opnieuw aannemer die niet begint

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

opnieuw aannemer die niet begint

#1 , 14 sep 2018 16:30

vorig jaar ben ik hier info komen vragen ivm een onwerkwillige aannemer
(viewtopic.php?f=37&t=79488).
ik heb die rechtzaak in januari 2018 gewonnen, aannemer moet mij 16000€ schadevergoeding betalen, en ik ben op zoek gegaan achter een nieuwe aannemer.
de eerste eigenaar heeft nu echter verzet aangetekent en we wachten de uitslag af dit jaar in december

ik heb 2 nieuwe aannemers genomen nu. een eerste die de ringbalk zou verder afwerken en gieten (matthias), een tweede die het dak zou dichtleggen (nick).
en nu begint het. in maart kreeg ik 2 offertes van die personen, ik heb een nieuwe verbouwingslening aangegaan bij de bank (aanvraag werd goedgekeurd eind april , in mei werden de kredietbrieven getekent, in juni gingen we bij de notaris gaan, echter was laatste in verlof tussen 1 en 20juni waardoor de akte geschreven werd op 16juli.
startdatums werden in de offertes niet opgenomen, omdat ik dus eerst mijn lening nog moest aanvragen. maar ik hield hen op de hoogte ivm het verloop van mijn lening. alles zou dus doorgaan begin juni, en ik heb de aannemer voor de ringbalk met geld van onze rekening betaald zodat we dit niet hoefde uit te stellen (die balk moet trouwens een paar weken drogen).

de ringbalk werd gemaakt in de week van 15juni en de dakwerker zou begin augustus beginnen met het dak. u raad het al, hij is nog steeds NIET gekomen. ik heb een voorschot betaald om de dakconstructue te kopen (joris ide platen) op 25juni en sindsdien wordt elke afspraak uitgesteld.

ik heb nu volgende ingebrekestelling opgemaakt. hij ging vandaag alweer komen, maar ik nog niemand gezien en mijn sms blijft onbeantwoord. als je belt krijg je altijd voicemail (doe ik niet want heb geen bewijzen zo).
lees op jullie gemak. elk punt dat ik aanhaal kan ik bewijzen met de sms'jes en emails:
indien er nog opmerkingen zijn wat ik beter kan formuleren... (morgen verstuur ik die)


**********************************************************************************************

INGEBREKESTELLING (1x aangetekende zending, 1x normale postzending)

Waregem 14 september 2018

naam en adres aannemer
mijn naam en adres

Betreft: Plaatsen plak dak, referentie factuur 130 (1/06/18) en offerte van 4 maart 2018



Geachte Heer,

In maart 2018 werd overeengekomen dat u de werf zou overnemen in de mosschaardstraat1 te waregem.
volgende werken werden voorzien:
-afwerken bekisting voor ringbalk + gieten ringbalk door Matthias lefebre voor begin juni.
-dichten van het plak dak dmv joris ide staalplaten boven de garage en houten balken + OSB platen boven de woonruimte, plaatsen aanwezige isolatie (achtergelaten door de vorige aannemer) en plaatsing epdm te voorzien na het gieten van de ringbalk.

Door een vertraging bij de bank en notaris (verlof 1-20juni) werd samen afgesproken dat de plaatsing van het dak zou voorzien worden begin augustus.
Het gieten van de ringbalk door Matthias Lefebre werd niet uitgesteld en die werken werden gestart op 15juni2018.

Op 17juni stuurt u mij een email waarin u zegt dat u deze week nog langskomt. Er word eerst een afspraak gemaakt op donderdag 21juni omdat ik dan thuis ben na een 24h shift. Deze afspraak werd verlegt naar zaterdag 23juni, ik moet u er aan herinneren.
Op 22juni stuur ik een mail “morgen niet vergeten langskomen hé”.
U antwoord: “zal maandag zijn andy, Rally van Ypres” = > afspraak 1 niet nagekomen

