Overdreven meerwerk

HerveDB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overdreven meerwerk

#1 , 05 sep 2018 15:50

Goedemiddag,

Gezien de vele nuttige informatie die ik hier gelezen heb, waag ik ook eens mijn kans.

Een paar maanden geleden hebben we het dak van ons huis laten renoveren. Tijdens deze renovatie, heeft de aannemer schade aangebracht aan de gevel van de buur, een aantal gevelleien kwamen los. Pas na de schade heeft hij me gecontacteerd om te vragen dit met de buur te bespreken en de dag daarop hem terug te informeren. De buur liet (logischerwijs) weten dat hij hier niets voor wou betalen, maar dat alles opgelost moest worden.

Omdat ik de opdrachtgever ben, heb ik hem mijn akkoord gegeven om de gevelleien te vervangen, zolang hij maar de goedkoopste oplossing toepaste. 's Avonds bleek dat de aannemer meteen de hele gevel heeft vervangen met nieuwe leien (ook het gedeelte onder het dak en op de schouw). Meerprijs was doodleuk ca. €1500. De overeengekomen offerte heb ik betaald en de meerprijs via aangetekende brief betwist. In mijn ogen heeft hij absoluut niet de goedkoopste oplossing gekozen, wat door een architectenbureau wordt bevestigd. De aannemer had maximaal 3-4m² mogen vervangen (richtprijs €75/m²), wat zou uitkomen op €300.

Om de zaak niet verder te laten escaleren, ben ik vandaag bij hem op kantoor geweest om een en ander uit te klaren. Nu houdt hij vast aan zijn standpunt: "De gevelleien zaten op rotte/oude balken waardoor we alles hebben moeten vervangen om zo een kwalitatief resultaat te bekomen." Het architectenbureau laat weten dat de aannemer zeker was toegekomen met plaatselijk nieuwe balkjes te plaatsen waardoor niet alles vervangen moest worden.
Is het niet de bedoeling dat je iets in oorspronkelijke toestand terugzet wanneer je iets beschadigd hebt? Heb ik gelijk om ook zelf voet bij stuk te houden?

Ik heb hem een compromis voorgesteld op basis van de schatting van het architectenbureau, maar hij wijkt niet af van zijn bedrag. Er is nergens en nooit een kostprijs berekend, er is enkel een akkoord om de leien (afgebroken) te vervangen op mijn kosten, de verdere complicaties heb ik nooit ontvangen. Omdat ik mijn akkoord heb gegeven voor de leien, wil ik zeker de geschatte €300 betalen, maar gezien hij hier niet mee akkoord gaat, zitten we muurvast.

Sta ik sterk in deze zaak of ben ik eerder aan de verliezende kant (architect zegt zelf dat ik 0,0 moet betalen)? Stuur ik hem een brief met het verslag van het gesprek op zijn bureau of doe ik momenteel absoluut niets en wacht ik gewoon af tot hij actie onderneemt? Alvast bedankt voor jullie professioneel advies, hopelijk kan het mij wat rust geven over deze zaak.

Indien onderstaande foto zichtbaar is:
volgens mij en de architecten, had maximaal enkel het blauwe gedeelte mogen vervangen worden, zeker niet het rode.
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 sep 2018 17:28

Aannemer heeft dus de leien beschadigd. Aannemer moest dit aangeven aan zijn eigen verzekering, en jij ook een aangifte doen bij uw brandverzekering. Waarom heb je dit niet gedaan, dan had je nu geen probleem gehad door alles zelf te willen regelen, en dan waarschijnlijk nog niets op papier gezet. Dan had de deskundige van de verzekering de werken juist omschreven en ook de prijs bepaald.
Natuurlijk ook niet slim om de aannemer die de schade heeft veroorzaakt quasi de vrije hand te laten met de herstelling. Jij had niets mogen bestellen bij hem. Hij moest zelf maar zijn eigen aangerichte schade bepalen en herstellen.
Mijn buikgevoel zegt me dat jij geen brandverzekering hebt.

HerveDB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2018 17:57

Beste Mava105,

Ik besef dat het te laat is om mijn verzekering hierover aan te spreken. Helaas moest alles snelsnel gebeuren en heb ik daar niet tijdig bij stilgestaan.
Maar ik kan u informeren dat noch mijn brandverzekering , noch mijn familiale verzekering hierin tussenbeide komen. Dit is een contractuele overeenkomt, waardoor dit niet gedekt wordt. Waarschijnlijk had ik hiervoor een extra verzekering moeten aangaan (ABR). Had ik slim zelf de dakpannen verwijderd, had mijn familiale wel aangesproken kunnen worden (niet mijn brandverzekering).

Vervolgens besef ik ook dat ik mij zeker niet had mogen laten opjagen door de aannemer, dus toch een les geleerd. Maar dat hij dan zonder verdere info of prijsschatting - ook al vroeg ik wat dat ongeveer zou kosten - de duurste en meest overdreven optie kiest, vind ik straf. Wat als er bij het aanwerken van die gevel een dakpan was losgekomen, haf hij dan ook meteen het hele dak van de buur gerenoveerd?

Reclame

waterproof
Berichten: 225

#4 , 05 sep 2018 20:38

Als de aannemer schade veroorzaakt, moet hij dat herstellen op zijn kosten. Die gasten zijn daar, normaal gezien, voor verzekerd

Terug naar “Aanneming”