 10jaar. Een advocaat nemen gaat een bom geld kosten en een oplossing gaat iets zijn voor over jaren. Graag had ik gehoord hoe ik dit probleem het best moet aanpak om asap een oplossing te hebben.

Alvast bedankt
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 okt 2018 15:09

Dat is het gevolg van de krimp (uitdrogen en druk) van de chapelaag en de isolatielaag.
Ik durf te betwijfelen dat het onder de 10-jarige waarborg valt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Cst
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2018 15:24

En hoe is dit het best op te lossen.... stopt het zakken na een bepaalde tijd....

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 okt 2018 15:42

Ja natuurlijk.
Het is waarschijnlijk al gestopt.
Ik heb dit meermaals meegemaakt.
Spleet opvullen met siliconen van geschikte kleur...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 04 okt 2018 16:41

En, wat zegt de architect, dus per definitie uw architect?

Cst
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2018 10:16

En, wat zegt de architect, dus per definitie uw architect?
De architect werkt samen met de firma die het huis heeft gebouwd. De architect houdt zich hier buiten want die gaat tegen zijne eigen winkel praten.....

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 okt 2018 12:32

Stel dan zelf een eigen deskundige aan. Die moet je dan wel betalen, maar dan heb je een onafhankelijk rapport waarmee je verder kan.
Dat heb je met sleutel op de deurwoningen. De architecten zijn daar gevonden aan de bouwpromotor en zullen nooit tegen hem ingaan. Daarom in die gevallen, iets meer uitgeven en een eigen, raadgevend architect aanstellen, of een familielid of vriend die zeer goed thuis is in bouwtechnische zaken. Heb dat destijds 10-tallen keren gedaan voor familie en/of vrienden, met als beloning meestal een goede fles wijn of een etentje.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2018 14:44

Dat is het gevolg van de krimp (uitdrogen en druk) van de chapelaag en de isolatielaag.
9 mm??? :shock: :shock: :shock: Dit is geen normale krimp! Enkele milimeters kan ik me voorstellen, maar bijna 1 centimeter? Dat is ongewoon veel, hoor. Dit is niet normaal. Het is ook niet normaal dat tegels hierdoor los komen. Een hol geluid onder de tegels mag al helemaal niet. Veel kans dat deze breken als je de plaatsen waar het hol klinkt, zwaar belast (er bijvoorbeeld een tafelpoot van een zware tafel op zet).

Ik woon ook in een woning die rond die periode gezet is (2013), sleutel op de deur, met ook een serieuze laag isolerende PUR onder de vloer, en de werkfleider had ook vernoemd dat je aan de plinten mogelijk een minieme verzakking vanhooguit 2mm zou zien na verloop van tijd, en het is inderdaad ook bij 2 mm gebleven (op de meeste plaatsen zie je zelfs niets, of één mm). één centimeter verzakking lijkt me toch bijzonder veel en niet als "normaal" te bestempelen...

TS kan zich tot de geschillencommissie bouw wenden? http://www.bouwverzoening.be
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 05 okt 2018 15:01

Bij mij was de verzakking tussen de twee en de acht mm. Was in nieuwbouwappartement.
Bij de appartementen die niet verkocht waren werd enkel de chape gelegd en eerst later, na de verkoop, de vloer en de plinten geplaatst. Wel, daar is geen enkele verzakking. Alle appartementen, zoals bij mij, waar onmiddellijk de vloer op de chape werd gelegd doet het probleem zich wel voor.
Deze uitleg werd mij gegeven door een bouwkundig expert die ik daarover raadpleegde.
Er zijn wel geen holklinkende of losliggende tegels.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 okt 2018 15:41

Tja, ik ben geen bouwexpert, maar 8 of 9 mm ruimte tussen de plint en de tegel lijkt me toch héél erg veel, niet? Als je dat moet opspuiten... :shock:

Bij ons was ook eerste de pur gespoten (11 cm), daarna de chaplaag en dan de tegels. Allemaal redelijk kort na elkaar. Toen de woning opgeleverd werd zijn we vrijwel onmiddellijk verhuisd (dus niet eerst geschilderd of dergelijk) en werd de vloer dus al vrij zwaar belast, zeker aan de kanten (we hebben een héél erg zware dressoirkast in eetplaats staan). Het is enkel daar waar er een grote belasting van de vloer is, dat we nu na 6 jaar zien dat de tegels hooguit 2 mm gezakt zijn. Daar waar geen belasting is langs de randen, zien we zo goed als geen verzakking.