Op maandag 25juni stuurt u een email met de vraag naar mijn werkschema. Je wil langskomen met je collega om het dak te bekijken.
Op 1juli stuur ik een email wanneer je eens zou afkomen, ik ben al bezig met het dichtleggen van het eerste dak wegens waterschade in de woonkamer.
Er word een afspraak gemaakt voor dinsdag 2juli in de korte namiddag, exacte uur nog te bepalen.
Op maandag 2 juli stuurt u een email:”ik kan dinsdag niet weg, ze komen met verschillende leveringen en moet thuis zijn daarvoor. Lukt woensdag voor u”. = > afspraak 2 niet nagekomen
ik bevestig dat woensdag OK is
Op woensdag 4juli had ik alweer verlof en heb ik niemand gezien. Ik stuur u een email.
U antwoord: “OOpppss idd vergeten…” = > afspraak 3 niet nagekomen

Aangezien de werken begin augustus gingen starten, en u dakwerker in verlof gaat, vraag ik u of u tussentijds nog zou afkomen.
je antwoord: “ik kom nog kijken met hem om alles te bestellen”.
ondertussen voer ik al 2 containers steenpuin af uit de tuin


Op 17juni stuurt u een email:
“Hebt u de lening bij de notaris kunnen laten doorgaan? Indien ja , kom ik kijken dit weekend.
Gelieve het nodige te doen voor de voorschotfactuur. Na ontvangst van betaling maken wij afspraak”
Ik bevestig dat de lening bij notaris getekent werd, doch heb ik niemand gezien dat weekend.
Het voorschot wordt door de bank doorgestuurd op 25juli. (verlof contactpersoon bij de bank, facturen moeten goedgekeurd worden)
Op 28juli stuurde ik u een mail met de vraag of de betaling werd ontvangen.
U antwoorde dat u het gaat nakijken die avond.

Ik hoor niks meer en op 3augustus stuur ik nogmaals een email voor een bevestiging van de betaling.
U bevestigd de betaling en zegt “ik kom volgende week langs”
Ik probeer u verschillende keren te bellen die week en krijg nooit antwoord.
= > afspraak 4 niet nagekomen

Via facebook contacteerd mijn vrouw u vrouw met de vraag om mij te contacteren.
U belt mij op en zegt dat u met een groot werk bezig zijt en dat ge volgende week (13-17aug) zal langskomen.
ik laat weten dat ik die week aan de kust ben en dat u mij moet laten weten wanneer je zou afkomen. Ik zou dan die dag naar huis komen want ik moet toch materiaal ophalen. Ik hoor echter de hele week niks meer van u. = > afspraak 5 niet nagekomen

Op 17 augustus stuur ik nogmaals een email met de vraag wanneer je nu zou afkomen.
U ging u collega bellen om een afspraak te regelen.
Op 18 augustus stuurt u mij een email: “ik kom volgende week af met mijn collega”
(week van 20-24augustus dus)
Mijn vrouw wordt ongeduldig, het regent al verschillende keren binnen in huis en ze contacteert u vrouw op dinsdag 21aug op facebook.
We krijgen te horen dat jullie nog 2dagen werk hebben aan een chalet voor een klant.
(woensdag en donderdag dus, ik neem verlof op vrijdag).
Op vrijdag 24aug stuur ik u een sms om 12h smiddags met de vraag welk uur u zou langskomen. We zijn al het einde van de week.
U antwoord pas savonds na 20h dat het voor volgende week zal zijn. = > afspraak 6 niet nagekomen

