Onbekwame aannemer

kevke1904
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onbekwame aannemer

#1 , 12 sep 2018 13:57

beste,

de feiten. Mijn vriendin en haar zus zijn aan het bouwen. We hebben allebei een contract getekend waarbij bij de zus een opleveringstermijn is vastgesteld omdat hun huis als eerste moet gebouwd worden, ons contract heeft geen opleveringstermijn (ik heb dit gevraagd aan de aannemer om hier een termijn op te zetten, maar zij zeiden dat ze hier geen datum op konden/willen zetten).
Uiteindelijk hebben we het contract getekend voor beide woningen.
Ondertussen is men begonnen aan de bouw, maar merken we nu al dat hier grote fouten in gemaakt worden door de aannemer. Zo slaagt hij er in om een deuropening van 2m04 (op plan) ter verkleinen naar 1m94 en een toilet te verkleinen naar 1m ipv 1m60. Raamopeningen die in de verkeerde lengte /breedte worden gemetst etc. De aanleiding van dit alles is dat 1 van zijn metser (lees werfcoördinator) gestopt is. De meest bekwame van de hoop. We zitten momenteel nog maar aan het begin van de bouw.
Dit boezemt ons echter geen vertrouwen in en zien hier al problemen naar de toekomst toe voor onze bouw. Graag zouden wij dan ook afzien van dit contract aangezien hij nu al zulke fouten maakt. Als ik juist ben kan dit enkel mits een schadevergoeding van 20% van het totaal bedrag van de overeenkomst of zijn hier nog andere manieren voor?

Op aanraden van onze architect hadden we deze man genomen aangezien hij positieve ervaringen hiermee had. Bij navraag van referenties bleek dat hij degelijk werk leverde, maar dat we financieel op onze hoede moesten zijn.

Kan ons iemand advies geven hieromtrent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
waterproof
Berichten: 225

#2 , 12 sep 2018 15:24

Eerste wat je altijd moet doen, is de aannemer hiervan, aangetekend, op de hoogte brengen en eisen dat de afmetingen op het plan worden nageleefd. De architect gaat hier ook in de fout, hij moet zijn werf toch controleren en moet die fouten toch ook gezien hebben??? De architect moet die fouten opnemen in zijn werfverslag. Als hij dit niet doet, dan speelt hij misschien met de aannemer onder 1 hoedje.
Je kunt dit zelf ook melden aan de architect dat je wilt dat dit in werfverslag opgenomen wordt.
Snap niet hoe sommige aannemers aan hun vergunning zijn geraakt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2018 15:52

en eisen dat de afmetingen op het plan worden nageleefd.

.
Dit zal moeilijk gaan , de klant heeft gevraagd om de afmetingen van de deur 10 cm te verkleinen en de WC 60cm te verkleinen.dit lijkt een probleem te zijn voor de aannemer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

waterproof
Berichten: 225

#4 , 12 sep 2018 16:06

".....Zo slaagt hij er in om een deuropening van 2m04 (op plan) ter verkleinen naar 1m94 en een toilet te verkleinen naar 1m ipv 1m60. Raamopeningen die in de verkeerde lengte /breedte worden gemetst etc....."

ik lees dat de aannemer die deur en wc verkleind heeft. Idem met de raamopeningen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 12 sep 2018 17:00

Wat ik hier echt mis, is de rol van de architect.

Heeft hij/zij/ander nog niets gedaan ivm de taak van toezicht en zo?

kevke1904
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2018 23:26

De architect heeft het geconstateerd en in zijn verslag gezet. De aannemer moet de nodige aanpassingen doen.

Terug naar “Aanneming”