Kosten procedure

Jm
Topic Starter
Berichten: 2

Kosten procedure

#1 , 28 mar 2008 15:33

Kan iemand mij een idee geven hoeveel het kost indien ik een rechtzaak tegen een aannemer begin wegens niet naleven van de aannemingsovereenkomst? Dit is waarschijnlijk moeilijk gezien er vele factoren zullen zijn die dit beinvloeden, maar ik ben blij met een grote marge. Spreken we over een paar honderd Euro of minimum enkel duizenden?

Ook heb ik me laten vertellen dat bij dit soort gevallen de kosten verhaald worden op de partij die in het ongelijk gesteld wordt. Klopt dit?

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma
Berichten: 232

#2 , 28 mar 2008 21:22

De evolutie, het resultaat en de kosten van een procedure zijn een echte loterij. Als het niet zeer duidelijk is zou ik alvast geen procedure meer beginnen voor een bedrag van 10.000 euro. En geloof me 100% bestaat niet. Je kan de "verzoeningscommissie bouw" overwegen. Brochures zijn in elk justitiehuis te vinden. De kosten en de duur schijnen redelijk te zijn.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 29 mar 2008 21:45

De evolutie, het resultaat en de kosten van een procedure zijn een echte loterij. Als het niet zeer duidelijk is zou ik alvast geen procedure meer beginnen voor een bedrag van 10.000 euro. En geloof me 100% bestaat niet. Je kan de "verzoeningscommissie bouw" overwegen. Brochures zijn in elk justitiehuis te vinden. De kosten en de duur schijnen redelijk te zijn.
De commissie bouw komt enkel tussen wanneer beide partijen akkoord gaan om hier beroep op te doen. Naar kostprijs toe hangt een en ander natuurlijk af van wat juist de problemen zijn; Zijn het problemen met betrekking tot het niet nakomen van de verbintenissen of betreft het bv. bouwtechnische problemen waarmee u geconfronteerd wordt? Zonder mij hierop vast te pinnen maar voor een "eenvoudige" procedure (dagvaarding, ereloon advocaat in eerste aanleg en het opmaken van conclusies) zal u toch gauw tussen de 1000 - 1.500€ moeten rekenen. Wanneer het om bouwtechnische problemen gaat, dan bestaat de kans dat een gerechtsdeskundige dient te worden aangesteld en dan kunnen de kosten toch al gauw oplopen naar de 7.000 - 10.000€ (in eerste aanleg). Per 1/1/2008 trad een nieuwe wet aangaande de verhaalbaarheid van erelonen van advocaten in werking. Waar de winnende partij voorheen een "magere" rechtsplegingvergoeding toegekend kreeg, is deze nu opgetrokken. De rechtbanken hanteren nu een referentielijst doch de rechter heeft wel een matigingsbevoegdheid. In het geval van een procedure met een deskundige; hier zal het de verliezende partij zijn die betaalt. Evenwel dient de aanleggende partij (= partij die procedure opstart) de kosten te provisioneren.

Reclame

Efjoma
Berichten: 232

#4 , 31 mar 2008 08:41

Inlichtingen op: bouwverzoening.be

Terug naar “Aanneming”