Op dinsdag 28 augustus vraagt u mij wanneer het het beste past om langs te komen: donderdag of vrijdag?
Ik laat u weten dat ik op donderdag vroeger naar huis kan komen van het werk, maar dat het vrijdag enkel na 17h kan.
U stuurt terug dat het voor vrijdag zal zijn en op woensdag nog zal bevestigen.
Ik hoor op woensdag niks van u alsook vrijdag komt u niet opdagen. = > afspraak 7 niet nagekomen
Ik stuur een SMS met de vraag wanneer u zou langskomen, want ik heb alweer niks meer gehoord.
U stuurt een SMS dat u dakwerker u gaat terugbellen.
Op 1 september stuur ik nogmaals een SMS met de vraag of u al iets gehoord heeft. Het droge weer gaat niet blijven duren en het word kouder snachts. Ik moet actie ondernemen en zal de badkamer moeten afsluiten.
U antwoord: “morgen, maandag 3sep om 18uur bij u”
U komt dan op maandag 3september langs met u vrouw (geen collega, geen dakwerker). ge maakt u kwaad dat het dak nog niet leeg is (balken en OSB platen van de vorige aannemer die gedient hebben om de ringbalk te gieten alsook een platform met plastic om mijn oldtimeronderdelen te beschermen tegen de regen).
U neemt fotos en zegt dat het dak en de garage vrijgemaakt moeten worden tegen zaterdag. U gaat zaterdagnamiddag komen kijken met u dakwerker en als alles leeg is, start u volgende week met de werken.
ik neem verschillende dagen verlof, maak het hele dak vrij en heb u op woensdag nog fotos gestuurt dat het dak al half leeg was.
ik heb ook wat hulp ingeroepen en het dak was leeg op zaterdagnamiddag. Ik stuur u een sms met de vraag wanneer u zou langskomen, het dak is leeg. Wij moeten immers nog naar de winkel.
u antwoord: “zal voor begin volgende week zijn, last van rugpijn” = > afspraak 8 niet nagekomen

Ik ben het beu, ik stuur u een sms met de uitdrukkelijke vraag wanneer de werken gaan starten en wanneer het dak zal dicht zijn. Er blijven maar afspraken geannuleerd worden.

U antwoord: “Beste Andy, ik wil in het weekend wel even op mijn gemak komen en genieten van mijn gezien. Jullie zijn volgende werkf, gelieve ervoor te zorgen dat werf toegankelijk is, alle puin moet weg en inkom dient vrijgemaakt te worden, gelieve hiervan fotos te sturen alvoorens wij beginnen. U aanvraag is van 10jan 2018, wij zijn sept2018. uw lening, u verlof , u uitstel. Ik annuleer geen afspraken. U bent NIET klaar! Gelieve geen berichten alsook FB berichten naar Ann te sturen”

Ik heb ondertussen contact genomen met mijn advocaat. Dit is het zoveelste uitstel van u kant.
ik heb de werken NIET uitgesteld door de lening (Matthias is correct op tijd begonnen), ik heb GEEN uitstel noch verlof genomen. Die week aan de kust was om de electriciteit daar in orde te brengen!

U hebt meer dan 7weken geleden een voorschot gekregen om het materiaal te bestellen. Er is nog steeds NIKS geleverd van u kant. De werken gingen begin augustus starten en is al meermaals uitgesteld nu.

Ik geef u nu nog tot eind September om de werken te starten. U beweert dat het dak op 2dagen dichtgelegd is met die staalplaten. Daarom geef ik u tot 5oktober de tijd om het dak dicht te leggen met deze platen en wens ik een volledig afgewerkt dak tegen 19oktober. Ik betaal ook geen voorschotten meer tot een deel wordt opgeleverd.

Ik hou me nu reeds het recht om alle gevolgschade van u ontijdigheid van de uitvoering van de werken op u te verhalen (art 1149BW).
Indien de werken niet starten voor eind oktober dan beschouwen we de overeenkomst als ontbonden, eis ik het volledige voorschotbedrag terug naast een eventuele uitvoering in natura door een derde op uw kosten als onwillige aannemer op basis van art 1143-1144 BW.

Dit schrijven is gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis

Met beleefde groeten

**********************************************************************************************

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 sep 2018 20:02

Leer toch eens een deftig aannemerscontract opmaken, met startdatum van de werken, en de einddatum of het aantal werkdagen of kalenderdagen die zijn toegekend om het werk af te werken. En voorzie ook een boeteclausule, met een boete per werkdag of kalenderdag vertraging (natuurlijk wel rekening houden met weerverlet) . Mogelijks kan je zelfs een premie geven bij vroegtijdige afwerking . Een aannemer die dat niet wil ondertekenen valt uit de boot voor het werk. Een serieuze aannemer zal daar geen probleem mee hebben.
Het zal u mogelijks een ietsje meer kosten, maar zeker veel minder dan nu.

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2018 22:03

tja, dat lukte nu éénmaal niet.

ik heb de rechtzaak tegen mijn eerste aannemer gewonnen en wacht op mijn schadevergoeding.
ondertussen moet ik een nieuwe verbouwingslening aangaan en daar had ik offertes voor nodig.
ik heb al 35 000€ geleend voor de eerste aannemer, en nu nog eens 40 000€ voor het 2de dak. ik kan niet onbeperkt blijven lenen.

vandaar dat de offertes geen startdaum hadden, het was eerst nog afwachten of de bank de boel nog ging goedkeuren.
KBC weigerde alvast, dus ben moeten overgaan naar ING.
de afspraak was: van de moment de lening is goedgekeurd, plannen we de verbouwing in.

email van de aannemer op 17juli:
"Is de lening bij de notaris kunnen doorgaan, zoja kom ik kijken dit weekend.
gelieve het nodige te doen voor de voorschotfactuur, na ontvangst van betaling maken wij een afspraak"

en daar zit het probleem, er zijn al 9 afspraken gemaakt en telkens daagt die niet op.
ik ben het KOTSBEU, er komt hier geen aannemer meer over de vloer.
als ik mijn aannemer nu zie, ram ik een 6meter lange balk door zijn autoruiten

het kan toch absoluut niet legaal zijn dat je een offerte tekent, een voorschot betaald en de aannemer u dan maar kan laten wachten.
als ik nu de overeenkomst laat vernietigen, moet ik zijn winstverlies betalen.

vorige week mail ik hem:
"ik bestel deze week de staalplaten en begin het dak alvast alleen dicht te leggen zodat ik geen water heb.
er werden 8 afspraken gemaakt om met u dakwerker af te komen en mij te zeggen wat er moest gebeuren.
het wordt snachts al behoorlijk koud en ik kan niet anders doen dan de boel weer afsluiten, met of zonder u hulp !"

en dan krijg ik dit terug van de aannemer. hij gaat zich nu wegsteken achter de 'overeenkomst'

"Andy,
Het zal MET mij zijn , wij hebben trouwens een overeenkomst , NIET
Ik zit morgen in Bredene
Vrijdag kom ik om op te meten en de hoogte’s te bepalen ,
"

vandaag dus voor de 4de keer een dag verlof genomen, en weer is die niet komen opdagen. smiddags een SMS gestuurd met de vraag welk uur die zou komen, totaal geen reactie gekregen.
ik heb een andere firma gevonden (diegene die ons appartement een nieuw dak zal leggen), die nu donderdag kan komen kijken en half oktober al kan komen dichtleggen.
ik wil gewoon van mijn huidige aannemer af.

het is allemaal op 17juni begonnen, er werd afgesproken dat hij die week zou afkomen.
hij heeft donderdag 21juni komen, dit werd verzet naar zaterdag 23juni.
zaterdag 23juni heeft hij geannuleerd wegens 'rally van ieper'.
als ik zijn facebook bekijk, heeft die kerel 5dagen lang op de rally gezeten (19-20-21-22 en 23juni). hij heeft wel tijd om daar 5dagen te zitten, en doet niet de moeite om eens naar zijn werf te komen.

9 gemiste afspraken, dat is er dik over.
ik heb mijn advocaat (van de rechtzaak tegen de eerste aannemer) reeds gecontacteerd en die liet me weten dat er een 'redelijke termijn' bestaat waarbij hij met het voorschot die platen moet bestellen.
2maand later nog steeds niet gedaan of besteld, is al niet meer die 'redelijke termijn'. ik werd al gewaarschuwd dat ik mogelijks weer een 3de aannemer moet gaan zoeken en deze nu ook dagvaarden. ik heb daar geen tijd voor, ik zit mijn 3de winter zonder dak nu. het gaat NIET MEER.
wij gaan moeten verhuizen nu.

ik wil nu dus een ingebrekestelling sturen met een termijn op die niet haalbaar is voor de aannemer, zodat hij zelf het contract opzegt

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 sep 2018 09:07

Je stuurt die , hopelijk aangetekende ingebrekestelling, veel te laat. Had je al moeten doen na de 2de nutteloze afspraak.
En niet steeds maar GSMen en SMSen . Is totaal nutteloos en geldverspilling. Dat heb je hopelijk nu toch al wel geleerd.

Terug naar “Aanneming”