Aannemer onbereikbaar voor aanvang werken

Inglen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Aannemer onbereikbaar voor aanvang werken

#1 , 18 aug 2018 11:13

De aannemer voor de renovatie in mijn appartement is onbereikbaar voir bespreking van aankomende werken
Deze beginnen op 10 september
Hij gaat elektriciteit, vloeren vervangen, achteraan 2 nieuwe ramen plaatsen en badkamer plaatsen.
Op mails en telefoons reageert hij niet, ik wens wel met hem te bespreken of de ramen zijn besteld en alles qua timing in orde is, temeer dat ik tegen aanvang van werken het ganse appartement moet leegmaken en elders ga wonen gedurende een maand. De vloeren moet er tegen 3 oktober liggen omdat de keuken wordt geplaatst, ik heb al een voorschot betaald dat op factuur stond.
Voor bespreking heb ik verscheidene malen gebeld en mails verstuurd, geen antwoord...
Hoe kan ik hem dwingen om de werken te bespreken?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inglen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2018 12:37

Nog bijkomend info:
De prijsofferte is niet ondertekend, wel heb ik akkoord gegeven via mail voor uitvoering.
Hij heeft geantwoord dat hij dan de bestelling ging doen voor de badkamer, heb ik gecheckt en is gebeurd.
Voor parketvloer hebt ik een leverancier gevonden die serieuze korting geeft, de aannemer had het leggen van parket ook in zijn prijsofferte opgenomen zonder een leverancier te vermelden, ik denk toch dat ik die zelf kan bepalen.
Maar voor de bespreking laat de aannemer mij in het ongewisse want ik dien dringend de vloeren te bestellen levertermijn is 3 weken

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2018 15:30

Is je aannemer nu niet op vakantie??

Aannemers hebben ook recht op vakantie zoals iedere Belg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inglen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2018 16:38

Nog bijkomend info:
De prijsofferte is niet ondertekend, wel heb ik akkoord gegeven via mail voor uitvoering.
Hij heeft geantwoord dat hij dan de bestelling ging doen voor de badkamer, heb ik gecheckt en is gebeurd.
Voor parketvloer hebt ik een leverancier gevonden die serieuze korting geeft, de aannemer had het leggen van parket ook in zijn prijsofferte opgenomen zonder een leverancier te vermelden, ik denk toch dat ik die zelf kan bepalen.
Maar voor de bespreking laat de aannemer mij in het ongewisse want ik dien dringend de vloeren te bestellen levertermijn is 3 weken
Is je aannemer nu niet op vakantie??

Aannemers hebben ook recht op vakantie zoals iedere Belg.

Aannemer is niet op vakantie, hij reageert al 2 weken niet, vreemd toch hoe hij zijn klanten behandelt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2018 16:41

Ben meer dan 30 jaar zelfstandig geweest, begrijp niet dat een aannemer niet antwoord, het is tenslotte zijn inkomen die daar aan vast zit, dit komt hier meermaals aan bod hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 18 aug 2018 16:43

"Voor parketvloer hebt ik een leverancier gevonden die serieuze korting geeft, de aannemer had het leggen van parket ook in zijn prijsofferte opgenomen zonder een leverancier te vermelden, ik denk toch dat ik die zelf kan bepalen."
Als in het contract staat dat u zelf voor de aankoop van het parket zorgt dan kan dat. Staat het er niet in dan kan dat niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inglen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 aug 2018 18:45

Ben meer dan 30 jaar zelfstandig geweest, begrijp niet dat een aannemer niet antwoord, het is tenslotte zijn inkomen die daar aan vast zit, dit komt hier meermaals aan bod hoor.

Ik kan inderdaad zelf het parket bestellen, in contract staat niet vermeld bij wie ik het moet bestellen, alleen kan ik de leverancier vermelden dat de aannemer het eventueel legt ...bedankt!

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 18 aug 2018 20:01

U weet toch dat u op materiaal dat u zelf bestelt waarschijnlijk 21% BTW betaalt?

Houdt u daar rekening mee?

Inglen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 aug 2018 12:48

U weet toch dat u op materiaal dat u zelf bestelt waarschijnlijk 21% BTW betaalt?

Houdt u daar rekening mee?

Niet als het door een vakman wordt geplaatst.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 19 aug 2018 13:05

moet het dan niet door die vakman geleverd/gefactureerd worden ?

lukasi
Berichten: 1139

#11 , 20 aug 2018 09:32

U weet toch dat u op materiaal dat u zelf bestelt waarschijnlijk 21% BTW betaalt?

Houdt u daar rekening mee?

Niet als het door een vakman wordt geplaatst.
Klopt niet.

Je betaalt als particulier 21% btw op materialen die je zelf aankoopt, de aannemer mag deze plaatsen en rekent voor zijn werk 6% indien aan de voorwaarden voldaan.
Aannemer koopt de materialen zelf aan en plaatst deze bij jou en de voorwaarden zijn voldaan dan is dit samen 6%.
Verkoop van materialen kan NOOIT aan 6% ( uitgezonderd levensnoodzakelijke goederen, planten en nog een paar items ( boeken dacht ik)

Een aannemer is niet verplicht om zijn leveranciers door te geven.
Als er in de offerte staat dat u zelf zorgt voor de aankoop van het parket is er geen probleem. Staat er echter leveren en plaatsen van parket voor som X dan bent u gebonden aan de aannemer en mag en kan je niet zomaar parket met grote korting zelf ergens anders aankopen. Doe je dit wel , dan kan aannemer schadevergoeding eisen... en u zal deze moeten betalen.


Qua bereikbaarheid . Er is nu eenmaal de cultuur dat iedereen 24 uur op 24 uur 7 dagen op 7 bereikbaar moet zijn. Sommige hebben ook even de tijd voor hunzelf en hun gezin nodig. Stuur een mailtje met de vraag om een paar dagen of week voor de start van de werken even telefonisch contact te hebben voor een laatste Update van de geplande werken.

Inglen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 aug 2018 16:50

moet het dan niet door die vakman geleverd/gefactureerd worden ?
Discussie loopt een vreemde richting uit...
De aannemer zet op zijn prijsofferte leveren en plaatsen van parket. Hij heeft gewoon gevraagd of ik het parket zou gaan kiezen, logisch is mijn renovatie.

Hij rekent 6 % btw aan,
Ondertussen heb ik contact gehad en we bespreken deze week de werken, mijn keuzes, het gaat over MIJN renovatie.
Als klant heeft men het recht om zelf de badkamer, vloeren enz, te kiezen, zou anders een rare wereld zijn...
Bedankt voor jullie info, alles is opgelost
:-)

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 20 aug 2018 17:31

Blij dat alles opgelost is, maar de formulering :
"Voor parketvloer hebt ik een leverancier gevonden die serieuze korting geeft"
liet mij veronderstellen dat u buiten de aannemer om zelf voor het parket zou zorgen, en danzit u wel met die fameuze 21%, en daar bovenop een ontevreden aannemer.

Ik zie nu dat Thomas Morus u een gelijkaardig antwoord gaf.

Inglen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 aug 2018 18:18

Als ik bestel bij een andere leverancier, laat die de parket plaatsen door een persoon die erkend is als aannemer ofwel plaatst mijn aannemer het.
Dus de BTW is dan 6 %, het is 21% als je het zelf plaatst,
Dit is zo voor alle werken op een woning ouder dan 10 jaar.

Bedankt iedereen!

Terug naar “Aanneming”