Anyway, 'k Ben geen bouwexpert. Misschien zijn wij de gelukkige uitzondering op de regel dat vloeren zoveel verzakken? 'k Hoop van niet, eigenlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2662

#11 , 05 okt 2018 22:43

Die pur is brol (giftig en vuil). Plakt overal waar het niet moet plakken. . De projectontwikkelaar had beter geopteerd voor cement met polystereenkorrels. Nooit geen problemen en je moet geen schrik hebben voor slechte aanhechting omdat de ondergrond te stoffig is, te koud als er in de winter gespoten werd, te nat als de bezetter nog maar net is geweest..
Dat zijn allemaal redenen waardoor er luchtzakken ontstaan die voor verzakkingen zorgen. Gevoelig product dat niet thuishoort in de sector van sleutel op de deur firma's waar dat alles snel moet opvolgen en weinig tijd aan het opkuisen van de werf wordt besteed. Het is meer voor een particuliere bouwer, die kan tijd spenderen om de vloer kraaknet te maken en in de winter op te warmen tot 10 graden, 's morgens klaarstaan om de bouwvakkers te helpen afplakken. Je moet mij maar geloven als ik zeg dat in het algemeen de jongens die met die brol werken, niet de meest nauwkeurige bouwvakkers zijn die er rondlopen. Controleren op afplakken is aangewezen.

Zoals thomas aangeeft zal het zakken wel stoppen en dan kan je simpelweg de holle tegels uitslijpen en vervangen en de voeg opkitten met siliconen die bij de kleur van uw vloer passen. Volgens mij valt dit wel onder de tienjarige aansprakelijkheid omdat het om een verborgen gebrek gaat. Het is niet normaal dat de vloer zoveel zakt.
Bij thomas zijn appartement denk ik dat het om akoestische matten gaat, verplicht voor de akoestiek maar zakken serieus. Dat is wel normaal en daar kan je niets aan doen, enkel opnieuw opkitten als de zetting gedaan is.

Je kan de firma rechtstreeks aanspreken die in opdracht van de projectontwikkelaar gespoten heeft. Als het een serieuze chapper is, zal die u wel helpen. De onderaannemers kan je terug vinden in het postinterventiedossier.

Als daar geen gevolg wordt gegeven, kan je offerte vragen voor de vloer te herstellen, normaal zal je niet boven de vijfduizend euro uitkomen. Tot dat bedrag is het een bevoegdheid van de vrederechter. Je kan in principe uw vordering op eigen houtje in orde brengen zonder advocaat, deurwaarder zal wel helpen met de papieren. Kosten van de deurwaarder kan je volledig recupereren.
Als je als particulier naar de vrederechter gaat tegen een aannemer/ontwikkelaar die slecht werk aflevert, heb je op voorhand al gewonnen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 okt 2018 08:20

Ik moet KJ86 100% gelijk geven pur is rommel, meerdere renovaties gedaan en de vloer platen altijd gesoleerd met isolatie chappe dus cement, rijnzand en isolatie korrels, we hebben Nul mm verzakkingen, welles waar er is altijd maar gevloerd na 4 weken, chappe is theoretisch maar uitgedroogd na 28 dagen heeft men mij altijd wijs gemaakt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 06 okt 2018 13:05

Ja in mijn geval is het akoestische isolatie, een soort van dik tapijt dat onder de chapelaag ligt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 okt 2018 11:07

Tja, dan zal ik één van de weinigen zijn, waar de pur wel met het nodige vakmanschap gespoten / gelegd is, zeker? Ik heb immers totaal geen last. Verzakking is nihil, en we wonen er al sinds 2013, dus het zou moeten lukken dat het nu nog verder zakt, zeker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanneming”